وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

در این بلاگ مطالب ارزشمند زیادی در رابطه با انواع ورق استیل در سری 300 که به ورق استیل نگیر و ورق استیل سری 400 که به ورق استیل بگیر معروف هستند را به علاقه مندان این صعنت ارایه میدهد.

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

دستگاه کربوناسیون

 

مقدمه

آب گازدار را می توان ساده یا طعم دار میل کرد و به عنوان جایگزینی ارزان تر، سالم تر و سازگار با محیط زیست و سلامتی انسان ها برای نوشابه ها استفاده کرد. فرآیند کربوناسیون در دستگاه های مخصوص از جنس انواع ورق استیل بگیر نظیر ورق استیل 410 انجام می گیرد. اگر به نوشیدنی‌های غیرالکلی یا نوشابه ها علاقه دارید، سرمایه‌گذاری در یک نوشابه ساز مناسب می‌تواند به شما کمک کند عادت خرید از فروشگاه را ترک کنید. علاوه بر صرفه جویی در پول شما در درازمدت، یک نوشابه ساز کنترل مواد تشکیل دهنده نوشیدنی را در اختیار شما قرار می دهد و یک انتخاب سازگار با محیط زیست است که نیاز به بطری و قوطی را بی نیاز می کند. معقول بودن قیمت ورق استیل 410 استفاده دستگاه های کربوناسیون در ابعاد خانگی و صنعتی را گسترش داده و امکان استفاده در بین اقشار مختلف جامعه را عمومیت بخشده است.

کاربرد دستگاه های کربوناسیون

سازندگان سودا با تزریق دی اکسید کربن به آب معمولی از یک کارتریج قابل تعویض در عرض چند ثانیه آب گازدار ایجاد می کنند. مخازن ذخیره از جنس ورق استیل بگیر خصوصاً ورق استیل 410 مطابق با استانداردهای بین المللی غذا و دارو ساخته می شوند و با آنکه افزایش قیمت ورق استیل 410 موجب افزایش قیمت دستگاه می گردد، ولی استفاده از مواد با بالاترین کیفیت از الزامات ساخت دستگاه می باشد. برخی از سازندگان نوشابه حتی می توانند برای افزودن گاز به نوشیدنی های دیگر مانند آب میوه های تازه و چای دستگاه های مناسب را تولید نمایند.

 

کاربرد استیل

 

سیستم کربوناسیون خانگی دستی

یکی از بزرگترین مزیت های این نوشابه ساز این است که می توان از آن برای کربناته کردن هر مایعی استفاده کرد. می‌توانید صبح‌ها آب پرتقال گازدار، بعد از ظهر چای گازدار، و برای ساعات شادی نوشیدنی های گازدار درست کنید. بیشتر کربناتورها فقط برای کار با آب طراحی شده اند. در تحقیقات مختلف نشان داده شده است که نوشیدنی های گازدار این دستگاه ها دارای گاز زیادی است و کربناته شدن آن حتی پس از مدتی باقی می‌ماند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که کربناته به طور مساوی برای همه نوشیدنی ها توزیع می شود.
تسترهای خانگی بیان می کنند که این دستگاه دارای ابعادی کوچک است که آن را به گزینه ای عالی برای فضاهای کوچک تبدیل می کند و به برق یا باتری نیاز ندارد. بطری همراه به وضوح به وسیله یک خط پرکننده مشخص شده که در صورت نیاز به کربناته شدن بیشتر یا کمتر می توان به راحتی آنرا  کنترل کرد. در دفترچه راهنمای این دستگاه بیان شده است که برای گازدار کردن نوشیدنی‌های مختلف فقط به چند ثانیه نیاز دارید. این دستگاه ها می توانند سیلندرهای کربناته 60 لیتری استاندارد را از هر برندی بپذیرند. 

سیستم کربوناسیون خانگی برقی

استفاده از این دستگاه فوق العاده آسان است. شما می توانید سه سطح کربناته انتخاب کنید و دستگاه به طور خودکار مقدار مناسبی از حباب را به آب شما اضافه می کند. اگرچه نیازهای الکتریکی آن کم است، اما برای استفاده از این نوشابه ساز نیاز به دسترسی به پریز برق دارید. یک قوطی کامل CO2 همراه آن است که حجم آن تا 60 لیتر می‌شود،  بنابراین برای شروع نیازی به خرید ملحقات اضافی ندارید.
تسترهای نوشیدنی های این دستگاه ها به طور یکسان بیان می کنند که حباب‌های کوچک، سوزن انگیز و جوشان به خوبی در نوشیدنی توزیع شده‌اند و آب را به طرز خوشمزه‌ای قابل آشامیدن می‌سازند و همچنین کربناته شدن بیشتر از بسیاری از سازندگان نوشابه دوام می‌آورد. آنها بیان داشتند که اتوماسیون، دستگاه را برخلاف کربناتورهای دستی بسیار سازگار می کند و همچنین تمیز کردن آن بسیار آسان است. 
سازندگان این دستگاه ها اعلام می کنند که گازدار کردن هر چیزی غیر از آب گارانتی آن را باطل می کند، اما می توانید پس از افزودن کربنات، قطره های طعم دهنده یا شربت های طعم دار خانگی را اضافه کنید. به هر حال تسترها از آن برای کربناته کردن نوشیدنی های مختلف استفاده کردند و دریافتند که کربناته کردن، تفاوت های ظریف در طعم نوشیدنی را نشان می دهد. 

 

تجهیزات استیل

 

دستگاه کربوناسیون شارژی با قاب فلزی

موارد مطرح شده توسط تسترهای محصولات دستگاه های کربوناسیون نشان می دهد که مدل های کربناتور از جنس فولاد ضد زنگ با طراحی زیبا در روی میز بسیار چشم نواز به نظر می رسند. با این حال، اجازه ندهید طراحی لوکس شما را بترساند. استفاده از این سودا ساز بسیار ساده است. آزمایش‌کنندگان آزمایشگاه ، که مدل های فعلی را آزمایش کرده اند، از ارگونومیک بودن اهرم راضی بودند، که می‌تواند برای کاربرانی با محدودیت‌های حرکتی خوب باشد. آزمایش کنندگان همچنین خاطر نشان کردند که کربناته این دستگاه ها قوی است و مدت طولانی دوام می آورد، و آنها از اینکه اهرم کربن اضافی را برای جلوگیری از آشفتگی آزاد می کند، تعریف کرده اند. این نوشابه ساز شامل یک بطری کربناته با درپوش فولادی ضد زنگ محکم است و با قوطی های کربناته 60 لیتری استاندارد که در بسیاری از فروشگاه ها و به صورت آنلاین موجود است سازگار است. این دستگاه بی سیم است و فضای زیادی را اشغال نمی کند که باعث می شود به راحتی در هر جایی از آشپزخانه شما جا شود. فقط توجه داشته باشید که این مدل دارای قوطی نیست. این دستگاه گران است، اما اگر به دنبال گزینه ای شیک و سطح بالا هستید که در آشپزخانه شما زیبا به نظر برسد، این یک انتخاب عالی است.

سیدرحیم کیاحسینی

منبع : https://starsteel.ir/post/102/دستگاه-های-کربوناسیون

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۵۲
مهدی باقرآبادی

کاربرد ورق استیل

 

مقدمه

واحد تقطیر اتمسفر و خلاء اولین مرحله کاری یک پالایشگاه برای فرآوری نفت خام و واحد "پیشرو" آن است که خوراک واحدهای فرآوری ثانویه پایین دستی را فراهم می کند. تاسیسات مورد استفاده در واحد تقطیر از جنس مواد مقاوم در برابر حرارت و حملات شیمیایی نظیر انواع ورق استیل نگیر هستند. این مواد دارای آماده سازی سطحی صیقلی (ورق استیل براق) می باشند که این نوع آماده سازی باعث افزایش قیمت ورق استیل می گردد. ظرفیت فرآوری واحد تقطیر اتمسفر و خلاء نشان دهنده مقیاس فرآوری پالایشگاه است و به طور مستقیم بر وضعیت تولید واحدهای فرآوری ثانویه پایین دستی و کل پالایشگاه تأثیر می گذارد. 

فناوری تقطیر CNPC

فناوری کامل صنعتی اجرا شده در شرکت پتروشیمی ملی چین (CNPC) برای واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء شامل چندین فناوری کامل مشخصه مانند فناوری کامل ترکیبی بهینه‌سازی انرژی فرآیند، فناوری کامل خلاء برش عمیق، فناوری نمک‌زدایی و آب‌گیری الکتریکی نفت خام، فناوری طراحی بهینه‌سازی برای برج‌ها و قطعات داخلی بزرگ می باشد. در این فناوری از ورق استیل بگیر با بالاترین کیفیت و آماده سازی سطحی مناسب از نوع ورق استیل براق استفاده گردیده است. به دلیل اینکه قیمت ورق استیل نسبت به بسیاری از آلیاژهای دیگر کمتر می باشد، از آن برای طراحی و بهینه سازی واحد تقطیر و در بیش از 20 حق ثبت اختراع استفاده گردیده است. آنها با موفقیت در بیش از 40 شرکت پالایش نفت در داخل و خارج از چین استفاده شده اند.
CNPC دارای تیم های متخصص قدرتمند است و تعداد زیادی از استعدادهای حرفه ای عالی را آموزش داده است و می تواند طراحی مهندسی و خدمات درجه یک اقتصادی، ایمن، سبز، سازگار با محیط زیست و استاندارد بین المللی را به مشتریان ارائه دهد.

 

استفاده از ورق استیل


اجزاء تکنولوژی تقطیر صنعتی

فناوری کامل صنعتی برای واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء شامل فناوری‌های کامل با ویژگی‌های متعدد مانند فناوری کامل ترکیبی بهینه‌سازی انرژی فرآیند، فناوری کامل اختصاصی خلاء برش عمیق، فناوری نمک‌زدایی و آب‌گیری الکتریکی نفت خام، فناوری طراحی بهینه‌سازی برای برج‌ها و قطعات داخلی بزرگ است. 

تقطیر خلاء عمیق

با فناوری تقطیر خلاء عمیق، نقطه تقطیر خلاء در نفت خام معمولی می تواند به 570 تا 620 درجه سانتیگراد برسد. محتوای نیکل و وانادیم در محصولات سنگین پالایشگاه کمتر از 3 درصد وزنی محتوای باقیمانده کربن است. این فناوری با موفقیت در طراحی مجموعه های متعدد واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء استفاده شده است. در حال حاضر این واحدها به صورت پایدار کار می کنند. نقطه تقطیر عوامل باقیمانده خلاء به بیش از 565 درجه سانتیگراد می رسد. 

فناوری طراحی بهینه سازی

برای برج‌ها و قطعات داخلی بزرگ با استفاده از این فناوری می‌توان با تنظیم و کنترل یکنواختی جریان گاز و مایع در برج‌های بزرگ، راندمان، افت فشار، کشش عملکرد و پایداری عملکرد برج‌های تقطیر کوچک را به دست آورد. این فناوری را می توان در طراحی بهینه سازی داخلی برج های جوی و برج های خلاء برای واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء پالایشگاه های بزرگ استفاده کرد. با این فناوری، دمای تقطیر روغن دیزل جانبی در یک واحد تقطیر بزرگ اتمسفر و خلاء کمتر از 365 درجه سانتیگراد است و نقطه اشتعال آن بالاتر از 55 درجه سانتیگراد می باشد. محتوای تقطیر کمتر از 350 درجه در بقایای جوی کمتر از 5٪ است. شاخص هایی مانند باقیمانده کربن، محتوای فلزات سنگین، کروما و سایر داده های مواد همگی الزامات را برآورده می کنند. محتوای اجزای سبک در پسماند به مقدار شاخص طراحی شده می رسد. الاستیسیته عملیات اتمسفر و خلاء می تواند نیاز 60٪ تا 120٪ را برآورده کند و دوره عملیات می تواند 4 سال طول بکشد.
برای کوره‌های گرمایش بزرگ این فناوری شامل انتخاب بهینه‌سازی نوع کوره و طراحی بهینه‌سازی لوله‌های کوره، سیستم‌های احتراق، سیستم‌های بازیابی گرمای مخازن و غیره است. این فناوری در طراحی بهینه سازی انرژی واحدهای تقطیر جدید جوی و خلاء، تجزیه و تحلیل مصرف انرژی واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء که دارای اجرا و طرح اصلاح بهینه سازی انرژی در پروژه های اصلاح واحد تقطیر اتمسفر و خلاء هستند، استفاده می شود و می تواند بازیابی حرارت را محقق کند. 

 

ورق استیل در تقطیر

 

واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء و بهینه سازی هزینه شبکه تبادل حرارتی

فن آوری pinch در طراحی بهینه برج های جوی و برج های خلاء استفاده می شود. با فرض اطمینان از کیفیت و بازدهی محصولات، استخراج حرارت مقطع میانی را بهینه کرده و سعی می شود منابع حرارتی با دمای بالا را برای شبکه تبادل حرارتی فراهم کنند. درصد استخراج گرما و سطح دمای استخراج گرما را در هر بخش میانی برج‌های جوی و برج‌های خلاء با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی کامپیوتری پیشرفته تعیین می کنند. 

بهینه سازی پمپاژ خلاء

انجام طراحی بهینه سازی فشار کاری برج خلاء با فرض اطمینان از کیفیت محصول انجام می شود. رگرسیون مدل محاسبه سیستم پمپاژ خلاء را با توجه به نوع نفت خام و دمای خروجی کوره خلاء انجام می دهند و سپس بار سیستم پمپاژ خلاء را تعیین می نمایند. هر مرحله از نسبت تراکم سیستم پمپاژ خلاء را بهینه و مصرف انرژی به سطح پیشرفته بین المللی رسانده می شود. این فناوری را می توان در طراحی بهینه سیستم پمپاژ کوره خلاء از نوع سوخت و واحدهای تقطیر اتمسفر و روغن روانکار استفاده کرد.

 

سیدرحیم کیاحسینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۴۱
مهدی باقرآبادی

خرید ورق استیل

 

مقدمه

ورق استیل از کجا بخرم؟ برای خرید ورق استیل لازم است تا به چند نکته بسیار مهم توجه کنید و سپس فروشگاه ها و مراکزی که در این زمینه به طور مداوم و چندین سال است فعالیت می کنند را پیدا کنید. این کار سبب می شود که بدانید خرید ورق استیل می تواند برای شما با چه مولفه هایی انجام شود. 

ویژگی های ورق استیل اصل

ابتدا و پیش از آن که بخواهید بدانید ورق استیل را از کجا بخرم؟ لازم است تا ویژگی ها و مشخصات این ورق ها را بشناسید که اگر لازم است، بتوانید به خوبی و به راحتی ورق های مناسب برای کاری که مدنظر دارید را پیدا کرده و خریداری نمایید. این ورقه ها می توانند دارای ویژگی های زیر باشند. 

وجود امکان بازیافت ورقه ها و مصرف مجدد

قابل بازیافت بودن ورقه های استیل می تواند در موارد بسیار زیادی تاثیر گذار باشد. زمانی که ورقه های استیل به عنوان درب، مخزن نگهداری آب و مایعات و... تولید می شوند، مسلما به مدت مشخص و محدودی استفاده می شوند و پس از آن ممکن است دیگر بلا استفاده باشند. در چنین شرایطی به راحتی می توان این ورقه ها را بازیافت کرد و در عوض آن که معادن آهن را برای ساخت وسایل استیل مورد نیاز حفاری کنند، از ورقه های بازیافتی استفاده نمایند.

داشتن ظاهر زیبا و براق

مورد بعدی در خصوص ظاهر زیبای این ورقه های استیل است. ظاهر زیبا باعث می شود که بتوانیم از ورقه ها در هر مکانی و هر فضایی استفاده کنیم و نیاز به استفاده از دیگر متریال ها برای پوشاندن ورقه های استیل نباشد. به طور مثال از استیل در تولید وسایل آشپزخانه، نمای بیرونی ساختمان ها، فضای داخل آسانسور و... استفاده می کنند. عدم نیاز به استفاده از دیگر پوشش دهنده ها باعث می شود تا هزینه ها نیز بسیار کاهش پیدا کند و حتی در وقت و زمان نیز صرفه جویی زیادی شود. 

مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی

ویژگی بعدی ورق های استنلس استیل در پاسخ به این سوال که ورق استیل از کجا بخرم است، را می توان مربوط به مقاومت این مدل از ورق ها در برابر خوردگی دانست. این ورق ها می توانند به خوبی در برابر خوردگی ها و پوسیدگی هایی که توسط مواد مختلف ایجاد می شوند، مقاومت کرده و دچار هیچ نوع تغییر و دگرگونی نشوند. 

 

خرید ورق استیل

 

داشتن قابلیت جوشکاری

داشتن قابلیت جوشکاری یکی دیگر از موارد مهمی است که می توانیم در مورد ویژگی های انواع ورق استنس استیلً بدانیم. این ویژگی سبب می شود تا بتوانیم این ورقه ها را به شکل های مختلفی به یکدیگر جوش دهیم و از طریق آن ها را به هم بچسبانیم. معمولا داشتن قابلیت جوشکاری باعث می شود تا استحکام و دوام این ورقه ها نیز بیشتر شود. 

داشتن عمر طولانی 

معمولا ورقه های استنلس استیل می توانند عمر طولانی داشته باشند و این موضوع به دلیل متریال های سازنده و همچنین پروسه هایی است که برای تولید این ورقه ها استفاده می شود. 

انواع ورقه های استیل

انواع ورقه های استنلس استیل را می توانیم در چند دسته و چند گروه قرار دهیم که هر کدام از آن ها می توانند ویژگی های خاص و منحصر به فرد خودشان را داشته باشند. این ویژگی ها و موارد سبب می شوند تا هر کدام از این دسته بندی ها بتوانند برای یک کاربرد و یک فضا استفاده شوند. معمولا در آلیاژهای مختلف ورق استیل مقدار عناصری که استفاده شده اند می توانند متفاوت باشند. این تفاوت ها جزئی هستند که حتی می توان گفت در حد چند درصد می باشند، اما در نهایت سبب می شوند تا خصوصیت های مکانیکی خاصی برای انواع ورق استنلس استیل به وجود بیاید. 

ورق های سری 400

سوال ورق استیل از کجا بخرم می تواند با بررسی گریدهای مختلف آن انجام شود و می توانیم در اینجا این کار را انجام دهیم. ورق استنلس استیل سری 400 یا ورق های گرید 400 یکی از دسته هایی هستند که دارای خاصیت ها و ویژگی های مشترکی می باشند و در موارد خاصی استفاده می شوند. گرید 430 یکی از معروف ترین این موارد است که دارای دو عنصر اصلی کروم و مولیبدن می باشد. وسایل آشپزخانه و دیگر متریال هایی که به صورت روزمره از آن ها استفاده می کنید، جز مواردی هستند که از ورق های سری 400 در تولید آن ها استفاده می شود. 
معمولا ورق های این سری دارای ویژگی هایی همچون قابلیت جوشکاری بسیار خوب، مقاومت بسیار بالا نسبت به خوردگی، ضد زنگ بودن و همچنین خاصیت های مغناطیسی دارند. از جمله دیگر گریدهای سری 400 نیز می توانیم به گریدهی 410، 420 و 446 اشاره کنیم. 

 

خرید ورق استیل

 

ورق های سری 300

دسته بعدی انواع ورق استنلس استیل را می توانیم ورقه های سری 300 بدانیم. این ورقه ها نسبت به گریدهای 400 بسیار رایج تر می باشند و جز پر مصرف ترین و در واقع پر تقاضا ترین ورق ها محسوب می شوند. ضد زنگ بودن، مقاومت بالا نسبت به خوردگی، قابلیت جوشکاری بسیار خوب، انعطاف پذیری بالا و همچنین غیر مغناطیسی بودن این ورقه ها سبب شده است تا استفاده های زیادی از این سری شود. نمونه های سری 300 را می توانیم مواردی همچون ورقه های 303، 304، 316، 310، 321 و 347 بدانیم. 

کاربردهای انواع ورقه های استیل

ورقه های استنلس استیل می توانند کاربردهای مختلف و متفاوتی داشته باشند. این کاربردها را می توانیم شامل مواردی همچون صنایع غذایی، صنایع مختلف پتروشیمی، صنایع خودروسازی و صنایع ساخت هواپیما، ساخت لوازم خانگی، ساخت بدنه ها و پوشش های کف و دیواره های آسانسور، ساخت قطعات بزرگ در کشتی ها و... بدانیم.

ورق استیل از کجا بخرم؟ 

اما سوال مهم که لازم است به آن پاسخ دهیم این است که ورق استیل را از کجا بخرم؟ خرید ورق استیل را باید از فروشگاه های کاملا معتبری انجام داد که هم از بابت کیفیت محصولات آن ها و هم از بابت قیمتی که برای خرید پرداخت می کنید، مطمئن باشید. از جمله مهم ترین فروشگاه ها و مراکز خرید می توانیم به شرکت هایی همچون گروه فلز، فلز کالا، توان فلز، فلز پایا و فلزات رنگین اشاره کنیم. 

جمع بندی

مواردی که در پاسخ به سوال ورق استیل از کجا بخرم مطرح شد، علاوه بر جواب دادن به این سوال به شما در خصوص مشخصات و ویژگی های فلزات اصل و همچنین ویژگی های بیشتر این فلزات مواردی را نیز ارائه کرد. برای آن که بتوانید ورقه های اصل را خریداری کنید، لازم است تا حتما ویژگی های این ورقه ها را بشناسید و در قدم دوم نیز به فروشگاه ها و کارخانه هایی مراجعه کنید که از کیفیت آن ها و همچنین تجربه ای که در این عرصه دارند، مطمئن باشید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۰۱ ، ۱۵:۳۳
مهدی باقرآبادی