وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

در این بلاگ مطالب ارزشمند زیادی در رابطه با انواع ورق استیل در سری 300 که به ورق استیل نگیر و ورق استیل سری 400 که به ورق استیل بگیر معروف هستند را به علاقه مندان این صعنت ارایه میدهد.

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

 

مقدمه

استیل ضد زنگ را می توان مانند روش های رایج برای برش و پروفیل سازی که برای سایر فولادها  استفاده می شوند برش داد و پروفیل کرد البته برخی تفاوت ها در تکنیک این عملیات ها وجود دارد که این موارد در زیر توضیح داده شده استاطلاعات موجود در این مقاله به طور خاص به فولادهای زنگ نزن آستنیتی ، که بیشترین استفاده از خانواده فولادهای ضد زنگ است ، مربوط می شود.

فولادهای زنگ نزن آستنیتی ویژگی های خاص سخت کاری را از خود نشان می دهد که بسیاری از تکنیک های تشکیل را تحت تأثیر قرار می دهدلازم است سطح ماشین آلات در مقایسه با فولادهای کربن افزایش یابد (یا سطح توانایی موجود پایین تر باشد)استحکام بالاتر ابزار و ماشین آلات برای کار با فولاد ضد زنگ ضروری است.

کلیه فرآیندهای ساخت باید در یک محیط تمیز و در صورت امکان ، در محیط اختصاصی انجام شود.

اولین عملیاتی که در کارگاه تولید صورت می گیرد ، برش مواد فله به قطعات مناسب کار استاین امر به آسانی با استفاده از ماشین آلات موجود حاصل می شود ، اگرچه در بعضی موارد استفاده از یک مرکز پیمانکاری ویژه به نفع شما خواهد بود.

 

 

 

اره

یک هساوی برق که بطور اسمی 80 ضربه در دقیقه با مقادیر خوراکی 0.08 میلی متر در هر ضربه انجام می شود ، نتایج رضایت بخش را به همراه خواهد داشتدر هر زمان از تغذیه مثبت اطمینان حاصل کرده و از مالش خودداری کنید ، که باعث لعاب و سخت شدن کار فلز خواهد شداره های باند با سرعت بالا روی فولادهای ضد زنگ با سرعت حدود 18 متر در دقیقه کار می کنند

برش

از تجهیزات معمولی پرس / گیوتین برای برش فولادهای زنگ نزن استفاده می شود ، اما به طور معمول باید در مقایسه با رتبه فولاد کربن آنها 40٪ کم شودتیغه ها و برش ها باید به خوبی با لبه های ثابت تیز تنظیم شوند ، بنابراین از کشیدن فلز بر روی تیغه که منجر به سخت شدن کار می شود ، جلوگیری می شودهمان ملاحظات باید در کار گرفتن برنلر برای برش اشکال در فلز اعمال شود.

 

 

 

برش پلاسما

این فرآیند معمولاً برای تولید اشکال از مواد صفحه استفاده می شودلبه برش تمیز و حداقل اعوجاج ارائه شده است ، اما لازم به ذکر است که یک ضخامت جزئی در لبه برش ایجاد می شود و در طراحی و اتمام قطعه باید مسایل کمکی لازم را انجام داد.

خالی کردن ، پانچ زدن و سوراخ کردن

هر یک از این فرایندها به لحاظ مکانیکی یکسان هستند به طوری که هر یک از این برنامه ها ، عملیات برشی است که قبلاً به آن اشاره شده بودماشین آلات مورد استفاده ، پانچ و دای می شوند ، این تجهیزات باید از مقاومت و استحکام کافی برای تأمین توان اضافه شده مورد استفاده برخوردار باشد.

در عملیات جابجایی ، قالب های کنترلی باید بررسی شوند و از ضخامت 5٪ ضخامت فلز در هر طرف برای ضخامت سنج محبوب استفاده می شودترخیص زیاد بیش از حد منجر به کشیدن فلز با برآمدگی حاصل از آن به جای خالی می شود.

در سوراخ کردن و خالی کردن ، اندازه سوراخ نباید از ضخامت فلز کمتر از 1.5 برابر باشدبرای جلوگیری از اعوجاج بیش از حد ، فاصله بین سوراخ ها نباید کمتر از نیمی از قطر سوراخ باشد.

مطالعات مقالات بیشتر در رابطه با ورق استیل در وبسایت گروه فلز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۹ ، ۱۲:۳۰
مهدی باقرآبادی

 

 

 

مقدمه

تنها روش مثبت و قطعی برای تعیین درجه یک نمونه فلز ، که گمان می رود فلز ضدزنگ است ، با روش آنالیز شیمیایی استبه طور معمول از روش های طیفی استفاده می شوداین روش های کیفی ، به شرط اینکه با استفاده از نمونه هایی از ترکیب شناخته شده ، کالیبره شوند ، برای عناصر مهم (کروم ، نیکل ، مولیبدن) در نمونه ارقام دقیقی می دهد.
در بیشتر موارد ، این امر می تواند درجه فولاد ضد زنگ را به نمونه اختصاص دهدتجزیه و تحلیل اضافی هنوز هم ممکن است مورد نیاز برای تمایز بین کربن کم (حداکثر 0.03)) و کربن "عادی" (0.06 / 0.07٪) به عنوان مثال 304L (1.4307) و 304 (1.4301) یا برای تشخیص افزودنی های ازت در فولاد نیاز باشد.

 بدون وجود تجهیزات تجزیه و تحلیل تخصصی ، تمایز بین نمرات فولاد ضدزنگ یا بررسی اینکه نمونه ای از فولاد ضد زنگ است یا یک فلز کم آلیاژ یا نوع فولاد کربن ، مشکل است.


در این مقاله سعی شده است راهنمایی هایی در مورد روش های تشخیص غیر آزمایشگاهی ارائه شود ، ابتدا به خصوصیات فیزیکی ، مکانیکی و خوردگی فلزات بپردازیمغالباً برای دستیابی به هر نوع نتیجه گیری معنی دار در مورد نوع فولاد ، به ترکیبی از آزمایشات لازم است.


سرانجام ، یک روش گام به گام خلاصه پیشنهاد شده است.

 

 

 

خصوصیات ظاهری

رنگ

فلزاتی مانند مس و طلا و آلیاژهای آنها (مانند برنج و برنز) به راحتی از سایر فلزات قابل تشخیص هستندبا این وجود تلاش برای تمایز بین بیشتر فلزات دیگر زمانی که تست عملی انجام نشده ممکن نیستممکن است بین قطعه های جلا آستنیتی (مثلاً 1.4301 ، 304) و فریتیک (به عنوان مثال 1.4016 ، 430) بر روی رنگ تمایز قایل شودآستنیتی دارای یک رنگ زرد است ، ولی با این حال آزمایش آهنربا نیز میتواند قطعیت بیشتری به این آنالیز بدهد.

تراکم (وزن)

بیشتر آلیاژهای آهنی (یعنی فولادها و چدن ها ) دارای تراکم مشابهی هستند و حتی روشهای آزمایشگاهی قادر به تفکیک فلزهای کربن و ضد زنگ نیستنددر محیط های دور از آزمایشگاه فقط اختلاف قابل توجهی در تراکم می تواند سرنخ هایی در مرتب سازی فلزات به وجود آوردفلزات سنگین تر (متراکم تر) مانند سرب یا تنگستن یا فلزات سبکتر مانند آلومینیوم یا منیزیم از وزن نسبی آنها به راحتی قابل تشخیص استفلزات با چگالی نزدیک به آهن ، مانند نیکل ، کروم و روی بسیار بعید است که از وزن های نسبی متمایز شوند.

صدا (حلقه)

آلیاژهای آهن ، به شرط آنکه عاری از نقص داخلی ناخالص باشند ، معمولاً دارای یک صدای فلزی مشخصه مانند زنگوله ، هنگام برخورد یا ریختن روی سطح سخت هستندبرخی از فلزات ، به ویژه ، سرب و آلومینیوم ، در صورت آزمایش به همان روش ، صدای "کسل کننده" ای دارند.

مغناطیس

آهن ، نیکل و کبالت در دمای معمولی (محیطی) فرومغناطیسی هستنداین بدان معنی است که آنها به شدتجذب آهنربای دائمی می شونداکثر آلیاژهای آهن نیز فرومغناطیسی هستند ، از جمله این نمرات در خانواده های فولاد ضد زنگ فریتیک ، مارتنزیتی و دوپلکس هستندفولادهای ضد زنگ آستنیتی نرم اما فرومغناطیسی نیستند و به همین دلیل به یک آهنربای دائمی جذب نمی شونداین می تواند زمینه ای برای مرتب سازی بین آستنیتیک نرم و سایر فولادهای ضد زنگ و غیر استنباط فراهم کنداگر فولادهای ضد زنگ آستنیتی سرد کار شده باشند ، می توانند به عنوان فرومغناطیسی "تا حدی" رفتار کنند و برخی از جذابیت ها را به یک آهنربای دائمی نشان دهندبا وجود اجزای تشکیل دهنده ی پیچیده ، جذابیت مغناطیسی جزئی معمولاً غیر یکنواخت است و در گوشه های شکل گرفته یا در نزدیکی نواحی سوراخ دار یا صورت های ماشینکاری شده بیشتر مشخص می شوداین توزیع ناهموار اغلب در تأیید فولاد به عنوان یک نوع آستنیتی مفید است.

جرقه های سنگ زنی (جرقه اصطکاک)

جرقه سنگ زنی به طور سنتی در صنایع تولید فلز به عنوان روشی برای مرتب سازی انواع فولاد مورد استفاده قرار گرفته استالگوی و رنگ جرقه های تولید شده در هنگام لمس یک قطعه فلز در برابر چرخ سنگ زنی می تواند نوع فولاد را نشان دهداین روش به تجربیات خوبی نیاز دارد تا بتواند یک روش مرتب سازی قابل اعتماد باشد و معمولاً برای استفاده در محل مناسب نیست.

در رابطه با ورق استیل می توانید در اینجا مقالات بیشتری را بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۹ ، ۱۰:۱۸
مهدی باقرآبادی

 

 

دستورالعمل محدود کردن سازی  استفاده از مواد خطرناک (RoHS) و ضایعات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (WEEE) در سرب ، جیوه ، کادمیوم و کروم شش ضلعی فولادهای ضد زنگ

 

 

مقدمه

بخشنامه اروپا 2002/95 / EC ابتدا در تاریخ 27 ژانویه 2003 منتشر شد و در سیزدهم فوریه 2003 لازم الاجرا شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظف بودند این دستورالعمل را تا 13 آگوست 2004 به قانون ملی خود منتقل کنند تا تجهیزات برقی و الکترونیکی جدید (" که برای کار صحیح به جریان الکتریکی وابسته است) ، از تاریخ 1 ژوئیه 2006 به بازار عرضه نشوند که شامل سرب ، جیوه ، کادمیوم ، کروم شش ضلعی ، بیفنیلهای ضد برنجی (PBB) یا اترهای دی فنیل پلیمری (PBDE) باشد .

اکثر این مواد ، از جمله فولادهای ضد زنگ ، از نظر قانونی ممنوع هستند ، زیرا این مواد حاوی مقداری سرب ، جیوه و کادمیوم هستند ، هرچند ممکن است این مقدار پایین باشد ، حتی اگر این عناصر به طور عمدی در فرایندهای تولید فولاد افزوده نشوند.

محدودیت محتوای فلزات سنگین از فولادهای ضد زنگ

این نقص در اصطلاحات بخشنامه اروپا اکنون در مجله رسمی سند C (2005) 3143 ، 2005/618 / EC ، منتشر شده در 18 آگوست 2005 اصلاح شده است. (کپی دستورالعمل های EC در وزارتخانه موجود است. وب سایت تجارت و صنعت ، www.dti.gov.uk)

حداکثر غلظت مجاز بر وزن سرب ، جیوه ، کروم شش ضلعی ، بیفنیل های پلی برمیده (PBB) و اترهای دی فنیل پلی برمیده (PBDE) برای موادی که شامل فولادهای ضد زنگ است ، اکنون 0.1٪ تعیین شده است.
کادمیوم به حداکثر 0.01٪ محدود شده است.
در فولادهای ضد زنگ فقط محدودیت عناصر سرب ، جیوه و کادمیوم مرتبط هستند.

فولادهای ضد زنگ هیچگونه کروم شش ضلعی ، بی فنیل های ضد برمیده (PBB) و اترهای دیفنیل پلی مایع (PBDE) ندارندحداقل 10.5٪ کروم در فولادهای زنگ نزن عمدتا در حالت فلزی یا در مقادیر بسیار کوچک تر با عناصر دیگر مانند کربن به عنوان کاربیدها یا ترکیبات بین فلزی مانند "فاز سیگما" ترکیب می شودبنابراین مقدار کروم فولادهای ضد زنگ مشمول محدودیت RoHS نیست.

 

 

 

آیا محصولات فولاد ضد زنگ محدودیت RoHS را برآورده می کنند

در ابتدا کار تجزیه و تحلیل در سطح سرب ، جیوه و کادمیوم توسط تولید کنندگان فولاد ضدزنگ اسکانداناوی (سپس AvestaPolarit ، اکنون Outokumpu Stainless Steel و Sandvik Steel) انجام شد که محدودیت های انتهایی وسایل نقلیه "ELV" در سال 2003 اعمال شد.
این نشان داد که فولادها مقادیر آزمایش شده برای سرب ، جیوه و کادمیوم بسیار پایین تر از حداکثر دستورالعمل بود.
سطح محدودیت در ELV همانند RoHS در اینجا است و بنابراین می توان انتظار داشت که فولادهای ضد زنگ تولید شده با این آخرین الزامات RoHS مطابقت داشته باشند ، بدون اینکه مقادیر واقعی توسط فولاد سازنده یا تأمین کننده اندازه گیری یا اعلام شود.

این محدودیت ها در حال حاضر در اکثر کشور های اروپایی به صورت قانون در آمده است که در صورت تخلف نیز مجازات سنگینی برای تولید کنندگان خاطی در نظر گرفته شده است.

در ایران نیز محدودیت هایی برای برای جلوگیری از تولیدات محصولات با سرب ، جیوه و یکسری فلزات دیگر در دستور کار قرار دارد.

برای مطالعه مقالات بیشتر در رابطه با ورق استیل در ایران و اطلاع از قیمت گرید های مختلف استیل می توانید از طریق پنل ارتباط با ما در وبسایت گروه فلز که مرجع ورق استیل در ایران می باشد تماس بگیرید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۹ ، ۱۰:۴۷
مهدی باقرآبادی

 



Twizzle یک قایق بادبانی لوکس 57.49 متر است که توسط Royal Huisman ساخته شده است و در سال 2010 تحویل داده شده است. حداکثر سرعت آن 14.0 کیلومتر است و دارای حداکثر محدوده تفریحی 4000.0 نیوتن متر در 11.0 kn با توان حاصل از موتور دیزلی Caterpillar C-32-ACERT 1318.0 اسب بخار .

این بار ماکوگا با خدمات پریمیوم خود اتصالات بتونی کاملاً ساخته شده از فولاد ضدزنگ را که در خطوط گاز اگزوز موتورهای Caterpillar نصب شده است ، تولید کرده است.

حتی مطابق با استانداردهای فوق العاده قایق بادبانی ، Twizzle با ارتفاع بیش از 57 متر و 60 متر ارتفاع ، یکی از بلندترین قایق های اطراف است.

امروزه استفاده از استنلس استیل در دنیای کشتی سازی بسیار پر رونق شده است، به دلیل مقاومت خوبی که استنس استیل از خود در کاربردها و قسمت های مختلف قایق و کشتی ها از خود نشان داده است .
گریدهای مختلفی هستند که توانسته اند در محیط های شدید نمکی دریا و آب های شور دریا به خوبی و در عمر مفید تا چندین سال فعالیت کرده باشند.
در مطلب بالا نیز میتوانیم ببینیم که این استفاده در قسمت اگزوز موتور استفاده شده است.

 



اگزوز موتور یکی از پر فشارترین و مهم ترین قسمت هایی است که در هر وسیله حمل و نقلی استفاده می شود، با توجه به اینکه گاز های خروجی به شدت خورنده هستند و همچنین دمای آن بالا اس لذا باید از فلزی استفاده شود که اولا در برابر دما و حرارت ری اکشن خوبی داشته باشد هم اینکه بتواند در این محی ط خرنده طاقت و دوام داشته باشد.
با توجه به تمام موارد بالا که بیان شد می توان این نتیجه را گرفت که ورق استیل یا همان استنلس استیل یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار است که هر دو شرط لازم را داشته و در عمل نیز این ویژگی ها کاملا تست شده و نتایج آن مثبت بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۹ ، ۱۲:۳۵
مهدی باقرآبادی

 

 

مقدمه

فولادهای ضد زنگ برای ابزارهای جراحی در BSENISO 7153-1: 2001 مشخص شده است ، که شامل BS 5194- 1: 1991 استاین نسخه شماره قبلی ISO 7153-1: 1991 را با عنوان BSENISO 7153-1: 2001 نامگذاری کرداین مواد فلزی را برای ابزارهای جراحی پوشش می دهد ، بخش اول فقط فولادهای ضد زنگ را پوشش می دهد.

گریدها

استاندارد به هر درجه از فولاد " مرجع نامه " می دهد ، که فقط به مراتب استاندارد ISO 4957 و ISO 683-13 اشاره دارددر جدول 2 استاندارد 11 فولاد مارتنزیتی ، 1 فولاد فریتی و 4 فولاد آستنیتی وجود دارداکثر تولید کنندگان این گریدها از جنس استنلس استیل را خیلی رایج  و عمومی می دانند و تمایل دارند به استانداردهای اروپایی یا ملی نیز رجوع کنند.

آهنگ ها در زیر خلاصه شده است.

درجه فولاد

ترکیب شیمیایی ٪

مرجع

ISO4957

ISO683-13

c

Si max

Mn min

P max

s

cr

mo

Ni

others

فولادهای مارتنزیتی

A

-

3

0.09-0.15

1

1

0.04

0.03x

11.5-13.5

-

1 برابر

-

B

27

4

0.16-0.25

1

1

0.04

0.03x

12-14

-

1 برابر

-

C

28

5

0.26-0.35

1

1

0.04

0.03x

12-14

-

1

-

D

-

-

0.42-0.50

1

1

0.04

0.03x

12.5-14.5

-

1 برابر

-

E

-

-

0.47-0.57

0.5

1

0.03

0.025x

13.7-15.2

-

0.5x

-

F

-

-

0.6-0.7

0.5

1

0.03

0.025x

12-13.5

-

0.5x

-

G

-

-

0.65-0.75

1

1

0.04x

0.03x

12-14

0.5x

1 برابر

-

H

-

-

0.35-0.4

1

1

0.045

0.03x

14-15

0.4-0.6

-

V: 0.1-0.15

I

-

-

0.42-0.55

1

1

0.045

0.03x

12-15

0.45-0.9

-

V: 0.1-0.15

K

30

-

0.33-0.43

1

1

0.03

0.03x

15-17

1-1.5

1 برابر

-

R

-

-

0.85-0.95

1

1

0.045

0.03x

17-19

0.9-1.3

-

V: 0.07-0.12

فولادهای فریتی

L

-

8a

0.08 برابر

1

1.5

0.06

0.15-0.35

16-18

0.06x

1 برابر

-

فولادهای آستنیتی

M

-

11

0.07x

1

2

0.045

0.03x

17-19

-

8-11

-

N

-

17

0.12 برابر

1

2

0.06

0.15-0.35

17-19

 

8-10

-

O

-

14

0.15 برابر

1

2

0.045

0.03x

16-18

-

6-8

-

P

-

20

0.07x

1

2

0.045

0.03x

16.5-18.5

2-2.5

10.5-13.5

-

این گریدها با شماره های فولادی در EN 10088-1 مطابقت ندارند ، اما مقایسه زیر ممکن است در شناسایی این نوع فولادها مفید باشداین گزینه ها فقط برای راهنمایی هستند و هنگام مشخص کردن ابزارهای BSENISO 7153-1: 2000 نباید مورد استفاده قرار گیرند

BSENISO 7153-1

BS (AISI) Type / EN 10088-1 نزدیکترین

A

410S21 / 1.4006

B

420S29 / 1.4021

C

420S45 / 1.4028

D

1.4034

I

1.4116

K

1.4122

L

1.4105

M

304S31 / 1.4301

N

303S31 / 1.4305

O

301S21 / 1.4310

P

316S31 / 1.4401

برنامه های کاربردی

جدول 1 استاندارد نمونه هایی از پارامترهایی را نشان می دهد که برای هر یک از گرید مناسب استاینها تحت عناوین کلی "ابزارهای برش" ، "ابزارهای غیر برش" و "قطعات برقی و سایر مجموعه ها" قرار دارندبرای این لیست جامع از موارد استفاده ترجیحی باید از استاندارد استفاده شود.


انواع ابزار ذکر شده برای هر دو ابزار دندانپزشکی و جراحی مناسب هستند.

نمرات A ، B و C به طور کلی به عنوان نوع 410 /420 توصیف می شوند و برای ابزارهای جراحی و دندان کاربرد زیادی دارندآنها مقاومت در برابر خوردگی متوسط ​​را در مقایسه با سایر انواع فولاد ضد زنگ (به عنوان مثال درجه آستنیتی و دوبلکس) ارائه می دهندآنها برای کاربردهایی مورد استفاده قرار می گیرند که لبه های برش ، مقاومت در برابر سایش و استحکام لازم استاز این مقادیر می توان ترکیب خوبی از مقاومت در برابر خوردگی و طیف وسیعی از مقاومت مکانیکی را از طریق عملیات حرارتی پیش بینی کرد.

 

 

 

از تجهیزات دندانپزشکی و جراحی از جنس استنلس استیل مارتنزیتی انتظار می رود عمر طولانی داشته باشد ، بدرستی تولید و تحت مراحل تمیز کردن مناسب قرار گیردبه عنوان مثال ، فورسپسهای استخراج دندان معمولاً 15 سال عمر متوسط ​​دارندنمونه‌هایی وجود دارد که چنین ابزارهایی 30 سال عمر مفید داشته اندانتظار می رود سایر ابزارهای ظریف تر و آنهایی که دارای لبه های برش هستند عمر بسیار کوتاه تری داشته باشند ، اما انتظار نمی رود که آنها دچار آسیب خوردگی شوند.

مقاومت در برابر خوردگی

مشکلات خوردگی مرتبط با فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی به نواقص فرآیند یا موادی که در عمل بالینی وجود دارد ، مربوط می شودنواقص فرآیند شامل عملیات حرارتی نادرست (معمولاً از توزیع کاربیدها در ریزساختار است) ، آلودگی آهن از عملیات سنگ زنی / اتمام ، گرمای بیش از حد در حین عملیات سنگ زنی یا انتخاب یک درجه نامناسب است.

آزمایش خوردگی

بیشتر استانداردهای محصول ISO برای ابزارهای دندانپزشکی و جراحی به ISO 13402 اطلاق می شود که آزمایش های خوردگی را بر اساس روش های خنثی سازی که معمولاً توسط این محصولات با آنها روبرو می شوند ، مشخص می کندفولادهای ضد زنگ مارتنزیتی باید با سهولت (یعنی مقاومت در برابر اتوکلاو ، خوردگی و قرار گرفتن در معرض حرارت) نیاز استانداردهای محصول ISO را برآورده سازند.

عمل خنثی سازی

مشکلات خوردگی مرتبط با عمل بالینی تمایل دارد که با تماس با مواد تهاجمی (به عنوان مثال ضد عفونی کننده های حاوی کلرید) و / یا زمان قرار گرفتن در معرض نامناسب با چنین موادی همراه باشدبه عنوان مثال ، استریل کننده های بخار (اتوکلاوها) باید از آب مقطر ، دی یونیزه شده یا استریل استفاده کنند و برای استریلیزاسیون از آب شیر استفاده نکنید یا خطر خوردگی وجود دارد.

قبل از خنثی سازی ، ابزارهای آلوده ممکن است در یک ماده ضد عفونی کننده خیس شونددر یک مناسبت ، از محلول دلخواه (تقریباً 16٪ کلرید سدیم) استفاده شد و ابزارها در طی یک آخر هفته خیس شدندخوردگی گسترده در این مورد رخ داده است.

مطالعه مقالات بیشتر در رابطه با ورق استیل در وبسایت گروه فلز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۹ ، ۱۲:۰۲
مهدی باقرآبادی

 

 

خواص مکانیکی دمای محیط برای محصولات از جنس استنلس استیل مارتنزیتی و رسوب سختی با BS EN 10088-3

مقدمه

BS EN 10088-3  خواص مکانیکی محصولات از جنس استنلس استیل ، میله ها ، ورق استیل و مقاطع را برای مقاصد عمومی ارائه می دهداین مقاله فولادهای زنگ نزن با ساختار مارتنزیت و رسوب سختی را پوشش می دهدخواص داده شده عبارتند از: استحکام ، استحکام کششی ، کشیدگی و سختی.

داده های داده شده برای جایگزین کردن آنچه در استانداردهای فردی نشان داده می شود ، نیستند.

نسخه  BS EN 10088-3: 20014

نسخه دوم ، BS EN 10088-3: 2005 ، توسط BS EN 10088-3: 2014 جایگزین شده است.

جداول نشان داده شده در اینجا فقط محدوده خاصیت کششی فولادهای مارتنزنیک و رسوب سختی را در سال 2014 نشان می دهددو نمره جدید اضافه شده است ، 1.4150 و 1.4612.

خصوصیات مکانیکی نمرات زیر تغییر یافته است:
1.4313
، 1.4028 ، 1.4122 ، 1.4057 ، 1.4606.

این مقاله شامل محصولات شفاف نمی باشد.

خصوصیات مکانیکی BS EN 10088-3 - فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی و رسوب سخت شده

 

 

تعیین

مشخصات مکانیکی

نام فولاد

شماره فولاد

ضخامت d میلی متر

شرایط عملیات حرارتی 1)

استحکام اثباتp0.2 3) N / mm 2

استحکام کششی3) N / mm 3

کشیدگی3) ٪

حداکثر سختی 2) HB

 

فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی-استاندارد

 

X12Cr13

1.4006

-

آ

-

حداکثر 730

-

220

 

< 160

QT650

450

650/850

15

-

 

X12CrS13

1.4005

-

آ

-

حداکثر 730

-

220

 

< 160

QT650

450

650/850

12

-

 

X15Cr13

1.4024

-

آ

-

حداکثر 730

-

220

 

< 160

QT650

450

650/850

15

-

 

 

X20Cr13

1.4021

-

آ

-

حداکثر 760

-

230

   

< 160

QT700

500

700/850

13

-

   

< 160

QT800

600

800/950

12

-

   

X30Cr13

1.4028

-

آ

-

حداکثر 800

-

245

   

< 160

QT850

650

850/1000

10

-

   

X39Cr13

1.4031

-

آ

-

حداکثر 800

-

245

   

< 160

QT800

650

800/1000

10

-

   

X46Cr13

1.4034

-

آ

-

حداکثر 800

-

245

   

< 160

QT800

650

850/1000

10

-

   

X38CrMo14

1.4419

-

آ

-

حداکثر 760

-

235

   

X50CrMoV15

1.4116

-

آ

-

حداکثر 900

-

280

   

X55CrMo14

1.4110

< 100

آ

-

حداکثر 950

-

280

   

X14CrMoS17

1.4104

-

آ

-

حداکثر 730

-

220

   

< 60

QT650

500

650/850

12

-

   

60<d<160</d

QT650

500

650/850

10

-

   

X39CrMo17-1

1.4122

-

آ

-

حداکثر 900

-

280

   

< 60

QT750

550

750/950

12

-

   

60<d<160</d

QT750

550

750/950

12

-

   

X17CrNi16-2

1.4057

-

آ

-

حداکثر 950

-

295

   

< 60

QT800

600

800/950

14

-

   

60<d<160</d

QT800

600

800/950

12

-

   

< 60

QT900

700

900/1050

12

-

   

60<d<160</d

QT900

700

900/1050

10

-

   

X3CrNiMo13-4

1.4313

-

آ

-

1100

-

320

   

< 160

QT700

520

700/850

15

-

   

160<d<250</d

QT700

520

700/850

12

-

   

< 160

QT780

620

780/980

15

-

   

160<d<250</d

QT780

620

780/980

12

-

   

< 160

QT900

800

900/1100

12

-

   

160<d<250</d

QT900

800

900/1100

10

-

   

X4CrNiMo16-5-1

1.4418

-

آ

-

1100

-

320

   

< 160

QT760

550

760/960

16

-

   

160<d<250</d

QT760

550

760/960

14

-

   

< 160

QT900

700

900/1100

16

-

   

160<d<250</d

QT900

700

900/1100

14

-

   

فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی - ویژه

   

X29CrS13

1.4029

< 160

آ

-

حداکثر 800

-

245

   

< 160

QT850

650

850/1000

9

-

   

X46CrS13

1.4035

< 63

آ

-

حداکثر 800

 

245

   

X70CrMo15

1.4109

< 100

آ

-

حداکثر 900

-

280

   

X40CrMoVN

1.4123

< 100

آ

-

-

-

280

   

X105CrMo17

1.4125

< 100

آ

-

-

-

285

   

X90CrMoV18

1.4112

< 100

آ

-

-

-

265

   

X2CrNiMoV13-5-2

1.4415

< 160

QT750

650

750/900

18

-

   

< 160

QT850

750

850/1000

15

-

   

X53CrSiMoVN16-2

1.4150

< 100

آ

-

-

-

255

   

QT

-

-

-

-

   

فولادهای زنگ نزن رسوب سخت شده

   

X5CrNiCuNb16-4

1.4542

< 100

AT

-

حداکثر 1200

-

360

   

P800

520

800/950

18

-

   

P930

720

930/1100

16

-

   

P960

790

960/1160

12

-

   

P1070

1000

1070/1270

10

-

   

X7CrNiAl17-7

1.4568

< 30

AT

-

حداکثر 850

-

255

   

X5CrNiMoCuNb14-5

1.4594

< 100

AT

-

حداکثر 1200

-

360

   

P930

720

930/1100

15

-

   

P1000

860

1000/1200

10

-

   

P1070

1000

1070/1270

10

-

   

فولادهای زنگ نزن رسوب سخت شده

   

X1CrNiMoAlTi12-9-2

1.4530

< 150

AT

-

حداکثر.1200

 

363

   

P1200

1100

دقیقه 1200

12

     

X1CrNiMoAlTi12-10-2

1.4596

< 150

AT

-

حداکثر 1200

 

363

   

P1400

1300

دقیقه 1400

9

     

X1CrNiMoAlTi12-11-2

1.4612

< 150

AT

-

-

-

331

   

P1510

1380

دقیقه 1510

10

     

P1650

1515

دقیقه 1650

10

     

X5NiCrTiMoVB25-15-2

1.4606

< 50

AT

250

حداکثر 700

35

212

   

P880

550

880/1150

20

 

   

 

می توانید برای مطالعه مقالات بیشتر در حوزه نخصصی ورق استیل از وبسایت مجله فلز بازدید بفرمائید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۹ ، ۱۰:۱۷
مهدی باقرآبادی