وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

در این بلاگ مطالب ارزشمند زیادی در رابطه با انواع ورق استیل در سری 300 که به ورق استیل نگیر و ورق استیل سری 400 که به ورق استیل بگیر معروف هستند را به علاقه مندان این صعنت ارایه میدهد.

۶ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

کاربرد استیل 316

مقدمه

کلرید منیزیم نام ترکیب شیمیایی با فرمول MgCl2 است. علاوه بر فرم بی آب، MgCl2 در هیدرات های مختلف MgCl2·nH2O نیز وجود دارد. این نمک ها هالیدهای یونی معمولی هستند که در آب بسیار محلول می باشند. کلرید منیزیم را می توان از آب نمک یا آب دریا استخراج کرد. در آمریکای شمالی، کلرید منیزیم عمدتاً از آب نمک دریاچه نمک تولید می شود. در فرآیندی مشابه این ماده از دریای مرده در دره اردن استخراج می شود. کلرید منیزیم، به عنوان ماده معدنی با استخراج محلول از بسترهای باستانی دریاها، به عنوان مثال، بستر دریای Zechstein در شمال غربی اروپا استخراج می شود. مقداری کلرید منیزیم از تبخیر آب دریا به دست می آید. کلرید منیزیم بدون آب پیش ماده اصلی فلز منیزیم است که در مقیاس بزرگ تولید می شود. کلرید منیزیم هیدراته، فرمی است که به راحتی در دسترس است. با توجه به رفتار شیمیایی این ماده، معمولاً در مخازن ساخته شده از جنس ورق استیل ضد اسید نظیر ورق استیل 316 نگهداری می شود. کیفیت و قیمت ورق استیل 316، آنرا به بهترین انتخاب برای این منظور تبدیل نموده است.

ساختار، آماده سازی و خواص کلی

MgCl2 در موتیف CdCl2 کلرید کادمیوم متبلور می شود که دارای مراکز منیزیم هشت وجهی است. چندین هیدرات با فرمول MgCl2·nH2O شناخته می شوند و هر کدام با گرم شدن آب خود را از دست می دهند. در هگزا هیدرات، Mg+2 نیز هشت وجهی است، اما با شش لیگاند آبی هماهنگ است. آب‌گیری حرارتی این هیدرات‌ها به‌راحتی رخ نمی‌دهد. MgCl2 بی آب به صورت صنعتی با حرارت دادن نمک کلرید کمپلکس هگزامین  تولید می شود. حضور یون کلر باعث می گردد استفاده از انواع ورق استیل ضد اسید نظیر ورق استیل 316 با دقت بیشتری صورت گیرد و معمولاً طراحان قیمت ورق استیل 316 را فدای کیفیت مخازن نگهداری کلرید منیزیم نمی کنند.

 

کاربرد استیل در مخزن سازی


برنامه های کاربردی

MgCl2 بی آب پیش ماده اصلی منیزیم فلزی است. کاهش Mg+2 به منیزیم فلزی توسط الکترولیز در نمک مذاب انجام می شود. همانطور که در مورد آلومینیوم نیز صادق است، الکترولیز در محلول آبی امکان پذیر نیست زیرا منیزیم فلزی تولید شده بلافاصله با آب واکنش می دهد، یا به عبارت دیگر آب H+ قبل از کاهش منیزیم به H2 گازی تبدیل می شود. بنابراین، الکترولیز مستقیم MgCl2 مذاب در غیاب آب مورد نیاز است زیرا پتانسیل کاهش برای به دست آوردن Mg کمتر از دامنه پایداری آب در نمودار Eh-pH است.
تولید منیزیم فلزی در کاتد (واکنش احیا) با اکسید شدن آنیونهای کلرید در آند همراه با آزادسازی کلر گازی همراه است. این فرآیند در مقیاس صنعتی بزرگ توسعه یافته است. لذا لازم است مخازن و کلیه تجهیزات مربوط به این فرآیندها با در نظر گرفتن کلیه عوامل خورنده و شیمیایی طراحی و ساخته شوند.

کنترل گرد و غبار و فرسایش

کلرید منیزیم یکی از مواد مورد استفاده برای کنترل گرد و غبار، تثبیت خاک، و کاهش فرسایش بادی است. هنگامی که کلرید منیزیم به جاده ها و مناطق خاک برهنه اعمال می شود، مسائل عملکرد مثبت و منفی رخ می دهد که به بسیاری از عوامل کاربرد مربوط می شود.کاتالیزورهای Ziegler-Natta، که به صورت تجاری برای تولید پلی اولفین ها استفاده می شوند، حاوی MgCl2 به عنوان پشتیبان کاتالیزور هستند. معرفی ساپورت های MgCl2 فعالیت کاتالیزورهای سنتی را افزایش می دهد و امکان توسعه کاتالیزورهای بسیار استریو اختصاصی برای تولید پلی پروپیلن را فراهم می کند.
کلرید منیزیم برای یخ زدایی در دمای پایین بزرگراه ها، پیاده روها و پارکینگ ها استفاده می شود. هنگامی که بزرگراه ها به دلیل شرایط یخبندان خطرناک هستند، کلرید منیزیم به جلوگیری از اتصال یخ به روسازی کمک می کند و به برف روب ها اجازه می دهد تا جاده ها را به طور موثرتری پاکسازی کنند.

کاربرد کلرید منیزیم در یخ زدایی

کلرید منیزیم به سه روش برای کنترل یخ جاده ها استفاده می شود: 
-    ضد یخ، زمانی که متخصصان تعمیر و نگهداری آن را قبل از طوفان برفی در جاده ها پخش می کنند تا از چسبیدن برف و تشکیل یخ جلوگیری کنند. 
-    پیش خیس کردن، به این معنی که یک فرمول مایع از کلرید منیزیم به طور مستقیم روی نمک پاشیده می شود که روی سنگفرش جاده پخش می شود و نمک را خیس می کند تا به جاده بچسبد. 
-    پیش تصفیه، زمانی که کلرید منیزیم و نمک قبل از بارگیری روی کامیون ها و پخش در جاده های آسفالته با هم مخلوط می شوند. 
کلرید کلسیم دو برابر سریعتر از کلرید منیزیم به بتن آسیب می رساند. مقدار کلرید منیزیم زمانی که برای یخ زدایی استفاده می شود باید کنترل شود زیرا ممکن است باعث آلودگی محیط زیست شود.

 

کاربرد ورق استیل 316

 

تغذیه و دارو

کلرید منیزیم در فرآورده های غذایی و دارویی استفاده می شود. کلرید منیزیم  یک منعقد کننده مهم است که در تهیه توفو از شیر سویا استفاده می شود. در ژاپن به عنوان نیگاری (مشتق شده از کلمه ژاپنی "تلخ") فروخته می شود. پودر سفید رنگی که از آب دریا پس از حذف کلرید سدیم و تبخیر آب تولید می شود. در چین به آن لوشوی می گویند. نیگاری یا لوشوی در واقع یک کلرید منیزیم طبیعی است، به این معنی که کاملاً تصفیه نشده است (حاوی 5٪ سولفات منیزیم و مواد معدنی مختلف). این کریستال ها از دریاچه های استان چینگهای چین سرچشمه می گیرند و سپس در ژاپن دوباره کار می شوند.

 

سیدرحیم کیاحسینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۰۱ ، ۱۳:۵۹
مهدی باقرآبادی

استیل در کوره آنیل

کوره های آنیل (آنیلینگ)

کوره‌های آنیلینگ تجهیزات اصلی عملیات حرارتی هستند که از مواد مقاوم در برابر حرارت نظیر انواع ورق استیل نسوز مثل ورق استیل 310 ساخته شده اند. قیمت ورق استیل 310 و مقاومت عالی آن در برابر حرارت، موجب گردیده امکان ساخت کوره هایی مهیا گردد که اولاً قابلیت استفاده برای طیف وسیعی از مواد نظیر انواع فولاد و آلومینیوم را داشته و ثانیاً عملیات مختلف از جمله تمپر کردن، نرمال‌سازی و غیره را پوشش می‌دهند. همچنین در کوره های مجهزتر امکان بارگیری، تخلیه خودکار و خنک‌سازی طبیعی یا اجباری نیز امکان‌پذیر است. 
با آنکه ممکن است در طراحی و ساخت کوره آنیل از انواع مختلف ورق استیل نسوز استفاده گردد و بنا به نیاز ورق استیل 310 با مواد دیگری جایگزین شود، ولی در عمل مکانیزم کار و فرآیند آنیلینگ در همه این کوره ها یکسان است. مثلاً ممکن است با هدف کاهش هزینه، طراح تصمیم بگیرد هزینه ناشی از قیمت ورق استیل 310 را با جایگزینی به وسیله یک ماده ارزان تر کاهش دهد ولی فرآیند و روش کار کوره تغییری نخواهد کرد.

 

کوره آنیل

 

فرآیند آنیل کردن

فرآیند آنیلینگ می تواند مواد خام را نرم کند و آن را برای استفاده در صنایع مختلف و کلیه کاربردهایی که انعطاف پذیری لازم است، آماده نماید. فرآیند واقعی بازپخت مستلزم آن است که فلز در بالای نقطه تبدیل گرم شود و سپس به آرامی خنک شود. دمای دقیق مورد نیاز و زمان بر اساس نوع فلز مورد استفاده متفاوت خواهد بود. کوره های آنیل دقیق این اطمینان را ایجاد می کنند که فلز در حال عملیات حرارتی، دمای ثابت و بدون نوسانی را در حین عملیات دریافت می کند. برای این منظور ضروری است فضای داخلی کوره به گونه ای ساخته شده باشد که از اتلاف حرارت تا حد امکان جلوگیری نموده و با حداقل نمودن انتقال حرارت به دیواره کوره، از تخریب تجهیزات و بدنه آن جلوگیری کند. این کار به وسیله ایجاد پوشش های داخلی کوره انجام خواهد شد.

پوشش داخلی کوره آنیلینگ چه کاربردهایی دارد؟

در واقع، پوشش داخلی کوره آنیلینگ بخشی جدایی ناپذیر از آن است و یکی از ضروریات کوره برای گرم کردن قطعه کار محسوب می شود. وظیفه اصلی کاور کوره، ایزوله کردن کویل از فضای احتراق است، به طوری که سیم پیچ در یک فضای محافظ می تواند حرارت را تولید کند بدون اینکه اکسید شود و همچنین گرما در هنگام گرمایش و سرمایش به سادگی منتقل گردد. پوشش داخلی کوره آنیلینگ پوششی بسیار مهم است و جزء ساختاری است که نمی توان آن را در کوره آنیل حذف یا کم کرد. بدنه اصلی پوشش داخلی کوره بازپخت یک استوانه موجدار است که توسط یک صفحه فولادی کروم- نیکل مقاوم در برابر درجه حرارت بالا جوش داده شده است. قسمت بالایی آن آب بندی شده و یک حلقه بالابر برای بلند کردن قطعات در بالای آن جوش داده شده است و در پایین کوره یک فلنج آب بندی ماشینکاری شده قرار دارد. این فلنج عمدتاً از فولاد کربنی ساده ساخته شده است. بنابراین سطح داخلی کوره آنیلینگ با عمل آب بندی از فضای خارج و جلوگیری از ورود هوا به داخل کوره کاملاً ایزوله می شود. یک شیار مهر و موم حلقوی نیز روی فلنج داخلی ایجاد و یک لاستیک سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت در آن قرار داده شده است تا فضای گرمایش را از بیرون جدا کند و در نتیجه راندمان حرارتی را بهبود بخشد. بین شیار مهر و موم حلقوی و سیلندر موجدار، یک مخزن آب نیز وجود دارد که برای خنک کردن کوره اختصاص داده شده است. هدف این مخزن آب جلوگیری از تابش گرما بر روی لاستیک کاسه نمد کوره برای افزایش عمر مفید آن است. همچنین یک مخزن جریان بر روی دیواره شیار آب بندی وجود دارد که عمدتاً برای تسهیل تخلیه آب خنک کننده در هنگام خنک سازی می باشد. 

 

آنیل در کوره

 

انواع کوره آنیلینگ صنعتی

کوره های آنیل صنعتی در انواع مختلف و با تجهیزات متنوع تولید می گردند که در ذیل به بیان چند نمونه پر کاربرد آن پرداخته شده است:
-    کوره آنیل با قابلیت بارگیری و تخلیه خودکار 
-    فن ها و کویل های خنک کننده خود تمیز شونده 
-    سیستم خنک کننده طبیعی یا اجباری
-    کوره های غلطکی با بازپخت مداوم 
متداول‌ترین عملیات‌های حرارتی که توسط این کوره ها می تواند انجام شود عبارت از سخت‌کردن موردی، کربورایزینگ، تمپرینگ و بازپخت می باشد. هر یک از عملیات مورد نظر دارای الزامات و سیکل عملیاتی مربوط به خود می باشد. علاوه بر این، کوره های آنیلینگ در صورت استفاده در کاربردهای متعدد، یک روش عملیات حرارتی ارزان را ارائه می دهند. بنابراین کوره های آنیل با ابعاد متوسط با دو محفظه مجهز به فن نیز تولید شده است تا به سادگی برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در این کوره ها دو پوشش محافظ طراحی شده است تا شارژ را از فضای گرم جدا کند. در واقع یک پوشش خنک کننده، که خنک شدن سریع شارژ را پس از عملیات بازپخت تضمین می کند به کوره های ساده اضافه شده است. با استفاده از این نوع کوره ها، به لطف اتمسفرهای محافظ مورد استفاده، می توان بر روی طیف گسترده ای از مواد عملیات انجام داد.

 

سیدرحیم کیاحسینی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۱ ، ۱۲:۵۱
مهدی باقرآبادی

استیل در توربوفن

 

مقدمه

توربوفن های ساخته شده از جنس ورق استیل 321 یکی از اجزاء اصلی موتورهای توربوجت می باشند که تجهیزات فن و محفظه اطراف آن به بخش جلویی موتور اضافه شده است. به طور کل یک فن، ملخی با پره های زیاد است که به طور ویژه برای چرخش بسیار سریع طراحی شده است. از آنجایی که قیمت ورق استیل 321 و تمام کاری سطحی مورد استفاده برای ساخت ورق استیل مات چندان بالا نیست، لذا پاسخگوی نیاز مهندسان برای ساخت موتور جت توربوفن است. عملکرد موتورها اساساً مشابه پروانه است، یعنی پره ها جریان هوای ورودی را برای ایجاد نیروی رانش تسریع می کنند. با این حال، در یک توربوفن، فن به جای موتور احتراق داخلی، توسط توربین‌های موجود در موتور توربوجت به حرکت در می‌آید.

عملکرد توربوفن

یک توربوفن با محفظه ساخته شده از ورق استیل 321 نسبت به پروانه ها و توربوجت های سنتی مزایای زیادی دارد. در این موتورها، ابتدا تجهیزات قرار گرفته بر روی فن، جریان هوای ورودی را قبل از رسیدن به فن کاهش می دهد و کند می کند. مزیت کاهش جریان هوای ورودی این است که از تشکیل موج ضربه ای بر روی تیغه ها در سرعت های بالا جلوگیری می کند. در نتیجه، توربوفن‌ها می‌توانند با سرعت‌های بسیار بالاتری نسبت به ملخ‌های سنتی بدون اثرات نامطلوب ناشی از ایجاد امواج ضربه‌ای بر روی پره‌های فن حرکت کنند. این بخش از موتور، از مواد با سطوح پایان مناسب نظیر ورق استیل مات ساخته شده است. قطر بزرگ فن به موتور اجازه می دهد تا جرم بسیار بیشتری از هوا را شتاب دهد. هرچه قیمت ورق استیل 321 مورد استفاده کمتر باشد، موتور تولید شده دارای کیفیت کمتری است و برای کاربردهای ساده تر پیشنهاد می گردد. با این وجود توربوفن‌های معمولی با نسبت بای پس بالا می‌توانند به راحتی به راندمان نیروی محرکه‌ای دست یابند که می‌تواند با ملخ‌ها رقابت کند (بیش از 80%)، اما در سرعت‌های کروز بالاتر از ملخ‌های معمولی به راندمان ماکزیمم می رسند. این توربوفن ها سرعت خروج جت کمتری ایجاد می کنند، لذا موتور را ساکت تر کرده و آلودگی صوتی نزدیک فرودگاه ها را کاهش می دهند.

 

کاربرد استیل در توربوفن

 

موتورهای توربوپراپ

موتور توربوپراپ اساساً یک ملخ است که توسط یک توربوجت به حرکت در می آید. از طرف دیگر، می توان آن را به عنوان یک توربوفن با نسبت بای پس بسیار بزرگ در نظر گرفت. این دقیقاً یک توربوفن نیست زیرا هیچ پوشش یا "مجرایی" در اطراف پروانه وجود ندارد و پروانه با سرعت فن نمی چرخد. 
یک موتور توربوپراپ به دلیل نسبت بای پس بزرگی که ارائه می کند، از راندمان بالایی نسبت به یک ملخ برخوردار است. در واقع، تقریباً تمام نیروی رانش ایجاد شده توسط یک توربوپراپ از پروانه است. یک توربوپراپ همچنین از نسبت قدرت به وزن بالای موتورهای توربوجت برخوردار است که در نتیجه یک پیشرانه فشرده قدرتمند ایجاد می کند. توربوپراپ ها نیز از محدودیت های پروانه ها رنج می برند. از آنجایی که پروانه ها با شتاب دادن سیال زیاد (بزرگ) به مقدار کم،  نیروی رانش تولید می کنند، نمی توانند به همان سرعتی که توربوفن ها یا توربوجت ها هستند، دست پیدا کنند. محدودیت دیگر پتانسیل ایجاد امواج ضربه ای بر روی تیغه های پروانه است که باعث کاهش کارایی پروانه در سرعت های بالا می شود. با این وجود، کارایی توربوپراپ‌ها برای مأموریت‌های با سرعت پایین‌تر جذاب است و توربوپراپ‌ها معمولاً در بسیاری از هواپیماهای ترابری کوچک‌تر استفاده می‌شوند. این امر به ویژه در بازار امروزی که افزایش قیمت سوخت، توربوپراپ‌ها را به مناسب‌ترین گزینه برای شرکت‌های هواپیمایی تبدیل می‌کند، صادق است.

موتور پروفن

موتور پروفن به گونه ای طراحی شده است که سرعت و عملکرد یک توربوفن را داشته باشد، اما راندمان سوخت یک توربوپراپ را ایجاد نماید. پروفن به عنوان موتور فن بدون مجرا (UDF) نیز شناخته می شود، زیرا فن آن مانند فن توربوفن محصور نیست.
راندمان پیشرانه یک موتور پروفن با نسبت بای پس بالا که با استفاده از پره های فن خارجی به دست می آید، افزایش می یابد. افزایش راندمان حتی در سرعت‌های بالا نیز حفظ می‌شود، زیرا تیغه‌های فن خمیده هستند تا از ایجاد موج ضربه ای در نوک‌های بیرونی تیغه‌ها جلوگیری کنند. افزایش راندمان پیشرانه منجر به افزایش بازده کلی پیشرانه به میزان 20 تا 25 درصد نسبت به توربوفن ها می شود.

پروفن ها در دهه 1980 در پاسخ به افزایش قیمت سوخت ناشی از کمبود سوخت ساخته شدند. توسعه و آزمایش مفهوم UDF جنرال الکتریک در دهه 1980 پیشرفت کرد، اما هرگز در هواپیماهای تولیدی به کار نرفت، زیرا قیمت سوخت در اواخر دهه 1980 کاهش یافت. 

 

استیل در توربوفن

 

موتورهای پمپ جت

نوعی از نیروی محرکه جت که در کاربردهای آبی استفاده می شود، پمپ جت است. یک طرح رایج موتور پمپ جت به صورت یک پروانه مجرایی است. در این وضعیت، پروانه دو عملکرد را انجام می دهد:
(1) جریان ورودی را تسریع می کند (مانند یک ملخ سنتی)، 
(2) فشار جریان را افزایش می دهد (مانند پمپ یا کمپرسور سنتی)
 سپس جریان از طریق یک نازل شتاب بیشتری می گیرد و فشار اضافه شده توسط پروانه را به انرژی جنبشی تبدیل می کند و جت پرسرعت نیروی رانش را ایجاد می کند.

 

سیدرحیم کیاحسینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۰۱ ، ۱۱:۴۵
مهدی باقرآبادی

کاربرد ورق استیل

کابینت

کابینت یک محفظه یا کمد با قفسه و یا کشو برای نگهداری یا نمایش اقلام است. در صنعت با توجه به خشن بودن کار از فلزات مختلف خصوصاً انواع ورق استیل بگیر با آماده سازی مختلف نظیر ورق استیل 2B برای ساخت کابیت ها استفاده می کنند. برخی از کابینت ها به صورت ایستاده اند در حالی که برخی دیگر به دیوار تعبیه شده اند. به دلیل کمتر بودن قیمت ورق استیل430 نسبت به چوب، در اکثر مراکز صنعتی از این ماده استفاده می نمایند، ولی ممکن است بنا به نیاز از چوب (با روکش یا سطوح مصنوعی)، فولاد روکش شده (معمولاً برای کابینت های پزشکی) یا مواد مصنوعی نیز ساخته شوند. کابینت های تجاری غیر فلزی معمولاً دارای زیرلایه ملامینه از تخته خرده چوب هستند و با یک لمینت تزئینی با فشار بالا پوشانده می شوند که معمولاً Wilsonart یا Formica نامیده می شود.

 

کاربرد ورق استیل

 

انواع کابینت

با توجه به اهمیت زیبایی در کابینت های صنعتی، ممکن است بدنه کابینت از جنس ورق استیل بگیر و درب های آن از چوب ساخته شوند. همچنین برخی از سازندگان با هدف کاهش هزینه های ناشی از قیمت ورق استیل 430، سعی می کنند بدنه کابینت را از مواد با آماده سازی سطحی کم هزینه تر مانند ورق استیل 2B و درب های آنرا از ورق های براق گران تر بسازند.
 کابینت ها گاهی اوقات یک یا چند در در جلو دارند که به همراه یراق در و گاهی اوقات با یک قفل بر روی بدنه نصب می شوند. کابینت های کوتاه اغلب دارای یک سطح تمام شده در بالا هستند که می توان از آن برای نمایش یا به عنوان سطح کار مانند میزهای آزمایشگاه ها، و رستوران ها استفاده کرد. 

تاریخچه

قبل از ظهور طراحی صنعتی، کابینت سازان وظیفه ایده پردازی و تولید هر قطعه مبلمان را بر عهده داشتند. در نیمه آخر قرن هجدهم، کتاب هایی از مدل مبلمان توسط کابینت سازانی مانند توماس شرایتون، توماس چیپندیل، برادران شاور و ورملی، و جورج هپل وایت منتشر گردید. این کتاب‌ها دارای خلاصه‌ای از طرح‌های خود و سایر کابینت‌سازان بودند. 
با انقلاب صنعتی و به کارگیری نیروی بخار در ابزار کابینت سازی، تکنیک های تولید انبوه به تدریج در تقریباً تمام جنبه های کابینت سازی به کار گرفته شد و کابینت فروشی سنتی دیگر منبع اصلی مبلمان خانگی یا تجاری نبود. به موازات این تکامل، تقاضای رو به رشد طبقه متوسط  در اکثر کشورهای صنعتی برای مبلمان ظریف وجود داشت. این در نهایت تعداد کل کابینت سازان سنتی را افزایش داد. قبل از سال 1650، مبلمان خوب در اروپای غربی و آمریکای شمالی نادر بود و عموماً مردم نیازی به آن احساس نمی کردند و اکثراً توانایی خرید آن را نداشتند. آنها به قطعات ساده اما قابل استفاده بسنده می کردند. جنبش هنر و صنایع دستی که در انگلستان در اواسط قرن نوزدهم آغاز شد، بازاری را برای کابینت سازی سنتی و سایر کالاهای صنایع دستی ایجاد کرد. به سرعت در ایالات متحده و همه کشورهای امپراتوری بریتانیا گسترش یافت. این جنبش نمونه ای از واکنش به تاریخ گرایی التقاطی دوران ویکتوریا و تولید ماشینی «بی روح» بود که در حال گسترش بود. در طول این مدت، بین تقریباً یک چهارم جمعیت بریتانیا، کابینت‌سازی یکی از محبوب ترین و تحسین برانگیزترین مهارت‌ها بود و 31 درصد از کسانی که این موضوع را باور داشتند، تلاش می کردند تا فرزندانشان هنر کابینت سازی را بیاموزند. 

 

کاربرد ورق استیل

 

ساخت کابینت

تمرکز اساسی کابینت ساز، تولید کابینت است. اگرچه ممکن است کابینت ساز نیز ملزم به تولید اقلامی باشد که به عنوان کابینت شناخته نمی شوند، مهارت ها و تکنیک های مشابهی اعمال می شود. کابینت ممکن است توکار یا مستقل باشد. یک کابینت توکار معمولاً به صورت سفارشی برای یک موقعیت خاص ساخته می شود و در موقعیت خود، روی زمین، روی دیوار یا در یک دهانه قاب نصب می شود. به عنوان مثال، آشپزخانه های صنعتی مدرن نمونه هایی از کابینت های توکار هستند. کابینت های ایستاده بیشتر به عنوان اقلام خارج از قفسه در دسترس هستند و در صورت نیاز می توان آنها را از مکانی به مکان دیگر منتقل کرد. کابینت ها ممکن است دیواری باشند یا از سقف آویزان شوند. درهای کابینت ممکن است لولایی یا کشویی باشند و ممکن است آینه هایی در سطح داخلی یا خارجی داشته باشند. کابینت ها ممکن است دارای قاب باشند یا ممکن است بدون قاب باشند (به سبک اروپایی یا یورو نیز شناخته می شوند). کابینت های فیس فریم دارای یک قاب نگهدارنده هستند که به قسمت جلوی جعبه کابینت متصل شده است. روی قاب کابینت درب کابینت نصب شده است. در مقابل، کابینت بدون فریم فاقد چنین قاب جلویی پشتیبانی است و درهای کابینت مستقیماً به دو طرف جعبه کابینت متصل می شوند. کابینت های مدرن اغلب بدون قاب هستند و معمولاً از مواد ورقه ای ساخته شده توسط انسان، مانند تخته سه لا، نئوپان یا تخته فیبر با چگالی متوسط (MDF) ساخته می شوند. سطوح قابل مشاهده این مواد معمولاً با روکش چوبی، ورقه پلاستیکی یا مواد دیگر پوشانده می شوند. آنها همچنین ممکن است رنگ آمیزی شوند.

 

سیدرحیم کیاحسینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۰۱ ، ۱۵:۳۸
مهدی باقرآبادی

ورق استیل


مقدمه

مشعل کوره زغال وسیله‌ای مکانیکی از جنس ورق استیل نسوز نظیر ورق استیل 309 است که زغال‌سنگ پودر شده را به صورت کنترل شده در شعله می‌سوزاند. همچنین به آن مشعل زغال سوز پودر شده نیز می گویند، زیرا از پودر زغال‌سنگ یا گرد و غبار زغال‌سنگ که بسیار ریز و مانند پودر صورت در لوازم آرایشی است، جهت سوختن استفاده می کند. یک مشعل زغال سنگ عمدتاً از ماشین زغال سنگ، ماشین احتراق (شامل محفظه احتراق، سیستم حرکت خودکار عقب و جلو، سیستم چرخش خودکار، سیستم تامین هوای احتراق)، سیستم کنترل، سیستم احتراق، دهانه و غیره تشکیل شده است. قیمت ورق استیل 309 در بهای تمام شده کوره زغال تاثیر بسیاری دارد.

سازوکار

در صنایع مختلف، یک مشعل زغال سنگ از جنس ورق استیل نسوز معمولاً با پودر زغال سنگ و قیف زغال سنگ کار می کند. زغال سنگ در قیف توسط نوار نقاله پیچی به پودر زغال سنگ تبدیل می شود. در مشعل زغال‌سنگ که غالباً از جنس ورق استیل 309 می باشد، زغال‌سنگ پودر شده با هوا مخلوط می‌شود که برای اینکار جریان هوا با سرعت بالا توسط فن پیشروی روی مشعل زغال‌سنگ ایجاد می‌شود و توسط جرقه‌زننده روغن سوز مشتعل می‌شود. کیفیت مشعل رابطه مستقیم با قیمت ورق استیل مورد استفاده برای ساخت آن دارد. به طور عمده دو روش دستی و روش خودکار برای احتراق مشعل زغال سنگ وجود دارد. صرف نظر از هر روشی که انتخاب می شود، مشعل زغال سنگ اغلب به سوخت (نفت، گاز و غیره) به عنوان وسیله احتراق نیاز دارد. تفاوت این است که دستگاه های احتراق پرانرژی که جرقه تولید می کنند، جایگزین روش های روشن کردن شعله به صورت دستی می شوند.

 

کاربرد ورق استیل 309

 

کاربردها

مشعل‌های زغال‌سنگ پودر شده کاربردهای گسترده‌ای در تولید صنعتی و زندگی روزمره دارند، مانند تامین گرما برای دیگ‌ها، کارخانه آسفالت مخلوط گرم، کوره سیمان، کوره فلزی، آنیل، کوره ذوب ریخته‌گری دقیق، کوره ذوب عمومی، کوره آهنگری و غیره.
یک کاربرد مهم مشعل زغال، استفاده در دیگ بخار زغال سنگ پودری است که یک نوع دیگ بخار صنعتی یا کاربردی است که با سوزاندن زغال سنگ پودر شده که به داخل جعبه آتش دمیده می شود، انرژی حرارتی تولید می کند. 
ایده اصلی سیستم پخت با استفاده از سوخت پودر شده، استفاده از کل حجم کوره برای احتراق سوخت جامد است. برای اینکار زغال سنگ به اندازه یک دانه ریز آسیاب می شود، با هوا مخلوط می شود و در جریان گاز دودکش می سوزد. زیست توده و مواد دیگر را نیز می توان به مخلوط اضافه کرد. زغال سنگ حاوی مواد معدنی است که در طی احتراق به خاکستر تبدیل می شود. نهایتاً خاکستر به عنوان خاکستر پایین و خاکستر بادی حذف می شود. خاکستر پایین در پایین کوره برداشته می شود. این نوع دیگ‌ها در نیروگاه‌های زغال‌سنگ به طور گسترده استفاده می شوند و بخار لازم را برای چرخاندن توربین‌های بزرگ فراهم می‌کنند.

تاریخچه

قبل از پیشرفت‌هایی که منجر به استفاده از زغال‌سنگ پودر شده در صنایع گردید، از این ماده بیشتر در دیگ‌های پخت رنده‌ای استفاده می‌کردند که در آن سوخت به صورت مکانیکی بر روی یک رنده متحرک در پایین جعبه آتش به شکل شن نیمه خرد شده پخش می‌شد. در این روش، هوای احتراق از طریق رنده به سمت بالا دمیده می‌شود که خاکستر سبک‌تر و ذرات کوچک‌تر زغال‌سنگ نسوخته را با خود حمل می‌کند، که برخی از آن‌ها به کناره‌های جعبه آتش می‌چسبند. در سال 1918، شرکت راه‌آهن میلواکی، که بعداً ویسکانسین الکتریک نام گرفت، آزمایش‌هایی را در استفاده از زغال‌سنگ پودر شده در نیروگاه خود در خیابان اونیدا انجام داد. آن آزمایش‌ها به "فرد ال دورنبروک" کمک کرد تا روش‌هایی را برای کنترل باقی‌مانده‌های خاکستر قیری زغال‌سنگ پودر شده با روکش‌های لوله آب تغذیه دیگ ایجاد کنند که دمای سطح دیواره‌های جعبه را کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد رسوبات خاکستر به راحتی حذف شوند. آن نیروگاه به اولین نیروگاه مرکزی در ایالات متحده تبدیل شد که از سوخت پودر شده استفاده کرد. 

 

مشعل استیل

 

عملکرد

مفهوم سوزاندن زغال سنگی که به پودر ریز تبدیل شده است از این باور ناشی می شود که اگر زغال سنگ به اندازه کافی ریز ساخته شود، تقریباً به آسانی و کارآمدی گاز می سوزد. نرخ تغذیه زغال سنگ پودر شده توسط کامپیوترها کنترل می شود و با توجه به نیاز دیگ بخار و مقدار هوای موجود برای خشک کردن و انتقال سوخت متفاوت است. تکه های زغال سنگ بین توپ ها یا غلتک های استوانه ای که بین دو مسیر حرکت می کنند، خرد می شوند. سپس زغال‌سنگ خام همراه با هوای گرم‌شده تا دمای 650 درجه فارنهایت (340 درجه سانتی‌گراد) از دیگ به داخل پودرساز وارد می‌شود. همانطور که زغال سنگ در اثر حرکت نورد خرد می شود، هوای گرم آن را خشک می کند و پودر زغال سنگ ریز قابل استفاده را برای استفاده به عنوان سوخت خارج می کند. زغال سنگ پودر شده از پودر ساز مستقیماً به یک مشعل در دیگ دمیده می شود. مشعل، زغال‌سنگ پودری موجود در سیستم تعلیق بادی را با هوای احتراق از قبل گرم شده اضافی مخلوط می‌کند و آن را از نازلی خارج می‌کند که عملکرد آن مشابه سوختی است که توسط یک انژکتور سوخت در یک موتور احتراق داخلی اتمیزه می‌شود. در شرایط عملیاتی، گرمای کافی در ناحیه احتراق وجود دارد تا تمام سوخت ورودی را مشتعل کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۰۱ ، ۱۲:۰۲
مهدی باقرآبادی

کاربرد ورق استیل

 

مقدمه

ورق استیل فلزی آلیاژی متشکل از امتزاج کربن، آهن، کروم، نیکل، مولیبدن و فلزات دیگر در نسبت های خاص و معین می باشد. هنگامی که تمام این فلزات در یک نسبت معین با هم ترکیب شوند، همه آنچه که به دست می آوریم عبارت است از استنلس استیل که آلیاژی بسیار ممتاز است. این آلیاژ از همه نظر مقاوم به خوردگی و مقاوم تر از هر فلز دیگری می باشد. به علاوه به لحاظ مقاومت زیاد در برابر تمام انواع آسیب ها، آلیاژی است پرکاربرد در سطح وسیع. گریدهای بسیاری از ورق استیل وجود دارند که با تفاوت در نسبت همه عناصر به کار رفته در آن مشخص و تعریف می شوند.
فولاد به واسطه وجود آهن، که عنصر تشکیل دهنده آن است، خورده می شود. این پدیده به طور طبیعی و ترکیب با عناصر دیگر رخ می دهد. هنگامی که سنگ آهن به طور صنعتی و مصنوعی دستکاری شده و به منظور ساخت فولاد به صورت خالص در می آید، بی ثبات شده و به سرعت با اکسیژن هوا مجدداً ترکیب می گردد. با افزودن کروم به فولاد، اکسید کروم تشکیل می شود و به عنوان سطحی محافظ جهت جلوگیری از زنگ زدگی ناشی از هوا و رطوبت محیط -به طوری که در فولادهای معمولی رخ می دهد- عمل می کند. بسته به نوع کاربرد و محیطی که در آن محیط استیل به کار خواهد رفت، مقدار کروم از 10.5 تا 30 درصد به استیل افزوده شده است.

 

کاربرد ورق استیل

 

ورق استیل 316 چیست؟

محتوای ورق استیل ۳۱۶ که هم متعلق است به سری 300 و هم سری ۳۱۶ یکسان است. حدود مقدار کروم 16.5 تا 18.5 درصد، کربن 7 درصد، نیکل 10 تا 13 درصد و مولیبدن 2 تا 2.5 درصد می باشد. از استیل آستنیتی برای ساخت میلگرد استفاده می شود. این آلیاژ ترکیبی است از کروم، نیکل و مولیبدن. در دمای 20 درجه سانتیگراد استحکام کششی نهایی بین 50 تا 70 هزار مگاپاسکال و استحکام تسلیم 20 هزار مگاپاسکال می باشد. چون استنلس استیل 316 نسبت به 306 مولیبدن بیشتری دارد لذا در برابر خوردگی عمومی و خوردگی حفره ای مقاوم تر است و نوسانات دما هیچ گونه تاثیری بر آن ندارد. ظاهر و نمای ورق استیل 304 و 316 ممکن است یکسان به نظر برسد لیکن از نظر ترکیبات شیمیایی متفاوت اند.

میلگردها چه هستند؟

فلزات ویژگی هایی دارند که پلیمرها به طور ساده ندارند. قابلیت تحمل بار و استحکام میلگردها حتی الامکان مهمترین ملاحظات هستند. به لحاظ سهولت دسترسی و بهای ارزان، آهن و فولاد گزینه های اول در انتخاب فلز می باشند. میلگردهای فولادی به دلیل همه کاره بودنشان در میان پرکاربردترین میله های فولادی ساختمانی و دیگر امور مهندسی جای دارند. میلگردهای استیل 316 در سایزهای 100 تا 500 میلی متر قابل دسترسی اند با قطرهای 0.1 تا 100 میلیمتر و طول های 100 تا 1300 میلی متر و بالاتر. میلگردها، میله های چهارگوش، میل های تخت یا تسمه، میله های رزوه ای، میله های توخالی، میله های شش گوش و میله های سه گوش یا مثلثی رایج ترین اشکال میله ها و شمش ها هستند. این میلگردها معمولاً برای ساخت محصولات دیگر از جنس استنلس استیل مثل اتصالات کوچک لوله کشی، ابزارهای کوچک، ابزارهای دقیق و امثالهم مورد استفاده قرار می گیرند. میلگردها می توانند در ساخت لوله های بزرگ و کوچک نیز به کار روند. میلگردهای 316 به خاطر ویژگی های خاصی که مختص این گرید است ایده آل اند. علیرغم این واقعیت که پلیمرها در بسیاری موارد و کاربردها جای فلزات را دارند می گیرند لیکن نمی توانند به طور کامل جایگزین مواد و قابلیت های استفاده از قطعات شوند.

 

کاربرد ورق استیل

 

کاربرد های استنلس استیل کدامند؟

گرید 316 به لحاظ مقاومت زیاد در برابر خوردگی، معمولاً در کارخانجات و صنایع مورد استفاده است. یک پالایشگاه نفت، جهت لوله کشی و انتقال نفت خام به تأسیسات و کارخانه های تبدیل از میلگرد یا لوله های استنلس استیل 316 استفاده می کند. از این گرید برای پوشش خارجی بویلر ها استفاده می شود زیرا می تواند بخار، سیالات یا هر نوع ماده ای را تحمل نماید. لوله های از جنس گرید 316 در لوله کشی به کار می روند چون می توانند برای مدت مدیدی حضور آب را تحمل نموده و در برابر آن مقاوم باشند. در برج های خنک کننده نیز از این آلیاژ استفاده می شود زیرا در برابر آب و بخار به خوبی مقاوم است و همچنین در ساخت خروجی های (اگزوزهای) بخار نیز به کار می روند. این آلیاژ چون سازگار و همساز با الکتریسیته است، در نیروگاه های برق هم مورد استفاده است. استنلس استیل 316 در همه شکل ها و اندازه ها در کارخانه های کاغذ سازی، تصفیه خانه های فاضلاب، صنایع داروسازی و تجهیزات و دستگاه های فرآوری مواد غذایی به کار برده می شود. لوله های ساخته شده از ورق استیل 316 نیز در صنایع نوشیدنی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در برابر هرگونه فعل و انفعال ناشی از خوراکی ها پایدار است. در نتیجه استیل گرید 316 در سراسر جهان به خاطر مقاومت و استحکامش مورد استفاده است. مزیت میلگردهای این گرید این است که آنها به طور ساده در مقابل خوردگی و در هر شرایطی قوی تر و مقاوم تر هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۰۱ ، ۱۵:۴۰
مهدی باقرآبادی