وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

در این بلاگ مطالب ارزشمند زیادی در رابطه با انواع ورق استیل در سری 300 که به ورق استیل نگیر و ورق استیل سری 400 که به ورق استیل بگیر معروف هستند را به علاقه مندان این صعنت ارایه میدهد.

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

صنایع بسیاری جهت افزایش بهره وری و عمر تجهیزات و وسایل از استنلس استیل استفاده می کنند. صنعت کاغذ سازی و خمیر کاغذ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از کاربردهای فولادهای زنگ نزن (استنلس استیل) بکارگیری در ساخت ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت کاغذ سازی و خمیر کاغذ می باشد. ورق استیل 304، 316 و استنلس استیل های داپلکس نمونه از رده های آلیاژی مورد استفاده از فولادهای زنگ نزن در این صنعت هستند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد شرایط کاری کاغذ سازی و بکارگیری ورق استیل در این صنعت اطلاعاتی ارائه می شود.

ورق استیل و محیط چالش برانگیز صنعت کاغذ و خمیرکاغذ

 

مراحل و تجهیزات متعددی در تولید کاغذ و خمیرکاغذ وجود دارد. در هر یک از این مراحل، شرایط ویژه ای وجود دارد که طراحان و برنامه ریزان پروسه پروسه کاغذ سازی باید بهترین متریال را برای ساخت این تجهیزات در نظر بگیرند زیرا در هر مرحله نوع ماشین آلات، دما، فشار، میزان تحرک و مواد شیمیایی استفاده شده متفاوت هستند. در بخش زیر فهرستی از برخی مراحل و شرایط آن ها ارائه شده است.

  • دیگ پخت (digester) ماشینی است که روی قطعه چوب های ورودی به آن عملیاتی انجام می دهد. این عملیات در دما و فشار بالا و به منظور جداسازی چسبی که قطعات چوب را به یکدیگر متصل کرده انجام می شود.
  • خمیر حاصل از مرحله قبل چند بار شسته می شود. در این مرحله مایع پخت جداسازی و بازیافت می شود.
  • در محله بعد خمیر تصفیه شده سفیدسازی می شود. این مرحله میزان روشنایی محصول کاغذ نهایی را تعیین می کند.
  • خمیرکاغذ پس از پایان سفید­سازی به خمیری نرم و مایع تبدیل می شود. سپس این خمیر به آسیاب کاغذ فرستاده می شود.
  • این خمیر از یک سری تجهیزات پایانه تر و پایانه خشک عبور می کند تا آب آن جدا و فیبرهای آن فشرده شده و به کاغذ تبدیل شود.

کارخانجات کاغذ و خمیرکاغذ مدرن از سیستم لوپ بسته (closed loop system) استفاده می کنند. از آنجایی که آب استفاده شده را نمی­توان به محیط زیست باز گرداند، این آب بازیافت شده و چندین بار از آن استفاده می شود. پس از آن که این فرآیند پایان یافت، مطابق با استانداردهای کنونی حفاظت از محیط زیست، این آب ایمن محسوب می شود و می­توان آن را به طبیعت بازگرداند. در سیستم­های لوپ بسته ممکن است خوردگی شدیدی رخ دهد. به همین دلیل است که اکنون در این سیستم ها از ورق استیل (ورق استنلس استیل) در ساخت تجهیزات استفاده می شود. ورق استیل در مقایسه با تمام محصولات فولاد، بیشترین مقاومت را در برابر خوردگی دارد.

چه گریدهایی از ورق استیل در صنعت کاغذسازی مورد استفاده قرار می گیرد؟

ورق استیل داپلکس ترکیبی از فولادهای ضدزنگ فریتی و آستنیتی است. گریدهای 2205 و 2507 متداول­ترین گریدهای داپلکس هستند. فولادهای داپلکس خواص فوق العاده­ ای دارند که برای استفاده در آسیاب های جدید و ارتقاء یافته کاغذ و خمیرکاغذ مناسب هستند. فولاد داپلکس خواص ویژه­ای دارد که در مقایسه با سایر فولادها آن را به گزینه بهتری برای استفاده در صنایع کاغذ و خمیرکاغذ تبدیل می کند.

این ویژگی ها عبارتند از: مقاومت در برابر خوردگی استحکام بالا انعطاف در طراحی صرفه­جویی در هزینه ها

  • مقاومت در برابر خوردگی: همانطور که در بالا به آن اشاره شد، ورق استیل داپلکس مقاومت فوق العاده ای در برابر خوردگی دارد. این فولاد در برابر ترک های تنشی، حفره و یا ساییدگی به آسانی آسیب نمی بیند.
  • استحکام بالا: استحکام فولادهای دوپلکس دوبرابر استحکام ورق استیل آستنیتی است و این ویژگی به دلیل کاهش وزن مواد مورد استفاده، باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.
  • انعطاف در طراحی: ماشین­کاری و جوش­کاری استنلس استیل تقریبا راحت است.
  • صرفه جویی در هزینه ها: استفاده از ورق استیل داپکلس در ابتدا به خاطر قیمت بیشتر آن در مقایسه با فولاد کربنی گران­تر تمام می شود اما مقاومت آن در برابر خوردگی در طول زمان باعث صرفه جویی بسیاری در هزینه­ ها می گردد. به همین دلیل هزینه ­های نگه­داری، بازرسی و تعمیرات بسیار کم تر خواهد بود.

علاوه بر استنلس استیل های داپلکس، از فولادهای زنگ نزن آستنیتی نیز همچون ورق استیل 304 و 316 نیز در صنعت کاغذ سازی استفاده می شود.

 

 

 

جوش لیزری ورق استیل داپلکس

تجهیزات فرآیند کاغذ و خمیرکاغذ در معرض تنش­های شدید مانند خوردگی، دمای بالا، فشار و مواد شیمیایی قوی قرار دارند. جوش فولاد کربن در این شرایط بسیار سریع­تر تضعیف می شود. به همین دلیل یک از روش های جوشکاری ورق استیل داپلکس بکارگیری جوش لیزری است. به همین دلیل احتمال آسیب به جوش­های لیزری دقیق و محکم در این شرایط بسیار کمتر است..

یکی از مزایای این روش ایجاد برش های بسیار دقیق است. همچنین می­توانیم با کمک این تکنولوژی قطعات را با خط جوش های بسیار کوچک و بدون استفاده از مواد فیلر جوش دهیم. با کمک این تکنولوژی پیشرفته می توان بدون هیچ تاثیر منفی بر مقاومت فولاد در برابر خوردگی، بر پروسه خنک سازی نظارت دقیق تری داشت. تجهیزاتی که در تماس مستقیم با دمای بالا هستند از ورق استیل 309 یا 310 استفاده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۵:۴۳
مهدی باقرآبادی

برای یک فرد عادی تفاوت های میان یک گرید استنلس استیل با گریدی دیگر، اهمیتی ندارد. اما در نظر یک سازنده یا فرد تولید کننده، تفاوت میان آلیاژ هایی مثل ورق استیل گرید ۳۰۴ و گرید ۳۱۶ بسیار بزرگ و حائز اهمیت است.
یکی از سوال هایی که معمولاً با آن روبرو هستیم این است که آیا استنلس استیل ۳۱۶ بیشتر از استنلس استیل ۳۰۴ می ارزد؟ پاسخ به این سوال به کاربرد و نوع استفاده و نیاز های شما بستگی دارد.

 

 

 

ورق استیل ۳۱۶ چیست؟

ورق استیل ۳۱۶ باداشتن محدوده ذوب ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۹ درجه سانتیگراد آلیاژ استنلس استیل محبوب و رایجی است. به عنوان یک آلیاژ استنلس استیل آستنیتی، دارای کیفیت و خصوصیاتی است مانند استحکام زیاد، مقاومت نسبت به خوردگی و تجمع و تمرکز زیاد کروم و نیکل. این آلیاژ حداکثر دمای کاربردی اش حدود ۸۰۰ درجه سانتیگراد و استحکام کششی آن برابر است با ۵۷۹ مگاپاسکال.
علاوه بر این، گرید ۳۱۶ در فرمولاسیون خود مولیبدن هم دارد (به جز نیکل و کروم). که همین امر سبب می شود مقاومت آلیاژ در برابر اسیدها، قلیاها و خوردگی های حفره ای کلریدی ارتقا یابد.

کاربردها و خواص استنلس استیل ۳۱۶

از منظر اشتراک و عمومیت، گرید فولاد 316 درست در رتبه بعد از ۳۰۴ می باشد. با وجود خواص فیزیکی و مکانیکی مشابه با گرید ۳۰۴ تقریباً غیر ممکن است که با چشم غیرمسلح تفاوت میان این دو گرید را بیان کنیم. اولین متمایز کننده، در ترکیب مواد گرید ۳۱۶ هست به طوری که:
•    ۱۶ درصد کروم
•    ۱۰ درصد نیکل
•    2 درصد مولیبدن
برخورداری از محتوای نیکل افزوده و مولیبدن، استنلس استیل گرید ۳۱۶ را قدری گرانتر از گرید ۳۰۴ در هر اونس این ماده می سازد. اما چیزی که استیل 316 را برتر می سازد، مقاومت خوردگی بالای آن است، به خصوص در برابر کلریدها و محلولهای کلردار. این امر استنلس گرید ۳۱۶ را در مواردی کاربردی که در آن وجود و حضور نمک یا خورنده های قوی دیگر یک معضل می‌باشد، به طور ویژه محبوب و مطلوب می سازد.
برخی کاربردهای عمومی و متداول تر استنلس استیل ۳۱۶ عبارتند از:
•    سبدهای استنلس استیل
•    قطعات دریایی
•    محفظه های الکتریکی بیرون از ساختمان
•    لوازم و ابزارآلات پزشکی-جراحی
•    تجهیزات داروسازی
•    تجهیزات شیمیایی

 

 

 

ورق استیل ۳۰۴ چیست؟

از نظر استحکام کششی، طول عمر و دوام، مقاومت خوردگی و مقاومت در برابر اکسیداسیون، ورق استیل ۳۰۴ آلیاژ محبوب دیگری است با عملکرد و طول عمر زیاد. نقطه ذوب استنلس استیل ۳۰۴ در محدوده ۱۳۹۹ تا ۱۴۵۴ درجه سانتیگراد قرار دارد. با این توصیف، ورق استیل گرید ۳۰۴ هر چه به نقطه ذوب خود نزدیک‌تر شود، استحکام کششی بیشتری از دست می‌دهد (از استحکام آن کاسته می‌شود) استیل ۳۰۴ به لحاظ استحکام کششی بالاتر آن -که تقریباً ۶۲۱ مگاپاسکال می‌باشد- آلیاژی استثنایی و خاص است. بیشینه دمای عملیاتی و کاربرد این آلیاژ حدود ۸۷۰ درجه سانتیگراد می باشد.

کاربردها و خواص ورق استیل ۳۰۴

یکی از متداول‌ترین گریدهای استنلس استیل مورد استفاده به لحاظ در سال بالای کروم آن، از مقاومت خوردگی عالی برخوردار است. آرایش شیمیایی این گرید عبارت است از: ۱۸ درصد کروم و 8 درصد نیکل
مقادیر جزئی کربن و منگنز نیز در ترکیب آن وجود دارد. عناصر یاد شده، آلیاژ ۳۰۴ را در برابر اکسیداسیون مقاوم و پاکسازی و ضدعفونی آن را آسان می سازند. برخی موارد استفاده متداولترین گرید عبارتند از:
•    قالب های خودرو و تزئینات آن
•    روکش یا پوشش چرخ
•    مخازن انبارش
•    محفظه‌های برق
•    تجهیزات و وسایل آشپزخانه ها
یکی از ضعف‌های استنلس استیل ۳۰۴، استعداد به خوردگی حفره ای موضعی است، البته در معرض محلولهای کلریدی قوی یا در محیط های شور و نمکی. کلریدها حتی به مقدار بسیار ناچیز ۲۵ ppm می‌توانند باعث شروع خوردگی حفره ای شوند.

تفاوت میان دو گرید استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ چیست؟

اساسی‌ترین فرق میان دو گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ این است که گرید ۳۱۶ میل به داشتن نیکل بیشتر و کمی مولیبدن در ترکیب خود دارد. خواص مکانیکی عمومی این دو فلز اغلب قابل قیاس هستند. استیل ۳۱۶ با برخورداری از محتوای نیکل افزوده و بیشتر و همچنین مولیدن، مقاومت شیمیایی بهتر و بیشتری نسبت به گرید ۳۰۴ دارد. قدرت مقاومت این آلیاژ در برابر اسیدها و کلرید ها، از جمله نمک، آن را برای استفاده در امور دریایی و همچنین در خطوط تولید و فرآوری مواد شیمیایی ایده آل می سازد.
اگرچه افزودن نیکل و مولیبدن باعث می گردد آلیاژ ۳۱۶، گریدی گران‌تر از استنلس استیل گرید ۳۰۴ در در هر اونس از این ماده شود. مضافاً اینکه نقطه ذوب استنلس استیل گرید ۳۰۴ کمی بیشتر از نقطه ذوب گرید ۳۱۶ است. محدوده دمای ذوب گرید ۳۱۶ عبارت است از ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۹ درجه سانتیگراد را که تقریباً ۵۰ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت کمتر از نقطه ذوب استنلس استیل گرید ۳۰۴ می باشد.
اگرچه آلیاژ استیل ۳۰۴ نقطه ذوب بالا تر است، اما گرید ۳۱۶ نسبت به استنلس استیل گرید ۳۰۴ مقاومت بهتری در برابر کلریدهایی چون نمک و مواد شیمیایی دارد. تفوق استنلس استیل گرید ۳۰۴ زمانی آشکار می شود که در محیط هایی چون محلول های کلردار یا در معرض نمک قرار گیرند.

3 امتیاز استفاده از استنلس استیل ۳۱۶

1-ویژگی ها و خواص مقاومت در برابر خوردگی

استنلس استیل گرید ۳۱۶ به علت افزودن مولیبدن به آن نسبت به آلیاژهای مشابه نظیر ورق استیل ۳۰۴ در برابر خوردگی مقاوم تر است. این امر باعث می‌شود خوردگی حفره ای نیز در محیط های شیمیایی کاهش یابد و بتوان این گرید را در محیط‌های اسیدی قوی و سوزاننده بکار برد، که در غیر اینصورت، فلز به شدت خورده خواهد شد. به عنوان مثال، استنلس استیل گرید ۳۱۶ در محیط های خورنده و محلول های تند و سوزاننده نظیر بخار چربی زداها یا بسیاری فرآیندها و عملیات دیگر جهت پاکسازی قطعات، می‌تواند پایدار و مقاوم بماند.
این خصوصیات همچنین سبب می گردد این آلیاژ برای کاربردها و مصرف خطوط داروسازی و پزشکی ایده‌آل گردد. از آنجا که عملیات استریل نمودن تجهیزات در صنایع مذکور مرکب است از بکار بردن ضدعفونی کننده های قوی و یا درجه حرارت زیاد، به منظور پیشگیری از آلودگی، بنابراین یک آلیاژ مقاوم مثل گرید ۳۱۶ ایده‌آل است.

 

 

 

2-کاربردهای دریایی

آب دریا و نمک هوا به طور خاص به فلزات آسیب وارد می کنند. علاوه بر شرایط خشن و ناهنجار دریا و کاربردهای دریایی، کلریدهایی همچون نمک، حتی سخت ترین و محکم ترین فلزات را می توانند بخورند. نمک حتی برای لایه اکسیدی محافظ ورق استیل ۳۰۴ هم خطر ساز است که نتیجه اش زنگ زدگی می باشد. جهت امور دریایی یا عملیاتی که با کلریدها سر و کار دارند، استیل ۳۱۶ مطلوب و ایده‌آل است.
گرید ۳۱۶ مشخصات مقاومت بهتری در برابر نمک و خوردگی حفره ای ناشی از کلرید دارد. خوردگی حفره ای زمانی حادث می‌شود که آلیاژهایی نظیر ورق استیل ۳۰۴ در معرض آب دریا و نسیم های غنی از نمک  در دریا، قرار گیرند. استفاده از فلزات مقاوم به کلریدها مثل ورق استیل ۳۱۶ جهت مصارف و امور دریایی و کشتی‌ها یا هرچیزی که با کلرید سر و کار دارد، امری لازم و اساسی است.

3-پایداری و دوام زیاد

ورق استیل ۳۱۶ هم سفت و سخت است هم تطبیق پذیر و اصطلاح همه کاره، که برای ساخت سبدهای سیمی مرسوم جهت سال ها استفاده ایده آل می باشد. این گرید استیل می‌تواند برای ساخت سبدهای بادوامی به کار رود که برای تحمل ضربات شدید حتی به طور مکرر طراحی شده اند. به عنوان مثال برخی سبد های سفارشی طراحی شده اند از جنس استنلس استیل گرید ۳۱۶ جهت عملیات پاکسازی قطعات سقف و قطعات ساچمه زنی.

آیا به هزینه اضافی اش می ارزد؟

اگر مورد کاربرد شما دارای خورنده های بسیار قوی است یا حاوی کلریدها می باشد، آنگاه پرداختن پول اضافی برای ورق استیل ۳۱۶ قطعاً ارزش دارد. استیل ۳۱۶ در چنین موارد کاربردی، چندین برابر استنلس استیل گرید ۳۰۴ دوام داشته و پایدار خواهد ماند که این یعنی سال های بسیار زیادی عمر مفید.
مع ذالک، برای کاربردهایی که از اسیدهای ملایم تر استفاده می شود یا وجود نمک در آنها موجب نگرانی نمی باشد، آلیاژ استیل ۳۰۴ می تواند به خوبی در آنجا کار کند.
فقط مطمئن شوید که هنگام انتخاب یک متریال برای سبدهای قطعات صنعتی تان، تمام فرآیندها و عملیات و عوامل محیطی را محاسبه نموده و مد نظر قرار داده باشد. مثلا اگر کارخانه یا تاسیساتی که میخواهید بسازید در ساحل دریا و یا نزدیک به آن قرار دارد، هوای آغشته به نمک دریا می‌تواند فلزی را که در برابر کلریدها مقاوم نیست، بخورد.
من حیث المجموع، اگر به مقاومت خوردگی بالاتر نیاز دارید، گرید 316 ارزش قیمت و هزینه اش را دارد. در بسیاری موارد کاربردی دیگر، ورق استیل ۳۰۴ کاملا مطلوب و عالی کار خواهد کرد.
 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۲:۱۵
مهدی باقرآبادی

 

 

Ni کلمه اختصاری نیکل است. نیکل یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده ی ورق استیل است که به تنهایی موجب پدید آمدن استحکام و سختی در آلیاژ مادر (پایه) می شود. بیش از دو سوم کل نیکل تولید شده در جهان در ساخت و تولید ورق استیل به کار می رود. اگرچه نیکل در تمام انواع ورق استیل همچون استیل دوپلکس و رسوب سختی به میزان کم یا زیاد وجود دارد، اما این عنصر نقش حیاتی در ورق استیل سری 300 ایفا می کند. زیرا فاز آستنیت را در ساختار هسته‌ای آن تثبیت می‌کند (مکعب مشبک وجوه پر). برخی گرید های مهم در میان آنها عبارتند از ۳۰۴ و ۳۱۶ که حدوداً به ترتیب ۸ تا ۱۰ درصد و ۱۰ تا ۱۳ درصد نیکل دارند. ۷۵ درصد تمام استنلس استیل های تولیدی موجود در سراسر جهان حاوی نیکل در ترکیب شان هستند.

نیکل برحسب ظاهرش فلزی سفیدِ نقره‌ای است و در شکل ساختار مکعبی کریستالی استنلس استیل حضوردارد. این فلز نرم و چکش خوار، داکتیل (شکل پذیر) است و استحکام مطلوبی دارد و در برابر خوردگی و گَرد شدن مقاوم است. نیکل همچنین به عنوان یک هادی خوب حرارت و الکتریسیته عمل می کند و دمای زیر ۳۴۵ درجه سانتیگراد خواص مغناطیسی بروز می‌دهد. بنا بر نقطه ذوب و نقطه جوش بالایی که دارد -به ترتیب ۱۵۵۵ و ۲۸۳۵ درجه سانتیگراد- در شرایط و محیط های برودتی نیز می تواند پایدار بماند.

پس از این مطالعه ی مختصر در خصوص خواص فیزیکی نیکل، اکنون این سوال مطرح است که: نیکل موجب چه چیزی می شود که به این گستردگی در صنعت ساخت ورق استیل کاربرد دارد؟ بیایید نگاهی دقیق به پاره ای خواص که توسط نیکل به ورق استیل منتقل می شود، نظیر قابلیت فرم پذیری، قابلیت جوش پذیری، گرم کاری، چقرمگی، پایداری و غیره بیاندازیم.

 

قابلیت فرم پذیری

این ویژگی به همراه خاصیت داکتیلیتی به وسیله ساختار فاز آستنیتی کنترل می‌شوند که به نوبه خود موجب افزایش مقدار زیادتر نیکل می گردد. این افزایش ورق استیل را جهت انجام عملیات کشش عمیق مورد استفاده سازندگان محصولاتی مثل سینک های آشپزخانه و ظروف پخت و پز مطلوب می سازد. همچنین افزودن مقدار صحیح و مناسب نیکل از خطر میل به ترک خوردگی ناشی از سرما و کارسختی را کاهش می‌دهد.

 

 

 

قابلیت جوشکاری

ورق استیل آستنیتی به خوبی تحت جوشکاری قرار می‌گیرند، چه جوشکاری برای مقاطع ضخیم و چه برای مقاطع باریک. این خاصیت به علت افزودن نیکل است که استحکام گرم کاری ماده را بالا می‌برد و اجازه نمی دهد رشد دانه‌ای در دمای بالا ایجاد و منجر به شکنندگی ورق استیل شود. جوش های بدین شکل می توانند از آزمون‌های ضربه و میل به خمش زیاد بیرون آیند.

 

چقرمگی و استحکام گرم

افزودن نیکل سبب محافظت از ورق استیل در برابر خزش می گردد. خزش عبارت است از تنش های مکانیکی وارد در دماهای بالا و در درازمدت. اکثر استنلس استیل ها در شرایط دمای اتاق، چقرمگی خوبی بروز می‌دهند، لیکن گریدهای آستنیتی این حد چقرمگی مطلوب را در شرایط دمایی هلیوم مایع که منفی ۲۷۰ درجه سانتیگراد است بروز می‌دهند. بدین علت است که گرید هایی مثل ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ ترجیحاً در دماهای برودتی به کار می روند.

 

پایداری

نیکل نقشی محوری در جهت حفظ پایداری ورق استیل ایفا می کند، نه فقط به لحاظ جنبه های تکنیکی و اقتصادی در صنایع بلکه از نظر احترام به محیط زیست نیز کاملاً سازگار و دوستدار آن محسوب می‌شود. نیکل فلزی است به شدت قابل بازیافت. بدین سبب که کلیه محصولات آن پس از پایان طول عمرشان می‌توانند بازیابی شوند. سازندگان استنلس استیل با استفاده از فولاد ها و استیل های قراضه اقدام به تولید ورق استیل نموده و بدین صورت تقریباً یک سوم هزینه هایشان را صرفه جویی می کنند.

در مقابل چنانچه این محصول را با استفاده از مواد تشکیل دهنده ۱۰۰% خالص تولید نمایند، به موجب آن می بایست انرژی بسیار زیادی مصرف کنند. طول عمر و دوام نیکل باعث می‌شود ورق استیل با دوام تر و چقرمه تر شود، همچنین آن را متنوع و همه کاره و کاربر پسند می سازند.

حفاری و کاوش، تولید، استفاده مجدد و بازیافت نیکل در صنعت ثابت می کند که ۶۰ درصد کل استنلس استیل تولیدی جهان، از طریق ذوب مجدد قراضه های آن تولید می‌شود. این پدیده کشورها را بر آن می دارد که ضمن توسعه و رونق دادن به این امر (بازیافت و استفاده مجدد از قراضه استیل) عرصه ی پهناوری از تحقیقات درباره صنعت نیکل بگشایند. بنابراین چشم انداز وسیعی از تحقیق و توسعه در پیش رو قرار دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۵:۵۰
مهدی باقرآبادی

 

 

بازارهای جهانی استنلس استیل با اثرات ویروس کرونا تغییر شکل داده اند. با گسترش این همه گیری، برخی از تامین کنندگان به دلیل کمبود تقاضا در واحد های پایین دستی، در حال تعطیلی یا کاهش تولید هستند. برخی دیگر نیز با اقدامات دولت های متبوع خود برای مقابله با شیوع ویروس، تولید خود را متوقف کرده اند.

در برخی مناطق خاص، عمده ی خرید و فروش به صورت محلی انجام می شود، چون شرایط با توجه به شدت شیوع و اقدامات بعدی مقامات متفاوت می باشد. به عنوان مثال، در اروپا گزارش شده است که کارخانه های تولید فولاد اُتوکومپو، به شدت در حال فعالیت هستند تا مواد لازم را در شمال این قاره به مشتریان ارائه دهند. شدت این تولید به این دلیل است که کارخانه ها در ایتالیا و اسپانیا عملیات تولید فولاد خود را با توجه به مصوبه های دولتی متوقف کرده اند.

خریداران غربی چشم به عرضه فولاد در آسیا دارند

پیشرفت ویروس کرونا و تاثیر آن بر بازارهای استنلس استیل در خاور دور شدت بیشتری داشته است. در ماه های اخیر، در چین، که تولید فولاد با سرعت خوبی ادامه داشت، نسبت به میزان مصرف، موجودی انبارها بسیار بالاست. عرضه ی بیش از حد در بازارهای آسیا همچنان ادامه دارد. در این قاره، تقاضای خریداران تحت تاثیر ویروس کرونا، نسبت به بسیاری از کشورهای غربی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. از آنجایی که محدودیت ها به تدریج در حال برداشته شدن است، تولید در حال حاضر روندی افزایشی به خود گرفته است.

استنلس استیل تولیدی در آسیا ممکن است در آن دسته مناطقی از جهان عرضه شود که در حال حاضر تولیدشان با کاهش مواجه بوده است. به عنوان مثال خریداران استنلس استیل در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، تمایل خود را جهت سست کردن اقدامات تجاری به منظور افزایش خرید تجهیزات از سایر کشورها ابزار نموده اند.

 

 

 

چنین تغییری در زمان بندی، ممکن است اثرات طولانی تری در بازار جهانی ورق استیل داشته باشد. اگر تولیدکنندگان استیل آسیایی جایگاه مستحکم تری در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی پیدا کنند، خریداران ممکن است به مواد فراوان و با قیمت های پایین عادت کنند و کارخانه های تولید فولاد محلی -که بسیاری از آنها همواره در تکاپو و تلاش هستند- ممکن است در بازپس گیری تجارت از دست رفته شان با مشکلات و دشواری های زیادی روبرو شوند.                                                                                  منبع: MEPS

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۰:۲۵
مهدی باقرآبادی