وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

در این بلاگ مطالب ارزشمند زیادی در رابطه با انواع ورق استیل در سری 300 که به ورق استیل نگیر و ورق استیل سری 400 که به ورق استیل بگیر معروف هستند را به علاقه مندان این صعنت ارایه میدهد.

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

ورق استیل 316

 

مقدمه

هنگام انتخاب یک گرید استیل جهت کاربرد مورد نظرتان دانستن این مطلب که آیا مواد به شما نیاز به خواص مغناطیسی دارد یا خیر، موضوعی بسیار حائز اهمیت است. پیش از تعیین یا تشخیص این موضوع شایسته است بدانید چه چیزی سبب می شود یک گرید استنلس استیل مغناطیسی (بگیر) شود یا بالعکس. ورق استیل آلیاژی با پایه آهن می باشد و علی الخصوص به خاطر مقاومت خوردگی ممتازش به طور عمومی شناخته شده می باشد. دو گونه اصلی آنها عبارتند از انواع آستنیتی و فریتی که در خودروسازی، لوازم آشپزخانه و تجهیزات صنعتی کاربرد دارند. هر یک از این دو گونه ترکیب شیمیایی متفاوتی دارند. بنا بر همین تفاوت است که استنلس استیل های فریتی معمولا مغناطیسی هستند، حال آنکه انواع آستنیتی چنین نمی باشند. یک ورق استیل فریتی مغناطیسی بودنش را مدیون دو چیز است: یکی تجمع و غلظت زیاد آهن در آن و دیگری ساختار اساسی و بنیادی اش.

 

استنلس استیل در تولید تجهیزات

 

تبدیل یا دگردیسی از حالت غیر مغناطیسی به مغناطیسی

هر دو ورق استیل 316 و 304 آستنیتی اند، زمانی که سرد می شوند آهن به شکل آستنیت یا اصطلاحاً آهن گاما یعنی فازی از آهن که غیرمغناطیسی یا نگیر است، باقی می ماند. فازهای مختلف آهن جامد به ساختارهای کریستالی مختلف آن مطابق و مربوط است. در آلیاژهای فولادی دیگر این فاز دما بالای آهن زمانی که فلز سرد می شود، به فاز مغناطیسی تبدیل می گردد. وجود نیکل در آلیاژهای استیل هنگامی که آلیاژ سرد می شود و به دمای اتاق می رسد، موجب ثبات و پایداری آستنیت در مقابل این فاز گذار یا تحول می گردد. این امر مرتبط است با یک قابلیت و استعداد تا حدی بیشتر در خصوص مغناطیسی شدن نسبت به آن چیزی که ما برای مواد غیرمغناطیسی دیگر ممکن است انتظار داشته باشیم، اما همچنان به خوبی پایین تر است از آنچه که شاید مغناطیسی در نظر گرفته می شود.

با این همه، این بدین معنا نیست که شما می بایست انتظار داشته باشد چنین قابلیت ضعیفی روی هر یک از آیتم های ورق استیل 304 و 316 که با آن مواجه می شوید، اندازه گیری شود. هر فرآیندی که بتواند ساختار کریستالی ورق استیل را تغییر دهد می تواند باعث تغییر آستنیت به مارتنزیت فرومغناطیسی شود یا فریت از آهن شکل بگیرد. این فرآیندها در شمول کار سرد و جوشکاری هستند. همچنین برای آستنیت نیز این امکان وجود دارد که در دمای پایین خود به خود به مارتنزیت تبدیل شود. به منظور پیچیده نمودن مواد، خواص مغناطیسی این آلیاژها به ترکیب شیمیایی آلیاژ بستگی دارد. در محدوده های مجاز تغییر نیکل و کروم، تفاوت های چشمگیری در خواص مغناطیسی برای یک آلیاژ داده شده ممکن است مشاهده گردد.

 

ورق استیل 316

 

مفاهیم و پیامدهای علمی در زمینه زدودن ذرات استنلس استیل

هر دو آلیاژ 304 و 316 خواص پارامغناطیسی دارند. به سبب همین خواص، ذرات کوچک (با قطر تقریباً یک دهم تا ۳ میلیمتر و کروی شکل) می تواند توسط جداکننده های مغناطیسی قوی واقع در مسیر تولید جذب شوند. این ذرات بسته به وزن شان و به ویژه نسبت وزنشان به جاذبه مغناطیسی در طول خطوط تولید به وسیله آهنرباها نگهداشته خواهد شد. آنگاه این ذرات در حین عملیات تمیز کردن آهنرباها زدوده و دور می شوند. بر حسب تجربه مان، ذرات خرد آلیاژ 304 بیشتر در خط و مسیر تولید می کند تا ذرات آلیاژ 316 آن هم به دلیل ماهیت مغناطیسی خیلی جزئی بیشترش.
برای استعلام از قیمت ورق استیل 316 می توانید با کارشناسان فروش شرکت فلز کالا تماس حاصل فرمائید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۲:۵۳
مهدی باقرآبادی

ورق استیل در لوازم خانگی

مقدمه

آیا به منظور خرید یک وسیله آشپزخانه اکنون در بازار هستید؟ اگر پاسختان مثبت است پس می بایست لوازم خانگی استنلس استیل مدنظرتان باشد. این وسایل ظاهری براق و صاف دارند که آنها را محبوب و عامه پسند می سازد لیکن مانند هر وسیله یا محصولی اشکالات و کاستی های خودشان را دارند. یکی از سوالاتی که غالباً می شنویم این است: امتیازات استفاده از لوازم خانگی استنلس استیل کدامند؟ در این مقاله مزایای لوازم خانگی استیل، همینطور موضوعاتی را که ممکن است با آنها روبرو شوید، بر می شماریم به طوری که بتوانید تصمیمی آگاهانه بگیرید.

مزایا و محاسن استفاده از لوازم خانگی استیل

استنلس استیل زیباست.

یکی از دلایل اولیه و بنیادین که مردم لوازم خانگی استیل خریداری می کنند، این است که این گونه لوازم به هر آشپزخانه ای جلوه ای مدرن، شیک، براق و صاف و تمیز می بخشند. از آنجا که استنلس استیل گزینه ای بی رنگ (از نظر رنگ خنثی) می باشد لذا با رنگ ها و طرح های دیگری که به منظور تزیین و زیبایی آشپزخانه بکار برده اید، در تضاد نمی باشد. در واقع ما تصور می کنیم ورق استیل گزینه تزیینی زیبا و عالی و مطلوبی برای تقریباً هر آشپزخانه ای است غیر از آنهایی که مشخصاً به سبک قدیم و گذشته هستند.
چنانچه تصمیم گرفتید آشپزخانه تان را مد روز کنید، می توانید اطراف و دور تا دور آن را تزیین نمایید زیرا می دانید لوازم آشپزخانه تان با هر آنچه که انتخاب نموده اید و منظره جدیدی دارد، خوب و زیبا جلوه می کند.

 

ورق استیل در لوازم خانگی

 

استنلس استیل با دوام است.

جایگزین نمودن لوازم خانگی می تواند هزینه بر و گران تمام شود لذا می بایست خشنود باشید از اینکه لوازم استنلس استیل با دوام ساخته شده اند. آنها بسیار پایدار و بادوام و مقاوم به آسیب دیدگی هستند و همین امر آنها را، هنگامی که قصد دارید سرمایه گذاری طولانی مدتی برای آشپزخانه تان انجام دهید، گزینه ای کامل می سازد. استنلس استیل در مقابل حرارت، آسیب ناشی از آب و زنگ زدگی مقاوم است. در موقع انتخاب یک وسیله خانگی توسط شما، زنگ زدگی عامل مهمی محسوب می شود. زنگ زدن می تواند به طور چشمگیری از طول عمر یک وسیله خانگی بکاهد و اگر لوازم خانگی استنلس استیل انتخاب کنید این چیزی نیست که به خاطرش نگران باشید.

استنلس استیل در برابر لکه ها مقاوم است.

اگر در منزلتان کودک و حیوانات خانگی دارید پس احتمالات حس می کنید که دائماً در حال جلوگیری از ایجاد لکه بر روی لوازم هستید. یکی از بهترین و موثر ترین چیزها در مورد لوازم خانگی استنلس استیل این است که در برابر به وجود آمدن لکه ها، درست همانطور که از اسمش پیداست مقاوم اند. استنلس استیل ضد بو و مقاوم به آن نیز هست. مهم نیست هنگام پخت و پز چه مقدار سیر به کار ببرید. لوازم خانگی شما آن بو را به خود نخواهند گرفت و این یعنی که بو در آشپزخانه تان نمی ماند.

استنلس استیل غیر قابل نفوذ است.

چنانکه می دانید استنلس استیل با دوام است لیکن آیا میدانید سطح غیر قابل نفوذ دارد که به سهولت تمیز می شود؟ با این حال این فلز هنوز پناهگاه باکتری ها می تواند باشد و بهداشت موضوع قابل توجه بسیار مهمی در هر آشپزخانه ای به شمار می رود. شما می توانید استنلس استیل تان را با آب بندی آن از باکتری ها و آلاینده های دیگر محافظت نمایید. آب بندی توان مقابله و مقاومت در برابر رشد باکتری ها به آن می دهد.

معایب و کاستی های لوازم خانگی استنلس استیل

لوازم خانگی استنلس استیل می توانند گران باشند.
استیل زیبا و براق جلوه می کند و این بخشی از دلیلی است که برای وسایل خانگی استیل تقاضای بسیاری وجود دارد. شوربختانه این آلیاژ نسبت به مواد مورد استفاده در وسایل خانگی سنتی و قدیمی گران تر می باشد. استنلس استیل یک سرمایه گذاری است. شما بایست انتظار پرداخت پول بیشتر برای لوازم خانگی از این جنس را داشته باشید لیکن یک عامل کاهش دهنده این است که این وسایل با دوام ترند و در برابر آسیب نسبت به لوازم خانگی سنتی مقاوم تر می باشند. این سرمایه گذاری ای است که در دراز مدت و کارکرد طولانی می تواند بازگشت نماید.

 

ورق استیل در لوازم خانگی

 

لوازم استنلس استیل و کارها و اثرات آب را نمایان می سازند.

چه کسی فکر می کرد که آب بتواند یک چنین دردسر و معضلی برای این آلیاژ پدید آورد؟ واقعیت این است که مواد معدنی موجود در آب های سخت می توانند خطوط و رگه های نامرئی، لکه ها و نقاطی و حتی لکه ها و آثار زنگ زدگی بر روی استنلس استیل شما به جا بگذارند که همین موضوع سبب می شود کثیف و کهنه به نظر برسند. گاهی اوقات زدودن این خطوط و رگه ها ممکن است دشوار گردد. خوشبختانه با استفاده از یک روش و عملیاتی که استنلس استیل را هم پولیش می کند و هم محافظت، لوازم خانگی شما تمیز و نو جلوه خواهند کرد در حالیکه در برابر لکه ها و نقاط ناشی از آب در آینده نیز محافظت خواهد گردید. مطمئن شوید که حتماً از یک پارچه نرم و بدون پرز ریزبافت جهت زدودن نقاط و اثرات استفاده می گردد، زیرا اسفنج ها یا ابزارات ساینده می تواند باعث ایجاد خراش و آسیب بر روی استنلس استیل شما شوند.
لوازم خانگی استنلس استیل لکه ها و اثرات سیاهی را نشان می دهند.
وجه منفی بالقوه دیگری در خریداری وسایل خانگی استنلس استیل این است که آن ها ضد لکه های زنگ تاند لکه نه ضد لکه ها مثلاً در اثر آب سخت. این بدان معناست که به راحتی جای اثرات انگشت و لکه ها را می گیرند، موضوعی که اگر در منزل کودکان یا حیوانات خانگی داشته باشید جا دارد حقیقت نگران باشد.
اگر تصمیم دارید وسایل استنلس استیل تهیه کنید، می بایست آماده باشید با چیزهایی در خصوص جای دست به روی آنها مواجه شوید. شما می توانید یا بپذیرید روزانه چندین بار آنها را بشویید یا می توانید از یک آب بند یا سیلر و محافظ استفاده کنید که کمک می کند استنلس استیل در برابر لکه ها و پرز ها مقاوم باشد.

وسایل خانگی استنلس استیل ممکن است مغناطیسی نباشند.

اگر یخچال تان در جایی قرار دارد که نقاشی های بچه هایتان یادداشت های یادآوری برای خانواده تان را بر روی آن به نمایش می گذارید، احتمال و مجموعه ای از آهنرباها را برای نگه داشتن آنها در آنجا دارید. لوازم خانگی استیل همیشه مغناطیسی نیستند. تصورش آسان است که هر سطح فلزی آهن ربا را نگه دارد لیکن استنلس استیل اغلب چنین نیست. اگر وجه مغناطیسی بودن برایتان مهم است پس دقیقاً قبل از خرید این مطلب را از فروشنده بخواهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۴:۵۸
مهدی باقرآبادی

استنلس استیل خودروسازی

 

مقدمه

ورق استیل بگیر، نوعی از ورق های استیل است که کاربرد ویژه ای در صنایع مختلف دارد. هزاران آلیاژ در تولید هر کدام از انواع ورق های استیل، نقش دارند. پر کاربرد ترین نوع ورق استیل در بازار، ورق استیل بگیر است؛ عمده ترین کاربرد این محصول، در صنایع خودروسازی است.

ورق استیل چیست؟

مقاطع فلزی طی فرمولاسیونی بسیار خاص و ویژه، در قطعات متعدد ساخته می شوند. این قطعات، ورق استیل یا فولاد زنگ نزن نامی‌ده می شوند. هزاران آلیاژ در تولید هر کدام از انواع ورق های استیل، نقش دارد. میزان هر آلیاژ به کار رفته در ورق های استیل و یا فولاد زنگ نزن، استحکام کششی، نقطه ذوب، مقاومت در برابر اکسیداسیون و مقاومت در برابر خوردگی آن را مشخص می کند. ورق استیل، همانند سایر فلزات، انواع متفاوتی دارد. پر کاربرد ترین نوع ورق استیل در بازار، ورق استیل بگیر است.

کاربرد ورق استیل بگیر در خودروسازی

همانطور که گفته شد، هر کدام از انواع ورق استیل بگیر، ویژگی های مخصوص به خود را دارند که می توانند در صنایع فراوانی مورد استفاده قرار گیرند. اما همانطور که در اول مقاله هم اشاره شد، این ورق در خودروسازی، کاربردی ویژه دارد. به دلیل سطح صاف و صیقلی، مقاومت در برابر خوردگی، ضد زنگ بودن، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر ترکیبات شیمیایی، در ساخت سیم های برق، اتصال دهنده ها، آستر دودکش، واشر، بولت و پیچ، بدنه و سایر قطعات خودرو، مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع ورق استیل بگیر

ورق استیل بگیر در انواع مختلفی وجود دارد که عبارتند از:
•    ورق استیل ۴۳۰
•    ورق استیل ۴۱۰
•    ورق استیل ۴۲۰

ورق استیل ۴۳۰

این نوع ورق، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، چون در برابر اسید های آلی و اسید نیتریک مقاومت بالا دارد، در صنایع شیمیایی کاربرد دارد. ورق استیل ۴۳۰ تشکیل شده از مقدار زیادی کروم و از نوع فولاد زنگ نزن است. ورق استیل ۴۳۰ در گروه استیل فریتی قرار می گیرد. از ویژگی های این محصول می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی و شکل پذیری مناسب (که مرتبط با خواص مکانیکی بی نظیر آن است) اشاره کرد.

 

استنلس استیل خودروسازی

 

ترکیب بندی شیمیایی ورق استیل ۴۳۰

•    کربن: 0.12
•    منگنز: ۱
•    سیلیسیم: ۱
•    فسفر: 0.04
•    گوگرد: 0.030
•    کروم: حداکثر ۱۸، حداقل ۱۶
•    نیکل: 0.50

گرید های جایگزین ممکن برای ورق استیل ۴۳۰

گاهی اوقات لازم است گریدهای جایگزین استاندارد را به جای ورق استیل ۴۳۰ مورد استفاده قرار دهیم.
•    زمانی که نیاز به تولید بار و کاهش خوردگی باشد، گرید جایگزین مناسب، ۴۳۰ F است.
•    زمانی که نیاز به یک ورق استیل مقاوم در برابر فرسایش باشد، گرید جایگزین مناسب، ۴۳۴ است.
•    زمانی که در برابر خوردگی، مقاومت کمی لازم باشد، گرید جایگزین مناسب، ۳۰۴ است.
•    زمانی که در برابر خوردگی، مقاومت بیشتری لازم باشد، گرد جایگزین مناسب، ۳۱۶ است.
•    زمانی که در برابر خوردگی، مقاومت کمی لازم باشد، گرید جایگزین مناسب تر و بهتر، 3CR12 است.

مقاومت در برابر حرارت ورق استیل ۴۳۰

در استفاده متناوب از این نوع ورق استیل بگیر، اکسیداسیون تا ۸۷۰ درجه سانتیگراد (۱۵۹۸ درجه فارنهایت) را تحمل می کند. در استفاده مداوم، ورق استیل، اکسیداسیون تا ۸۱۵ درجه سانتیگراد (۱۴۹۹ درجه فارنهایت) را تحمل می نماید. در دمای اتاق، ورق استیل میل به شکنندگی دارد.

ورق استیل ۴۲۰

نوع دیگر از ورق استیل بگیر، ورق استیل ۴۲۰ است. این نوع ورق تشکیل شده از کربن بالا و کروم حداقل ۱۲ درصد است. چون ورق ضد زنگ است، توسط عملیات حرارتی سخت می گردد. این محصول در برابر حرارت و خوردگی، مقاومت بالایی دارد.

 

مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل ۴۲۰

این ورق استیل در برابر آب شیرین، هوا، غذاها، اسیدهای خفیف و مواد قلیایی، مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. از این رو، از این محصول در تولید چنگال و چاقوهای حکاکی شده استفاده می شود. اما مقاومت در برابر خوردگی آن، نسبت به ورق های ۴۳۰ فریتی و ۴۱۰ و سایر گریدها، کمتر است.

مقاومت در برابر حرارت ورق استیل ۴۲۰

حداکثر دمایی که ورق استیل ۴۲۰ می تواند تحمل کند، دمای ۶۵۰ درجه سانتیگراد است که از پوسته پوسته شدن جلوگیری می کند.

گرید های جایگزین ممکن برای ورق استیل ۴۱۰
نوع دیگر ورق استیل بگیر، ورق استیل ۴۱۰ است.
•    زمانی که نیاز به ماشین کاری بالا و مقاومت در برابر خوردگی پایین باشد، گرید جایگزین مناسب، ۴۱۶ است.
•    زمانی که نیاز به هر گاه استحکام سختی و سختی بالاتر باشد، گرید جایگزین مناسب، ۴۲۰ است.
•    زمانی که نیاز به سختی و استحکام سختی بالاتر باشد، گرید جایگزین مناسب، ۴۴۰C  است.

 

استیل در خودروسازی

 

مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل ۴۱۰

مقاومت این ورق در مقابل گازهای گرم، بخار، مواد غذایی، اسیدهای خفیف، مواد قلیایی، آب شیرین و هوای خشک است. همچنین به دلیل اینکه سخت می شود، در برابر خوردگی و گرما نیز مقاومت نشان می دهد.

مقاومت در برابر حرارت ورق استیل ۴۱۰

در دمای ۶۵۰ درجه سانتیگراد مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. اما در دمای بین ۴۰۰ تا ۵۸۰ درجه سانتیگراد، خواص مکانیکی آن کم می شود.

قیمت ورق استیل بگیر چگونه است؟ 

قیمت ورق ها، بسته به وزن آلیاژ های به کار رفته، نرخ دلار و قیمت جهانی ورق استیل محاسبه می شود. شما می‌توانید با مشاورین شرکت فلزات رنگین در تماس بوده و قیمت محصولات را به صورت تلفنی، استعلام نمایید.

خرید ورق استیل بگیر از شرکت فلزات رنگین

با وجود استاندارد های متنوع و انواع مختلف ورق استیل بگیر، هر صنعت موظف است که مشخصات فنی آن را مورد بررسی قرار دهد و نمونه مناسب آن را انتخاب کند. شرکت فلزات رنگین، یک فروشگاه بزرگ اینترنتی است که نزدیک به سه دهه فعالیت دارد. این مجموعه، متخصصان با تجربه ای را برای فعالیت برگزیده است و به عنوان بهترین وارد کننده و عرضه کننده انواع ورق استیل در ایران شناخته شده است.
این شرکت، خدمات خود را در زمینه های مختلف ورق استیل، با بالاترین کیفیت ارائه می دهد و رضایت صد درصدی مشتری را دریافت می کند. برای اطلاع از آخرین قیمت ورق استیل بگیر، به سایت مراجعه نمایید یا با کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید و استعلام قیمت کنید. باکیفیت ترین انواع ورق استیل با قیمت عالی را می توانید از سایت https://felez.co/ خریداری نمایید؛ ضمن اینکه مشاوران و کارشناسان در هر ساعتی از شبانه روز، پاسخگوی شما مشتریان عزیز هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۱۸
مهدی باقرآبادی

 

ورق استیل در خودروسازی

 

مقدمه

ورق استیل بگیر یکی از ورق های کاربردی در صنعت به ویژه در صنعت خودروسازی است. این ورق در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. علاوه بر این با وجود شکل پذیری زیاد می تواند برای ساخت انواع قطعات خودرو در صنعت خودروسازی بسیار مفید واقع شود. در اینجا قصد داریم با ویژگی های ورق استیل بگیر و کاربرد آن در خودروسازی بیشتر آشنا شویم. 

ورق استیل بگیر چیست؟

ورق استیل بگیر نوعی ورق استیل است که در آن میزان کروم کمتری نسبت به ورق استیل نگیر به کار رفته است. وجود میزان کمتر کروم باعث شده است که در ویژگی های این ورق تفاوت هایی ایجاد شود. یکی از ویژگی های مهم این نوع ورق استیل، خاصیت مغناطیسی آن است. در واقع علت نام گذاری این ورق به استیل بگیر نیز برگرفته از همین خاصیت آن است که باعث می شود توسط آهنربا جذب شود.
ورق استیل نوع بگیر دارای ویژگی های از قبیل: مقاومت به خوردگی، استحکام بالا، مقاومت در برابر حرارت های بالا و شکل پذیری مناسب است. تمامی این ویژگی ها باعث شده است تا این نوع استیل به محصولی کاملاً کاربردی در صنایع مختلف تبدیل شود. 

 

استنلس استیل در خودروسازی

 

انواع ورق های استیل بگیر موجود در بازار چیست؟

ورق استیل بگیر اغلب شامل سه نوع ورق استیل است. این سه نوع ورق با توجه به ویژگی ها و خواص شان کاربردی های متفاوتی در صنایع دارند. سه نوع استیل بگیر موجود در بازار عبارتند از:

•    ورق استیل 430

این نوع ورق استیل نوعی فولاد ضد زنگ است که در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. علاوه بر این، شکل پذیری مناسبی برای تبدیل شدن به محصولات مختلف در انواع صنایع را دارد. مقاومت ورق استیل 430 در برابر حرارت تا دمای 870 درجه سانتی گراد است و در برابر اکسیداسیون نیز دوام بالایی دارد. یکی دیگر از ویژگی های این ورق، مقاومت در برابر اسید نیتریک است که باعث شده است در صنایع شیمیایی نیز بسیار کاربردی باشد. این درحالی است که اکثر فلزات در برابر اسید نیتریک مقاومت کمی دارند. 

•    ورق استیل 420

ورق 420 تا دمای 650 درجه سانتی گراد در برابر پوسته شدن مقاوم است. اما میزان مقاومت این ورق در برابر خوردگی نسبت به ورق 430 کمتر است. به همین دلیل از این ورق اغلب برای تولید محصولات آشپزخانه مانند کارد و چنگال استفاده می شود. علاوه بر این تجهیزات جراحی، تیغه های برشی و دریچه های سوزنی همگی از ورق 420 ساخته می شوند.

•    ورق استیل 410

ورق 410 نیز همانند ورق استیل 430 و 420 در برابر حرارت و خوردگی مقاومت بالایی داشته و ویژگی های مشابهی با این دو ورق دارد. اما دارای ترکیبات متفاوتی از کروم و نیکل است که آن را در برابر اسیدهای ضعیف و گازهای گرم، محیط های قلیایی و بخار مقاوم کرده است. از این ورق معمولاً در توربین های گازی، بلوت و پیچ، سازه نفتی و پمپ و شیرآلات استفاده می شود. 

 

استنلس استیل خودروسازی

 

کاربرد ورق استیل بگیر در صنعت خودروسازی

ورق استیل بگیر در صنعت خودروسازی کاربردهای فراوانی دارد. از آنجا که در خودروسازی، استحکام بالا همراه با وزن پایین یکی از فاکتورهای مهم در تولید خودرو است، ورق استیل نوع بگیر می تواند به آسانی هر دوی این ویژگی ها را برای انواع خودرو ایجاد کند. در گذشته وزن خودروها بسیار زیاد بود اما در سال های اخیر شاهد کاهش وزن قابل توجهی در انواع خودرو هستیم. این کاهش وزن به دلیل افزایش استفاده از انواع ورق های استیل در ساخت قطعات خودرو است. ورق های استیل می توانند در حدود 10 تا 20 درصد وزن خودرو را کاهش دهند. 
 اما این تنها دلیل استفاده از ورق استیل بگیر در ساخت خودرو نیست بلکه مقاومت بالای ورق بگیر در برابر خوردگی یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم برای استفاده از آن در صنعت خودرو است. به همین دلیل از این ورق در سیستم اگزوز خودرو استفاده می شود. سیستم اگزوز خودرو باید از متریالی ساخته شود که هم در برابر حرارت بالا دوام بیاورد و هم در برابر گازهای خورنده، بدون تغییر باقی بماند. این ویژگی باعث می شود بخش هایی از خودرو مانند مبدل کاتالیزور و سیستم اگزوز دیرتر فرسوده شوند و دچار خوردگی نشوند. 
علاوه بر این مخزن سوخت خودرو، شاسی و سپر آن نیز از این دست فولادهای ضد زنگ ساخته می شود تا در برابر عوامل محیطی استحکام بیشتری داشته باشند. اتصالات خودرو شامل بست ها، پنل ها و زیرصفحه ها نیز از دیگر بخش های خودرو هستند که باید با ورق استیل نوع بگیر ساخته شوند. می توان گفت شکل پذیری بسیار خوب ورق استیل کمک می کند انواع قطعات خودرو با ظرافت بالا و به شکل دلخواه ساخته شود. 

قیمت ورق های استیل بگیر 

یکی از فاکتورهای مهم در هنگام استفاده از هر نوع مواد اولیه ای، قیمت آن است. قیمت ورق استیل بگیر در برابر ویژگی های منحصر به فرد آن بسیار مناسب است. است. یکی از دلایلی که خودروسازان در تولیدات خود از این متریال استفاده می کنند نیز قیمت مقرون به صرفه آن است. با توجه به قیمت این محصول استفاده از آن در صنعت خودرو، صرفه اقتصادی خواهد داشت و قیمت تمام شده را کاهش می دهد.
در این مقاله ورق استیل بگیر و کاربرد آن در صنعت خودروسازی مورد بررسی قرار گرفت. ویژگی های منحصر به فرد این ورق استیل از قبیل استحکام بالا، قیمت به صرفه و شکل پذیری مناسب موجب تولید انواع قطعات خودرو با این متریال شده است. بنابراین با استفاده از این ورق می توان بسیاری از قطعات خودرو را با دوام بالاتر و قیمت پایین تر تولید کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۴۳
مهدی باقرآبادی

 

ترانس استیل

 

مقدمه

یکی از ارزان‌ترین و پرکاربردترین انواع ورق استیل، ورق استیل بگیر است. این جنس ورق ویژگی‌های مشترک قابل توجهی نیز با ورق استیل ۴۰۹ دارد. این محصول در دو نوع براق و مات مورد استفاده قرار می گیرد که گونه‌ای فولاد کم کربن حساب می‌شود، دارای جنسی نرم است و در ساخت آن، مقدار زیادی کروم به کار رفته است. این نوع ورق فاقد عملیات حرارتی است و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن، مقاومت بالا در برابر انعطاف پذیری و خوردگی است. ورق استیل بگیر امروزه در ساخت قطعات و وسایل گوناگون صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از از آن ها، ترانسفورماتور است. 

ویژگی‌های ورق استیل ۴۳۰

مقاومت بسیار بالای این نوع ورق در برابر اسید نیتریک باعث شده است که از آن در کارهای شیمیایی به وفور استفاده شود. معیارهای مختلفی برای انتخاب ورق استیل بگیر وجود دارد. از جمله این معیارها می‌توان به ابعاد، ضخامت، آلیاژ و طول ورق اشاره کرد. این موارد در تعیین قیمت ورق استیل بگیر نیز نقش بسیار مهمی دارند. 
یکی از دلایل استفاده از این نوع ورق استیل در ساخت ترانسفورماتور، خواص مکانیکی آن و همچنین عناصری است که در ساختار آن به کار رفته است. عناصر موجود در استیل ۴۳۰ بر حسب مقدار آن ها به صورت زیر است: 
•    کروم (۱۶تا ۱۸ درصد) 
•    سیلیس (کمتر از یک درصد) 
•    گوگرد (کمتر از یک صدم درصد) 
•    فسفر (کمتر از چهار صدم درصد) 
•    منگنز (کمتر از یک درصد) 
•    کربن (کمتر از ۱۲ صدم درصد) 
از خواص فیزیکی این نوع استیل می توان به ضریب کشسانی آن اشاره کرد. این خاصیت باعث شده است تا استیل ۴۳۰ به راحتی ماشین کاری شود. ضریب کشسانی بالای این نوع استیل به این معنا است که جنس آن سخت تر و قوی تر بوده و به راحتی کشیده و خم نمی شود. 
دیگر خاصیت فیزیکی مهم این نوع استیل، نسبت بالای ازدیاد طول تا پارگی آن است. این شاخص در حقیقت نشان دهنده این است که یک فلز تا چه مقدار توانایی دارد تا قبل از پاره شدن و ترک خوردن در برابر تغییر شکل مقاومت کند. استیل ۴۳۰ در این شاخص نیز نسبت بالایی دارد و به همین دلیل بدون اینکه خطر شکستگی آن را تهدید کند، می تواند تغییر شکل بدهد. 

 

 

ترانس استیل

مزیت‌های استفاده از ورق استیل بگیر در ساخت ترانسفورماتور

ورق استیل بگیر نسبت به سایر نمونه‌های مشابه خود دارای مزیت هایی است که باعث استفاده از آن در ساخت ترانسفورماتور شده است؛ در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 
یک ویژگی بسیار مهم ورق استیل بگیر، ی پاسخ دادن آن به درجه‌های مختلف حرارت است. این نوع ورق در محیط هایی که دارای درجه حرارت بالایی هستند، می‌تواند به خوبی در برابر اکسید شدن مقاومت کند؛ گرچه بعد از سرد شدن محیط، دچار شکنندگی می‌شود. 
این جنس ورق می‌تواند در برابر اکسایش تا اندازه ۸۷۰ درجه سانتی گراد به صورت به کارگیری دوره‌ای و تا اندازه ۸۵۰ درجه سانتی گراد اگر به صورت همیشگی به کار گرفته شود، مقاومت کند. البته باید توجه کنید این نوع ورق در در صورت قرار گرفتن در درجه حرارت اتاق می‌تواند دچار شکنندگی شود؛ به خصوص وقتی که برای مدت زمان زیادی در محدوده ۴۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد به آن حرارت داده شده باشد. ذکر این نکته نیز مهم است که این مشکل به وسیله فرآیند آنیلینگ قابل حل است. 
این ورق همچنین در برابر ترک هایی که به علت خوردگی ایجاد می شوند، مقاومت بالایی دارد و در برابر اسیدهایی مانند فسفریک، نیتریک و ارگانیک نیز می‌تواند به خوبی مقاومت کند. استیل ۴۳۰ می‌تواند به آسانی تغییر شکل بدهد. همچنین این نوع ورق را می‌توان به راحتی ماشین کاری کرد. تمام گریدهای این نوع ورق، مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی دارند.

چرا از ورق استیل بگیر در ساخت ترانسفورماتور استفاده می‌شود؟ 

ورق استیل یکی از انواع محصولات فولادی است که ویژگی‌های متفاوت آلیاژ آن باعث شده است که در مقایسه با دیگر محصولات فولادی مشابه، مزیت‌های مکانیکی خاصی داشته باشد که باعث کاربرد گسترده ی آن در صنایع مختلف شده است. جنس این ورق، تشکیل شده از چندین نوع آلیاژ فولاد است که بیشتر سطح آن از آهن و نزدیک یک دوم درصد از آن از کربن تشکیل شده است.
امروزه ورق استیل بگیر کاربردهای گوناگون و متنوعی دارد. یکی از این کاربردها استفاده از آن‌ها در ساخت ترانسفورماتور است. ترانسفورماتور که به ترانسفورمر نیز شهرت دارد، وسیله‌ای است که امروزه به یکی از مهم‌ترین اجزای شبکه انتقال تبدیل شده است. با استفاده از این وسیله می‌توان برق را از محل تولید آن به دورترین نقاط دلخواه منتقل کرد. 

 

ترانس استیل

 

دلایل زیادی باعث شده تا امروزه برای ساخت ترانسفورماتور از ورق استیل بگیر استفاده شود. مهم‌ترین دلیل برای استفاده از این نوع ورق، خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. ورق استیل ۴۳۰ که به آن ورق استیل بگیر نیز گفته می‌شود، در حقیقت یک نوع فولاد زنگ نزن مارتنزیتی است که از طریق عملیات حرارتی کوئنج-تمپر قابلیت سختی پذیری دارد. این آلیاژها به علت اینکه ساختاری فریتی دارند، به ورق استیل بگیر مشهور شده اند؛ فریت در حقیقت فاز اصلی آلیاژهای آهن است. 
برای اینکه بتوان ساختار فریتی به دست آورد، باید سعی کرد عنصرهای فریت زایی مانند آلومینیوم، کروم، تیتانیوم، مولیبدن و نئوبیوم را در حد بالا قرار داده و در مقابل عنصرهایی که آستینت زا هستند از جمله نیتروژن، کربن و نیکل را در حد پایین نگه داشت. همچنین به دلیل اینکه این نوع ورق دارای ساختاری مارتنزیتی است، باعث جذب کردن آهنربا می‌شود و به همین دلیل به آن ورق استیل بگیر می‌گویند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۴:۵۵
مهدی باقرآبادی

میز کار استیل

 

مقدمه

میز کار، وسیله ای ساده و بسیار کاربردی است که در محیط های صنعتی به ویژه آشپزخانه ها کاربرد دارد. این میز در واقع یک تخته ی کار است که بر روی چهار پایه قرار گرفته و نقشی بسیار مهم در تمام آشپزخانه های صنعتی ایفا می کند. میز کار به جرئت فعال ترین و ضروری ترین وسیله در آشپزخانه می باشد، به طوری که در صورت فقدان آن، بسیاری از کارها و فعالیت های مرتبط با آشپزی مختل می شود. در نتیجه به دلیل اهمیت بالا و کاربردی بودن، میزکار با مواد گوناگون و در مدل های مختلف ساخته می شود. در سال های دور، عمدتاً از میز کارهای پلاستیکی در آشپزخانه های صنعتی استفاده می شد، اما پلاستیک بهداشتی نبود و با خرد کردن مواد غذایی روی آن، تکه های پلاستیک جدا می شد و با غذا مخلوط می شد. به همین دلیل، لازم بود که از رده خارج شوند و میز کارهای چوبی و به دنبال آن میزهای ساخته شده از ورق استیل صنعتی و پلی اتیلن جای آنها را بگیرند. این میزها، به ویژه انواعِ ساخته شده از ورق استیل نگیر با توجه به ایمنی بالا و برآورده ساختن الزامات بهداشتی، به شدت مورد توجه قرار گرفتند.

انواع میز کار صنعتی

تقسیم بندی میز کار بر مبنای جنس مواد، کاربری و کارآیی صورت می گیرد. این وسیله با استفاده از مواد مختلفی ساخته می شود که در ادامه به بررسی برخی از انواع پرکاربرد آنها پرداخته شده است. این میزها اصولاً از لحاظ ظاهر و کاربرد مشابه می باشند و عمدتاً در جنس مواد اولیه با یکدیگر متفاوتند.

 

میز استیل

 

میز کار استنلس استیل

رتبه ی بهترین و بهداشتی ترین میز کار صنعتی در اختیار انواع ساخته شده از جنس ورق استیل صنعتی می باشد. این مدل تماماً از ورق استیل نگیر است و به غیر این آلیاژ، ماده دیگری در ساخت آن بکار گرفته نشده است (مخصوصاً انواع خشدار، چون بعید است از ورق استیل BA استفاده شود). کیفیت آن بالاست، در برابر زنگ زدگی مقاوم است و مواد غذایی بدون واسطه می توانند روی آن قرار داده شوند و تحت برش قرار بگیرند. نکته قابل توجه در مورد این نوع میزها این است که بعد از هر بار استفاده، لازم است کاملاً شسته و تمیزکاری شوند. این کار، احتمال آسیب دیدگی آن را کاهش داده و به عمر مفید آن اضافه می کند.

میز کار پلی اتیلن

پلی اتیلن یکی از محصولات مرتبط با صنایع پتروشیمی است که از آن در ساخت میز کار صنعتی نیز استفاده می شود. این ماده به عنوان جایگزینی برای چوب پای به عرصه گذاشت و آمارها حاکی از آن است که میز کار های پلی اتیلن نیز جزو پرکاربردترین و پر طرفدارترین تجهیزات آشپزخانه های صنعتی محسوب می شوند. پس از استفاده از این میز کار نیز باید با دقت آن را تمیزکاری و ضدعفونی کرد تا از وقوع مشکلات احتمالی و بعدی جلوگیری به عمل آورد.

میز کار چوبی

این نوع میز از عملکردی مشابه با دیگر میزهای کار برخوردار است، با این تفاوت که در ساخت رویه ی فوقانی آن از چوب بهره گرفته شده است. این میز با چوب های مختلف در ضخامت های متفاوت ساخته می شود و دارای مدل های متنوعی است. چوب های مورد استفاده در این کاربرد معمولاً از درخت راش هستند، با این حال با توجه به درخواست و نیاز مشتری می توان جنس آن را تغییر داد. بلافاصله بعد از استفاده از این میز کار نیز باید آن را تمیز و پاکسازی کرد، زیرا در طول زمان لایه های چوب برداشته شده و از بین می روند. با توجه به حساسیت بالا در این مدل میز کار، هنگام خرید آن باید توجه داشت که سطح آن صیقلی، صاف و فاقد هرگونه ترک، خراش و شکاف باشد.

 

ورق استیل

 

محیط های کاربرد میز کار

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، این وسیله یکی از پرکاربردترین و پر استفاده ترین تجهیزات و وسایل آشپزخانه های صنعتی محسوب می شود و نقش بسیار مهمی در فرآیند آماده سازی غذا ایفا می کند. بیشترین استفاده از این وسیله در آشپزخانه های صنعتی، آشپزخانه های بیمارستان ها، رستوران ها، محیط های آموزشی و دانشگاه ها، فست فودها و کافی شاپ ها، فود کورت ها، آزمایشگاه ها و بسیاری دیگر از محیط های این چنینی می باشد.

علت استفاده از میز کار

این وسیله علاوه بر افزایش سرعت، دقت و راندمان آشپزی، به محیط آشپزخانه که معمولاً بسیار شلوغ است، نظم و ترتیب خاصی می بخشد. میز کار برخلاف کاربرد بسیار گسترده و زیادش، فضای زیادی اشغال نکرده و با قرارگیری در کمترین فضای ممکن، بیشترین و مهم ترین کارها را انجام می دهد. در حال حاضر، میز کار یکی از ضروری ترین و کاربردی ترین وسایل و تجهیزات در هر آشپزخانه ای می باشد و در صورت فقدان آن مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد و گره های زیادی به کارها خواهد افتاد. به همین جهت، میز کار نیاز و ضرورت هر آشپزخانه و مجموعه ای که با پخت و پز سروکار دارد، می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۳۱
مهدی باقرآبادی

ورق استیل

 

مقدمه

هودها بر جذابیت و زیبایی آشپزخانه شما می افزایند اما همچنین کارهایی هواکش ها را نیز بالا می برند. هنگام پخت و پز هوای آلوده را به داخل کشیده و هوای تازه در آشپزخانه جایگزین می کنند. بدون داشتن یک هود هواکش، هوای آشپزخانه تان مملو از ذرات آزاردهنده و سوزش آور و بسیار ناسالم خواهد شد. هودهای هواکش از مواد مختلف ساخته می شوند لیکن نوع ورق استیل به کار رفته در آن شاید برای شما و خانواده تان انتخابی کاربردی و موثر به شمار برود. از جنبه مهارت و صنایع دستی، هود هواکش های استنلس استیل یک تأثیر و حس منحصر به فردی را به هر نوع آشپزخانه ای می افزاید.

امتیازات برخورداری از هود استنلس در آشپزخانه شما عبارتند از:

مقاومت در برابر خوردگی و لک برداشتن

هودهای هواکش از جنس استیل در رابطه با مقاومت خوردگی و مقاومت در برابر لکه بر داشتن قابلیت منحصر به فردی دارند. بخشی از ورق استیل از افزودن کروم به آن ایجاد می شود که سبب همین خواص و منحصر به فرد در هودهای آشپزخانه می گردد.

 

ورق استیل در هود

 

قابلیت خود ترمیمی

مزیت منحصر به فرد یک هود استیل قابلیت خود ترمیمی آن است. محتوای کروم سبب تشکیل یک فیلم یا لایه نازک نامرئی اکسید کروم بر روی سطح هود هواکش استیل می شود، به طوری که اگر هود آسیب ببیند، در مجاورت اکسیژن هوا خود به خود ترمیم خواهد شد.

مناسب برای محیط های بهداشتی

به سبب داشتن لایه نامریی از اکسید کروم که هودها را محافظت نموده و آن را مقاوم به خوردگی و لکه می سازد، از این رو هود هواکش از جنس ورق استیل برای بیمارستان ها و محیط های بهداشتی دیگر نیز گزینه ای ایده آل به شمار می رود.

استحکام بیشتر و وزن کمتر

یکی از امتیازات مهم و اصلی استفاده از هود هواکش برای آشپزخانه، مزیت چشمگیر نسبت استحکام به وزن آن است که مافوق هودهای فلزی دیگر می باشد. این هودها به نسبت سبک تر از فلزات دیگرند و همین امر سبب می شود گزینه ای ایده آل برای آشپزخانه شما باشند.

فلزی با دوام

هودهای هواکش استیل در برابر لکه برداشتن و زنگ زدگی مقاوم اند و در برخوردهای تصادفی به راحتی خراش بر نمی دارند.

مقاوم در برابر میکروب ها

استنلس استیل در قالب یک هود هواکش غیر متخلخل است، بدین معنا که در برابر میکروب ها و باکتری های به جامانده مقاوم می باشد. این موضوع باعث می گردد هود استیل برای منازلی که در آنها بچه ها و حیوانات نیز زندگی می کنند، گزینه ای مطلوب و بی نظیر محسوب گردد.

با هر دکوری سازگار و هماهنگ می شود

نمای خنثی و بی رنگ هود هواکش از جنس استیل می تواند مکمل هر خانه ای باشد. خواه آشپزخانه ای مملو از کابینت های چوبی بیرنگ و خنثی داشته باشید، خواه یک طرح مدرن و امروزی.

 

هود استیل

 

نگهداری و مراقبت از هود آشپزخانه چگونه است؟

هنگام شستن استیل هرگز از مواد سفید کننده استفاده نکنید. با اینکه ورق استیل به لحاظ چقرمگی اش معروف است، لیکن مواد شیمیایی نامناسب یا دستگاه ها و تجهیزات آب شویی و تمیز کردن می تواند آسیب رساننده به آن باشند. در مورد ورق استیل از به کار بردن تمیز کننده ها و وسایل زبر و خشن یا مواد پاک کننده ی سایشی خودداری نموده و هرگز از مواد سفید کننده استفاده ننمایید. برخی مواد شیمیایی یا اصطلاحاً کمیکال ها نظیر آنهایی که در پاک کننده های مخصوص اجاق و آوِن به کار می روند، می توانند باعث تغییر رنگ در پرداخت و صیقل فلز شوند، در حالیکه اسفنج های زبر و خشن، سیم های ظرفشویی و فرقه های سیمی  می توانند سطح ورق استیل را خراشیده و زخمی نمایند.
 

دوام بالا

هودهای استیل در مقایسه با سایر هود های موجود در بازار ممکن است تفاوت قیمتی داشته باشد که این مستقیما به قیمت ورق استیل مربوط شده و تحت تاثیر این متریال قرار دارد. ولی در بحث دوام هود های استیل بسیار با دوام تر هستند و این مساله میتواند در بلند بر روی هزینه های نگهداری اثر مستقیم بگذارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۰:۱۶
مهدی باقرآبادی