وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

در این بلاگ مطالب ارزشمند زیادی در رابطه با انواع ورق استیل در سری 300 که به ورق استیل نگیر و ورق استیل سری 400 که به ورق استیل بگیر معروف هستند را به علاقه مندان این صعنت ارایه میدهد.

۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

ورق استیل در نما ساختمانی

مقدمه

امروزه فولادهای ضد زنگ به دلیل استفاده در بخش های مختلف ساختمان ها مشهور شده اند. گریدی که بیشترین مصرف را در این کاربرد خاص دارد، نوع آستنیتی می باشد. با این حال، در کاربردهای داخلی، استفاده از این آلیاژ راه حلی لوکس به نظر می رسد. از طرفی، با توجه به ارزانتر بودن، پایدارتر بودن قیمت و در عین حال برخورداری از خواص خوب، ورق استیل بگیر (فریتی) نیز گزینه ای مناسب برای استفاده در فضای داخلی ساختمان محسوب می شود.

استیل فریتی، راه حلی آشکار

امروزه استفاده از گریدهای فریتی، بهره مندی از مزایای استفاده از استنلس استیل در کاربردهای داخلی را تسهیل می کند. معماران، طراحان و پیمانکاران ساختمانی در سراسر جهان، بر مزایای استفاده از ورق استیل 430 در بخش های داخلی ساختمان اتفاق نظر دارند. در عصر حاضر، همه ما با درخشندگی دستگیره ها، نرده ها، آسانسورها و پله برقی، که همگی از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند، آشنایی داریم. دیگر کاربردهای این ماده ی همه کاره که مرتبط با نمای داخلی است، شامل روکش دیوارها، درب ها و کف سازی می باشد. کاربردهای دیگری که کمتر در معرض دید هستند عبارتند از لوله کشی، لولا و اتصال دهنده های پنجره و سازه نگهدارنده سقف.

 

ورق استیل در نما ساختمونی

 

آلیاژی که خواص آن تنها به ظاهر زیبایش منتهی نمی شود

ورق استیل 430 بیش از هر چیز دیگری به دلیل مقاومت فوق العاده اش در برابر خوردگی و ظاهر زیبا، جذاب و چشم نوازش مشهور است. هر دوی این ویژگی ها به دلیل وجود کروم به عنوان یک عنصر آلیاژی در ترکیب شیمیایی آن می باشد. یک فولاد برای اینکه استنلس (یا همان ضدزنگ) باشد، باید حداقل حاوی 10.5 درصد کروم در ترکیبش باشد (در این صورت بسیار مقاوم در برابر خوردگی می شود). استنلس استیل همچنین دارای خواص فیزیکی و مکانیکی خوبی می باشد که آن را به آلیاژی فوق العاده مفید و مطلوب برای طیف گسترده ای از کاربردها تبدیل می کند. هم در واحد تولید و هم در بخش مونتاژ، استیل دارای خواصی چون سهولت ساخت، قابلیت کار بر روی آن و قابلیت جوشکاری عالی می باشد. این آلیاژ، طول عمر طولانی و هزینه پایین در چرخه عمر (تعمیر و تعویض و نگهداری) را برای مصرف کننده نهایی تضمین می کند. معمولاً به هیچگونه عملیات سطحی اضافی (مانند رنگ کاری) نیاز ندارد و تمیزکاری و نگهداری آن آسان است.

عادت استفاده از گرید های آستنیتی

تا همین اواخر، معماران، طراحان و پیمانکاران ساختمانی، تمایل به استفاده از گریدهای آستنیتی (سری 300) در پروژه هایشان داشتند. این آلیاژها علاوه بر کروم، حاوی نیکل در ترکیب شیمیایی می باشند که همین موضوع باعث تغییر در ساختار اتمی، غیر مغناطیسی شدن (اصطلاحاً نگیر شدن)، افزایش شکل پذیری، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی عمومی شده است. فولادهای آستنیتی، با توجه به وجود عنصر گران قیمت و با ارزش نیکل، ذاتاً گرانتر از دیگر انواع فاقد این عنصر می باشند. این گرانی، ممکن است برخی مشتریان فعلی و بالقوه را از انتخاب این آلیاژ به عنوان گزینه اصلی پروژه هایشان منصرف کند. قیمت ورق استیل ممکن است خیلی گران به نظر برسد و نوسانات زیادی را با توجه به نوسانات قیمتی نیکل، تجربه کند. به عنوان مثال، پیمانکاران مواد مورد نیاز خود را تعیین می کنند و بر اساس آن بودجه های مشخصی به آن اختصاص می دهند. انتخاب مواد باید به گونه ای باشد که قیمت آن در طول مدت قرارداد دو برابر نشود.

ورق استیل فریتی، پاسخی به این وضعیت

متاسفانه در ذهن برخی افراد اینگونه جا افتاده که فقط گریدهای آستنیتی در برابر خوردگی مقاومت می کنند. این موضوع کاملاً نادرست است زیرا عنصر اصلی مقاومت در برابر خوردگی در این آلیاژ، کروم است، نه نیکل. آن دسته از انواع استیل که حاوی نیکل در ترکیب شیمیایی نیستند، به عنوان گریدهای فریتی (سری 400) شناخته می شوند. استیل فریتی در برابر خوردگی -به ویژه خوردگی موضعی یا حفره ای- بسیار مقاوم است. در بیشتر کاربردهای داخلی سازی (و حتی خیلی از بخش های دیگر)، گریدهای مناسبی از این آلیاژ وجود دارد که دقیقاً عملکردی مشابه با گریدهای آستنیتی از خود بجا خواهند گذاشت. از آنجا که آلیاژهای مورد استفاده در بخش های داخلی ساختمان ها بیشتر در معرض خوردگی عمومی هستند تا خوردگی موضعی، بهتر است به جای استیل آستنیتی، از نوع فریتی استفاده شود. سطح مقاومت در برابر خوردگی این گرید عمدتاً توسط مقدار کروم موجود در ترکیب شیمیایی تعیین می گردد. کروم، از نظر قیمتی پایدار است و و این ثبات باعث مقرون به صرفه بودن گریدهای فریتی می شود که حاوی کروم و فاقد نیکل هستند.

 

ورق استیل در نما ساختمانی

 

قیمت ورق استیل 430

با توجه به نوسانات مداوم در قیمت برخی عناصر آلیاژی -به ویژه نیکل- فعالین صنعت فولادهای زنگ نزن بیش از هر زمان دیگری مسئولیت دارند تا مشتریان خود را در انتخاب بهترین و مناسب ترین گرید راهنمایی کنند. زیرا برخی مشتریان بالفعل و بالقوه با توجه به بودجه ای که برای تامین مواد اولیه در نظر گرفته اند، ممکن است توانایی خرید بیش از یک مقدار مشخص را نداشته باشند. در چنین موارد و کاربردهایی، قیمت ورق استیل 430 در مقایسه با انواع گریدهای آستنیتی ارزانتر و مقرون به صرفه تر می باشد و بهتر است از آن استفاده شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۰۱ ، ۱۲:۵۲
مهدی باقرآبادی

 

ورق استیل نگیر

مقدمه و تاریخچه

گاز اکسیژن از جمله ی فراوان ترین عناصر موجود در کره زمین می باشد و از این حیث در رتبه سوم قرار دارد. البته لازم به ذکر است که این گاز با توجه به برخی واکنش های شیمیایی در اتمسفر زمین تا حدی دست نیافتنی است. در باور عموم این گاز خطری ندارد، که البته درست نیست و مصرف زیاد این گاز به صورت خالص می تواند به شدت سمی و خطرناک باشد و آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی به ویژه ریه ها وارد کند. بنابراین افرادی که بیش از بقیه در معرض این گاز قرار دارند، باید مرتباً سلامت ریه خود را مورد ارزیابی و آرمایش قرار داده و همچنین از پوشش های مخصوص استفاده نمایند. همانطور که اشاره شد، گاز اکسیژن در رتبه ی سومین عنصر فراوان در سطح زمین قرار دارد، اما این گاز علیرغم این فراوانی، با توجه به واکنش پذیری بالایش، نسبتاً کمیاب می باشد. این گاز برای نخستین بار در سال 1771 توسط دانشمند و داروسازی سوئدی به نام کارل ویلهلم کشف شد. البته فرآیند کشف اکسیژن بسیار طولانی بود، به طوری که در سال 1774، آنتوآن لورن لاوازیه این کشف را کامل نمود.

اثر گاز اکسیژن بر بدن انسان

وجود اکسیژن برای تنفس و زنده ماندن انسان و سایر موجودات زنده یک ضرورت بوده و زندگی همه ی آنها بدان وابسته است. با این حال نکات به خصوصی در مورد این گاز و واکنش بدن انسان وجود دارد که اکثر ما اطلاعات خاصی در مورد آنها نداریم. به عنوان مثال، اگر شخصی در مدت زمانی طولانی در معرض اکسیژن قرار داشته باشد، به مرور شش هایش درگیر شده و دچار آسیب می شوند. قرارگیری در معرض اکسیژن با درصد خلوص بالا تهدیدی جدی برای سلامتی محسوب می گردد.

 

ورق استیل نگیر

 

تولید گاز اکسیژن

دستگاه های اکسیژن ساز از جمله تجهیزات کاربردی در بیمارستان ها و اتاق های مخصوص بیماران ریوی و اختلال تنفسی می باشد. این دستگاه ها حاوی پودرهای زئولیت اکسیژن ساز در ساختار خود هستند و با استفاده از آنها هوا را تفکیک کرده و درصد خالصی از اکسیژن را از هوای موجود در محیط تامین می کنند و در اختیار بیماران قرار می دهند. در این فرآیند هیچ گازی تولید و از بین نمی رود بلکه گازهای اکسیژنِ فضا توسط دستگاه انتقال داده می شوند.

ایزوتوپ های اکسیژن

اکسیژن دارای سه ایزوتوپ پایدار 16، 17 و 18 می باشد که از نظر خواص فیزیکی تفاوت دارند و هر یک از نیمه عمر و درصد فراوانی متفاوتی برخوردار است. از بین این سه مورد، اکسیژن 18 کاربرد مهمی در پزشکی دارد و برای تشخیص سلول های سرطانی در مراحل اولیه تولیدشان مورد استفاده واقع می شود. این کاربرد بسیار موثر بوده و بسیاری از بیماران را از پیشرفت بیماری نجات داده است. این ایزوتوپ همچنین در مطالعات هیدرولوژی آب های زیرزمینی و چشمه ها برای یافتن عمر و نوع حرکت و توزیع انشعابات زیرزمینی کاربرد دارد.

کاربردهای اکسیژن

گاز اکسیژن مصارف و کاربردهای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال در زمینه های پزشکی، ورزشی، فولادسازی، هوافضا، پتروشیمی، آب و فاضلاب و بسیاری صنایع دیگر کاربرد دارد. در ادامه به بررسی برخی از آنها پرداخته می شود.

کاربرد اکسیژن در زمینه های پزشکی

گاز اکسیژن پر استفاده ترین و ضروری ترین گاز مصرفی در بیمارستان ها و مراکر درمانی می باشد. این گاز در بخش های مختلفی چون اتاق های بستری، مراقبت از بیماران قلبی، نوزادان، اتاق عمل، مراقبت های بعد از عمل، زایمان و اورژانس کاربرد دارد. هدف استفاده از این گاز در چنین بخش هایی حفظ جان و حیات افراد می باشد.

کاربرد اکسیژن در فولادسازی

فولادسازی از جمله ی صنایعی است که به شدت به اکسیژن وابسته است. از این گاز به منظور واکنش دادن با کربن و تولید گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. دی اکسید کربن در فرآیند تولید فولاد گازی ضروری است. بنابراین اهمیت گاز اکسیژن در این صنعت نباید دست کم گرفته شود.

 

ورق استیل نگیر

 

کاربرد گاز اکسیژن در هوافضا

به منظور بکارگیری این گاز در صنعت هوافضا، ابتدا آن را به شکل مایع در می آورند. اکسیژن مایع که با استفاده از روش تقطیر شیمیایی بدست می آید، به عنوان اکسیدکننده یا تغییردهنده در این صنعت کاربرد دارد. اکسیژن مایع با هیدروژن واکنش داده و انرژی کافی برای روی دادن فرآیندی قوی در خصوص موشک تولید می شود. در نتیجه انرژی لازم موشک در طول مسیر تامین خواهد شد.

ذخیره اکسیژن و ورق استیل

نگهداری و استفاده از اکسیژن معمولاً به دو شکل دمای محیط تحت فشار بالا یا دمای کم تحت فشار پایین می باشد که هر یک از آنها مسائل و مشکلات مختص خود را به دنبال دارند. فولادهای کربنی برای ساخت کپسول های تحت فشار نگهداری اکسیژن در دمای اتاق کاربرد دارند، اما در دماهای کم چقرمگی خود را از دست می دهند و بکارگیری آنها خطرناک است. در چنین مواردی باید از فولادهای حاوی 9 درصد نیکل استفاده نمود. کلیه انواع ورق استیل (به ویژه انواع ورق استیل نگیر) در برابر اکسیژن مقاومت شیمیایی خوبی دارند و در دمای پایین نیز از استحکام و چقرمگی عالی برخوردارند. این نکته را نباید فراموش کنیم که قیمت ورق استیل بکار رفته در ساخت کپسول های نگهداری اکسیژن در مقایسه به فولادهای کربنی گرانتر می باشند. البته لازم به ذکر است که با توجه به حفظ ایمنی در چنین کاربردهایی بعید است که قیمت ورق استیل در اولویت باشد و سایر عوامل از اهمیت بیشتری برخوردارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۰۱ ، ۱۴:۱۷
مهدی باقرآبادی

کاربرد استیل

 

مقدمه

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات مورد نیاز رستوران ها، کبابی ها و بسیار از کسب و کارهای مرتبط با غذا، وسیله ای تحت عنوان چرخ گوشت صنعتی می باشد. با استفاده از این وسیله می توان حجم بسیار بالایی گوشت را چرخ و برای استفاده های بعدی آماده سازی نمود. تمام اجزای چرخ گوشت صنعتی معمولاً از استنلس استیل و ورق استیل 304 خشدار (و حتی ورق استیل براق) ساخته می شوند. این آلیاژ از نظر سلامت و بهداشت، از بالاترین استانداردهای ممکن برخوردار می باشد. این وسیله، افزایش سرعت کار و بازدهی بالای آشپزخانه های صنعتی را به دنبال خواهد داشت.

چرخ گوشت صنعتی چیست؟

هدف استفاده از این وسیله، همانطور که از نامش هم پیداست، چرخ نمودن انواع گوشت و آماده سازی آن جهت استفاده های مختلف و پخت و پز می باشد. گفته شده که این وسیله در قرن نوزدهم میلادی و توسط آشپزی آلمانی به نام کارل دریس اختراع شده است. چرخ گوشت در حال حاضر در انواع مختلف خانگی و صنعتی طبقه بندی می شود و طراحی و ساخت آن دستخوش تغییرات و پیشرفت های زیادی شده است به طوری که نسبت به مدل های قدیمی تر بسیار پرقدرت تر و ایمن تر می باشند.
چرخ گوشت صنعتی وسیله ای آشنا برای همه مان است و اغلب آن را در قصابی ها دیده ایم. گوشت در این وسیله خرد شده و به حجم های ریزتر و کوچک تر تبدیل می شود تا استفاده از آن راحت تر شود. چرخ گوشت های ابتدایی به صورت دستی کار می کردند، اما اکنون با پیشرفت فناوری، در شکل های اتوماتیک و برقی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. این وسیله معمولاً در دو گروه صنعتی و نیمه صنعتی دسته بندی می شود. 

 

استیل در تجهیزات آشپزخانه

 

انواع چرخ گوشت صنعتی

از جمله مدل های چرخ گوشت صنعتی می توان به انواع رومیزی، ایستاده، دارای یخچال، فاقد یخچال، چرخدار و بدون چرخ اشاره کرد. با این حال این وسیله دارای دو نوع اصلی گیربکسی و تسمه ای می باشد که به صورت رومیزی و ایستاده استفاده می شوند. با توجه به تنوع در طراحی، ایده های زیادی در خصوص تولید چرخ گوشت صنعتی وجود دارد و به همین جهت، شرکت های مختلفی اقدام به ساخت این وسیله ی کاربردی نموده اند. انعطاف در ساخت آن نیز بسیار زیاد است به طوری که متقاضیان می توانند نمونه ی دلخواه خود را بر اساس نیاز سفارش داده و پس از اندک مدتی به آن دست یابند. چرخ گوشت صنعتی رومیزی و ایستاده به نحوی طراحی شده اند تا بتوانند مقادیر بالایی گوشت را در فرصت بسیار کمی چرخ نمایند. چرخ گوشت های بزرگ با توجه به وزن بالایشان، عمدتاً در قالب ایستاده کاربرد دارند، این در حالی است که انواع کوچک تر آن از تواناییِ استفاده به صورت رومیزی برخوردارند. در چرخ گوشت های تسمه ای، وظیفه ی تسمه انتقال انرژی بین موتور و قطعات داخلی آن می باشد. از جمله قابلیت های این مدل، این است که در سریع ترین زمان ممکن مواد غذایی آب دار (مثلاً سیب زمینی و پیاز) را به شکل جداگانه یا همراه با گوشت چرخ می کند. این موضوع آسیبی به قطعات داخلی وارد نمی کند زیرا تسمه ی مذکور پلاستیکی است و با آب این مواد وارد واکنش نمی شود. از طرفی، در چرخ گوشت گیربکسی، برای انتقال نیرو از موتور به قطعات خرد کن، از چرخ دنده و گیربکس استفاده می شود. این طراحی موجب می گردد تا دستگاه با حداکثر توان عملیات چرخ کردن را انجام دهد. یکی از ویژگی های منفی این مدل، ورود آب سیب زمینی یا پیاز به چرخ دنده و گیربکس و پاک شدن روغن موجود در آنها می باشد. پاک شدن روغن باعث می شود عملکرد دستگاه پایین آمده و در نتیجه خراب شود.

نکات مهم در خصوص چرخ گوشت صنعتی

از جمله ی مواردی که برای حفظ امنیت این وسیله باید رعایت گردد، برخورداری از گلویی بلند و باریک می باشد. نکته بعدی، بکارگیری آلیاژ مناسب در ساخت آن است تا حین برخورد مستقیم گوشت با آن، آلودگی ایجاد نشود و جنبه های بهداشتی دستگاه رعایت گردد. مثلاً استفاده از ورق استیل 304 (ورق استیل براق) در ساخت اجزا و قطعات مختلف چرخ گوشت صنعتی می تواند یکی از گزینه ها محسوب شود. نکته مهم دیگر، قدرت موتور و میزان راندمان آن می باشد. اندازه تیغه نیز از دیگر مواردی است که باید به آن دقت فراوانی کرد.

 

ورق استیل در تولید لوازم آشپزخانه

 

قیمت چرخ گوشت صنعتی

قیمت چرخ گوشت صنعتی، همچون بسیاری از وسایل و تجهیزات دیگر، از مقادیر ثابتی برخوردار نیست و تعیین آن وابسته به عوامل متعددی است. از جمله ی این عوامل می توان به برند، قدرت موتور، مدل دستگاه و قطعات و آلیاژهای مورد استفاده اشاره نمود. به عنوان مثال قیمت ورق استیل 304 بکار رفته در ساخت اجزای این وسیله عاملی تاثیرگذار محسوب می شود. قیمت ورق استیل 304 نیز خود با توجه به نوسانات بازار، دچار تغییرات مداوم می شود که همین موضوع تاثیر زیادی بر تعیین قیمت چرخ گوشت های صنعتی خواهد داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۰۱ ، ۱۶:۰۶
مهدی باقرآبادی

ورق استیل 310

 

مقدمه – معرفی ورق استیل نسوز 310

ورق استیل 310 یک رده آلیاژی از استنلس استیل (فولاد زنگ نزن) های آستنیتی سری 300 بوده که برای بکارگیری در دماهای بالا توسعه یافته است. این گرید همانند دیگر استیل های آستنیتی سری 300 فاقد خاصیت مغناطیسی بوده و در اصطلاح عرف بازار نگیر (فاقد خاصیت مغناطیسی) است. استیل 310 در ترکیب شیمیایی خود دارای دارای 22 الی 24 درصد کروم و 19 الی 22 نیکل می باشد. حضور این میزان از کروم و نیکل سبب افزایش مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون این فولاد زنگ نزن در دمای بالا شده است. همچنین این آلیاژ دارای استحکام و مقاومت به خزش بالایی در دمای بالا می باشد. از این رو به خاطر ویژگی های فوق العاده ای که این گرید از استنلس استیل ها در دماهای بالا از خود نشان می دهد به آن لقب فولاد مقاوم به حرارت (Heat resistance steel) یا نسوز داده شده است. ورق استیل نسوز 310 از آنجایی که کروم و نیکل بالایی داشته از قیمت بالایی نیز در بین استنلس استیل های آستنیتی سری 300 برخوردار بوده و یکی از گران ترین رده آلیاژی در بین این فولادها می باشد. به همین خاطر قیمت ورق استیل 310 از گریدهایی همچون 304، 309، 316 و 321 بالاتر است. عمده ترین مشتری و مصرف کننده های ورق استیل نسوز 310 نیز صنایعی همچون پالایشی، پتروشیمی، نیروگاهی، حرارتی و.... بوده که با حرارت سروکار داشته و نیازمند متریالی هستند که بتواند تحت دماهای بالا دوام بیاورد. اگر چه این رده آلیاژی جهت استفاده در صنایع حرارتی توسعه یافته اما در دماهای زیر صفر درجه سانتی گراد (کاربردهای برودتی) به خاطر چقرمگی و نفوذ ناپذیری مغناطیسی بکارگیری می شود. در ادامه با ویژگی های بیشتری از ورق استیل نسوز 310 آشنا می شویم.

 

ورق استیل 310

 

ترکیب شیمیایی ورق استیل نسوز 310

جدول 1: آنالیز ترکیب شیمیایی ورق استیل 310، (S) 310 و (H) 310

عنصر آلیاژی (%) استیل 310 استیل (S) 310 استیل (H) 310
کربن (C) 0.25 0.08 0.04-0.1
منگنز (Mn) 2 2 2
سیسلسیم (Si) – بیشترین مقدار 1.5 1.5 0.75
فسفر (P) 0.045 0.045 0.045
گوگرد (S) 0.03 0.03 0.03
کروم (Cr) 24-26 24-26 24-26
نیکل (Ni) 19-22 19-22 19-22
آهن (Fe) عنصر پایه عنصر پایه عنصر پایه


 
در جدول 1 آنالیز ترکیب شیمیایی انواع ورق استیل 310 ارائه شده است. همانطورکه ملاحظه می شود عمده ترین تفاوت این سه گرید مربوط به میزان کربن در ترکیب آنهاست. ورق استیل نسوز (S) 310 در مقایسه با گرید 310 کربن کمتری داشته و استیل (H) 310 نیز حاوی کربن بیشتری می باشد. گرید (S) 310 به خاطر کرین کمتر در معرض شکنندگی و پدیده sensitization یا همان رسوب زایی کاربیدها حین جوشکاری و سرویس دهی می باشد. کربن بالاتر مقاومت به خزش را افزایش داده ولی بر مقاومت به خوردگی در محیط های مرطوب تاثیر منفی می گذارد. البته این نکته را نیز باید اشاره نمود که ورق استیل 310 و (S) 310 دارای حداکثر 1.5 درصد سیلسیم بوده در حالی که گرید (H) 310 دارای حداکثر 0.75 سیلسیم است.

خواص مکانیکی ورق استیل 310

جدول 2: خواص مکانیکی استنلس استیل های 310، (S) 310 و (H) 310

رده آلیاژی استحکام کششی نهایی (MPa)
(حداقل مقدار)
 استحکام تسلیم (MPa)
(حداقل مقدار)
الانگیشن (%) سختی
UTS (MPa)-min YS (%2 proof stress) (Mpa) E ( % in 50 mm)-min راکول (HR B)
حداکثر مقدار
برینل (HB)
حداکثر مقدار
310 520 205 40 95 217
310S 520 205 40 95 217
(H)310 515 205 40 95 217


خواص فیزیکی ورق استیل 310

 

جدول 3: خواص فیزیکی ورق استیل 310

خواص فیزیکی استیل 310
چگالی ( g/cm3 ) 8
 دمای ذوب ( C֯ ) 1455
مدول الاسیسیته (GPa) 200
مقاومت الکتریکی ( m.Ωµ ) 78
رسانایی حرارتی ( m.k / W) 14.2
میانگین ضریب انبساط حرارتی ( C ֯ / m / mµ ) ( C ֯ ) 100 - 0  15.2
( C ֯ ) 315 - 0 16.9
( C ֯ ) 540 - 0 17


مقاومت به خوردگی ورق استیل نسوز 310

همانطورکه در قسمت مقدمه نیز اشاره شد ورق استیل نسوز 310 با توجه به اینکه کروم و نیکل بالایی داشته بیشتر در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین زمانی که صحبت از بررسی مقاومت به خوردگی این آلیاژ می شود رفتار آن در برابر خوردگی در دمای بالا مد نظر می باشد. این آلیاژ به خاطر میزان کروم و نیکلی که دارد معمولا در برابر سولفیداسیون و محیط های کربوره کننده متوسط همچون محیط های پتروشیمی مقاومت خوبی دارد. به طورکلی رفتار ورق استیل نسوز 310 در دما و شرایط مختلف به شرح زیر است.
•    شرایط اکسیدی محیط ( حاوی حداکثر ( m3 / g ) 2 گاز سولفور)
در سرویس دهی های پیوسته تا ( C ֯ ) 1050
حد دمایی: ( C ֯ ) 1100
•    شرایط اکسیدی محیط ( بیشتر از ( m3 / g ) 2 گاز سولفور)
حد دمایی: ( C ֯ ) 950
•    در شرایطی اکسیژن جو کم باشد ( حاوی حداکثر ( m3 / g ) 2 گاز سولفور)
حد دمایی: ( C ֯ ) 1000
•    اتمسفرهای نیترید کننده یا کربوره کننده
حد دمایی: ( C ֯ ) 950 - 850
ورق استیل نسوز 310 در محیط های مرطوب نیز به خاطر دارا بودن کروم بالا مقاومت به خوردگی بالایی از خود نشان می دهد. همچون دیگر استیل های آستنیتی سری 300 در محیط های کلریدی در معرض خوردگی های شیاری و حفره ای قرار دارد. در بین این فولادها تنها گرید 316 به خاطر دارا بودن مولیبدن در برابر این قبیل خوردگی ها در محیط های کلردار مقاوم تر است.
 یکی دیگر از معضلات استیل های سری 300 وقوع خوردگی تنشی (SCC) در محیط های کلریدی است. معمولا این پدیده برای فولادها در محیط های حاوی کلر و در دمای بالاتر از ( C ֯ ) 60 به وقوع می پیوندد. ورق استیل نسوز 310 نیز از این قاعده مستثنی نبوده اما این نوع خوردگی در این رده آلیاژی در دمای بالاتر از ( C ֯ ) 100 اتفاق می افتد. 
یکی دیگر از خوردگی رایج در بین فولادهای زنگ نزن سری 300 وقوع رسب زایی کاربیدها و به تبع آن خوردگی بین دانه ای در محدوده دمایی ( C ֯ ) 860 – 425 حین جوشکاری و سرویس دهی می باشد. این پدیده در ورق استیل استیل 310 در محدوده دمایی ( C ֯ ) 800 – 550 به وقوع می پیوندد. البته گرید (S) 310 به خاطر اینکه کربن کمتری دارد از مقاومت بالاتری در برابر این پدیده برخوردار است.

 

ورق استیل 310

 

مقاومت در برابر حرارت ورق استیل نسوز 310

ورق استیل نسوز 310 در سرویس دهی های پیوسته تا دمای ( C ֯ ) 1150 و در سرویس دهی های متناوب تا دمای ( C ֯ ) 1038 مقاومت به اکسیداسیون خوبی از خود نشان می دهد. این فولاد زنگ نزن در برابر چرخه های حرارتی و خستگی حرارتی نیز مقاومت خوبی ارائه می دهد. همچنین از استحکام و مقاومت به خزش خوبی نیز در دماهای بالا برخوردار می باشد. در محیط های سولفیدی و کربوره کننده نیز مقاوم بوده که در قسمت قبل توضیح داده شد. 

عملیات حرارتی ورق استیل نسوز 310

ورق استیل 310 همچون دیگر استنلس استیل های آستنیتی سری 300 فاقد قابلیت سخت شوندگی بواسطه عملیات حرارتی است. معمولا با اعمال کار سرد روی آن سختی و استحکامش افزایش می یابد. سیکل عملیات آنیل استیل نسوز 310 شامل حراتی دهی ( C ֯ ) 1121 – 1038 و سرمایش در هوا یا آب می باشد.

جوش پذیری ورق استیل نسوز 310

از نظر جوش پذیری معمولا جوش پذیری ورق استیل نسوز 310 همچون گریدهای 304 و (L) 304 در نظر گرفته می شود. اما الزامات و توجهات ویژه ای برای جبران ضریب انبساط حرارتی بالاتر جهت حلوگیری از اعوجاج و تاب برداشتن قطعه باید در نظر گرفته شود. جوشکاری ورق استیل نسوز 310 معمولا به روش های ذوبی و مقاومتی انجام می شود. البته استفاده از روش اکسی استیلن توصیه نمی شود. عموما جهت جوشکاری ورق استیل نسوز 310 قبل و بعد از جوشکاری به عملیات حرارتی نیاز نیست. اما در مواردی که امکان خوردگی شدید در محیط های مرطوب وجود داشته باشد. انجام عملیات آنیل انحلالی پس از جوشکاری ضروری است. تمیزکاری سطح و حذف اکسیدها نیز بر مقاومت به خوردگی در محیط های می افزاید. البته این عملیات برای سرویس دهی در دماهای بالا نیاز نیست. همانطورکه پیش تر نیز اشاره شد امکان خوردگی بین دانه ای در گرید 310 وجود دارد که در این شرایط ورق استیل (S) 310 به خاطر دارا بودن کربن کمتر جوش پذیری بهتری داشته و در برابر این پدیده مقاوم تر است.

شکل پذیری ورق استیل نسوز 310

ورق استیل 310 با توجه به اینکه نرخ کارسختی بالایی دارد قاببلیت کارپذیری خوبی در حالت سرد بوسیله فرایندهای شکل دهی همچون کشش و پرس داشته و شکل های پیچیده قطعات صنعتی را به خود می گیرد. معمولا پس از اعمال کار سرد به منظور کاهش تنش های داخلی عملیات آنیل روی آن انجام می شود.

کاربردهای ورق استیل نسوز 310

ورق استیل نسوز 310 با توجه به خواص و ویژگی های فوق العاده ای که در دماهای بالا ارائه می دهد در ساخت تجهیزات و ماشین آلاتی که تحت دمای بالا کار می کنند مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از این آلیاژ در ساخت فن، درب، رکوپراتور و مشعل کوره های صنعتی استفاده می شود.  همچنین از آن در ساخت تجهیزات کوره های عملیات حرارتی نیز بکارگیری می شود.
 بسیاری از فعل و انفعالات و فرایندهایی که در صنایع شیمیایی، غذایی، دارویی و صنعت سیمان انجام می گیرد تحت دمای بالا است به همین خاطر از ورق استیل نسوز 310 در این صنعت ها استفاده می شود. علاوه بر این موارد واحدهای پالایشی و پتروشیمی یکی دیگر از مصرف کننده های ورق استیل 310 هستند که در ساخت تجهیزات خود از این فولاد زنگ نزن استفاده می کنند. استفاده از این آلیاژ به صنعت برق نیز گسترش یافته است. معمولا ورق استیل نسوز 310 همچون مشعل و کوره های زغال سنگ بکارگیری می شود.

 

ورق استیل 310

 

قیمت ورق استیل نسوز 310

مهم ترین و تاثیرگذار ترین پارامتری که موجب تفاوت قیمت در بین استنلس استیل های آستنیتی سری 300 می شود، میزان عناصر آلیاژی به ویژه نیکل در ترکیب شیمیایی این گریدهاست. نوع و میزان عناصر آلیاژی علاوه بر تغییر خواص تغییر قیمت ورق استیل را نیز به همراه دارد. معمولا هر گریدی که کروم و نیکل بیشتری داشته باشد قیمت بالاتری نیز دارد. از این رو ورق استیل نسوز 310 از آنجایی که حاوی بیشترین مقدار از کروم و نیکل در بین فولادهای زنگ نزن سری 300 بوده بالاترین قیمت را دارد. در این راستا قیمت ورق استیل نسوز 310 از گریدهایی همچون 304، 309، 316 و 321 بالاتر است. البته قیمت ورق استیل 310 در مقایسه استنلس استیل نسوز 4841 پایین تر است. زیرا گرید 4841 حاوی سلسیم بالاتری می باشد.  

خرید ورق استیل نسوز 310

معمولا ورق استیل نسوز 310 در بازار با دو سطح مات دو پولیش (2b) و مات تک پولیش (No.1) ارائه می شود. عموما ورق استیل نسوز 2b در ضخامت های کمتر از 3 میلی متر تولید شده و محصول فرایند نورد سرد می باشد. در حالی ورق استیل نسوز 310 با سطح No.1 در ضخامت های بیشتر از 3 میلی متر تولید و نورد گرم شده هستند. جهت خرید ورق استیل نسوز می بایست به تامین کنندگان استنلس استیل مراجعه نمود زیرا این فولادها کالایی وارداتی می باشند. بسیاری از فروشندگان و تامین کنندگان استیل در داخل ایران این گرید را در بین محصولات خود موجود ندارند. اما مجموعه بازرگانی فلرات رنگین جزء معدود شرکت بازرگانی فعال در امر ورق های استنلس استیل بوده که همواره انواع ورق استیل نسوز را در بین محصولات خود موجود دارد. محصولات این شرکت شامل انواع رده های آلیاژی از استنلس استیل های سری 300 و 400 می باشد. لازم به ذکر است که انواع ورق استیل نسوز در این شرکت از کمپانی آسرینوکس، اتوکمپو و کلمبوس که برندهای تولید کننده استنلس استیل در دنیا هستند، تامین می گردد. فروش ورق استیل در این شرکت همراه با ارائه سرتیفیکیت می باشد که توسط کارخانه تولید کننده صادر گردیده است.  جهت کسب اطلاعات در مورد قیمت ورق استیل و یا سفارش خرید می توانید با کارشناسان بخش فروش در مجموعه بازرگانی فلرات رنگین تماس حاصل نمایید. 
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۰۱ ، ۱۴:۰۸
مهدی باقرآبادی

استنلس استیل در اتصالات

 

مقدمه

اتصال پرسی از جمله تجهیزات مدرنی می باشد که برخی الزامات مهم در خصوص سیستم های لوله های انتقال آب آشامیدنی، آب صنعتی، سایر مایعات و گازها را به شکلی ایده آل برآورده می کند. سهولت و سرعت نصب، عمر طولانی مدت، دوام بالا و قابلیت اطمینان نمونه ای این الزامات می باشند. سیستم های اتصالات مکانیکی از جنس انواع مواد فلزی در دسترس هستند. با این حال، شکل پذیری بالای فولادهای ضد زنگ و خنثی بودن آن ها از نظر شیمیایی ثابت نموده که اتصالات پرسی از یک سو و این آلیاژ از سوی دیگر، زوجی رویایی را تشکیل می دهند.

قاعده کلی اتصالات پرسی

اتصالات پرسی تجهیزاتی هستند که به صورت مکانیکی و با ابزارهایی خاص بکار برده می شوند. عملیات پرس منجر به اتصال مکانیکی بین لوله و اتصالات می شود. سفتیِ هیدرولیکی توسط سیستم حلقه -O-شکل حاصل می شود. دلیل مهمی که استیل را برای این موضوع مناسب می سازد، شکل پذیری بالای آن است، بدون اینکه خواص مکانیکی خود را از دست دهد. اتصالات پرسی از جنس فولادهای زنگ نزن نه تنها موجب صرفه جویی در زمان می شود، بلکه بسیار ایمن هم هستند.

 

استیل در اتصالات

 

خواص آلیاژ مورد استفاده از ساخت اتصالات پرسی

اثرات هم افزایی استنلس استیل و اصل فرآیند پرس، ناشی از برخی ویژگی های ذاتی این آلیاژ مانند ترکیب آلیاژی و خواص مکانیکی آن می باشد. مقاومت فوق العاده بالای فولاد زنگ نزن در برابر خوردگی به این دلیل است که سطح آن دارای لایه ای نازک و غیر فعال می باشد. این لایه اگر به طور تصادفی از بین رود، به عنوان مثال از طریق آسیب های بیرونی یا ماشینکاری، در حضور اکسیژن مجدداً تشکیل می شود. این بدان معنی است که مقاومت در برابر خوردگی آن، یک ویژگی ذاتی می باشد.
این آلیاژ همچنین استحکام مکانیکی بالایی دارد. به خصوص ورق استیل 316 رفتاری شکل پذیر از خود نشان می دهد که با ویژگی های سختی پذیری مشخص می شود. استحکام مکانیکی مواد در طی فرآیند سرد شدن افزایش می یابد. بنابراین عملیات خمکاری باید به حداقل برسد. اگرچه خم شدن لوله امکانپذیر است و می توان آن را با ابزارهای معمول انجام داد.

کاربردهای اتصالات پرسی

اتصالات پرسی از جنس ورق استیل مات را می توان در طیف گسترده ای از کاربردها برای انتقال مایعات، گازها و هم چنین هوا مورد استفاده قرار داد. این آلیاژ تنها ماده ای است که به طور مجاز می تواند برای استفاده در ساخت سیستم های انتقال آب آشامیدنی با هر ترکیبی استفاده شود. توزیع عمودی و افقی از دیگر کاربردهای آن ها می باشد. در ساختمان های چند طبقه، خطوط توزیع عمودی، پایه و اساس سیستم لوله کشی هستند. برای توزیع افقی در طبقات نیز، لوله های انعطاف پذیر بر لوله های سفت و سخت ترجیح داده می شود. دلیل این موضوع، سهولت نصب آنها و به ویژه خمکاری آسان آنهاست. لوله های تاسیسات آب آشامیدنی با شکل دهی ورق استیل 316 و اتصال آن با یک جوش طولی تولید می شوند. مقاومت در برابر خوردگی مواد در درز جوش باید تقریباً مشابه فلز پایه باشد. در بحث مقاوم سازی سیستم های گرمایشی در ساختمان ها، از لوله های ساخته شده از ورق استیل مات به وفور استفاده می شود. در ساختمان هایی که قرار است تا نسل های آینده نیز دوام داشته باشد، ماندگاری و طول عمر معیاری مهم می باشد. اتصالات پنل های خورشیدی نیز معمولاً در معرض محیط قرار دارند که باعث می شود مواد مقاوم در برابر خوردگی مانند استنلس در ساخت آنها انتخاب خوبی باشد. اتصال پرسی برای انتقال آب صنعتی، آب سرد، محصولات روغنی یا مایعات حاوی روغن نیز استفاده می شود. اتصالات پرسی استیل، گزینه ای رایج در سیستم های اطفاء حریق هستند. این تجهیزات با موفقیت در جاهایی که فضا محدود است، مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت نصب آن بالاست و باید مقاومت در برابر خوردگی ناشی از جو دریا را نیز تضمین کند. کشتی های کروز نمونه بارز چنین کاربردی هستند. این تجهیزات همچنین به طور موفقیت آمیزی در ساخت لوله های انتقال سوخت های دیزلی، گرمایشی، روغن موتور و روان کننده ها استفاده می شوند. این اتصالات در انتقال گاز طبیعی و مایع نیز با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. اتصالات پرسی برای محافظت از کابل های برق نیز استفاده می شوند. این مورد، به طور ویژه در مواردی که ایمنی کابل ها دارای اهمیت زیادی است، کاربرد زیادی دارد. به عنوان مثال در ایستگاه های مترو یا جاهایی که ویژگی های زیبایی شناسی مد نظر باشد.

 

 

اتصالات استیل

 

قیمت اتصالات پرسی

قیمت این اتصالات، همچون سایر تجهیزات موجود در سطح بازار، از عددی متغیر برخوردار است و عوامل متعددی در تعیین نرخ نهایی آن ها دخیل می باشد. به عنوان مثال قیمت ورق استیل 316 بکار رفته در ساخت این تجهیزات یکی از این فاکتورها است. قیمت ورق استیل 316 نیز خود عدد ثابتی ندارد و بسته به قیمت مواد اولیه، حجم عرضه و تقاضا و از این قبیل موارد، دارای نوسان می باشد. مجموعه چنین عواملی قیمت نهایی اتصالات پرسی را تعیین می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۰۱ ، ۱۵:۳۶
مهدی باقرآبادی