وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

آنالیز فلزات و بخصوص استنلس استیل

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

در این بلاگ مطالب ارزشمند زیادی در رابطه با انواع ورق استیل در سری 300 که به ورق استیل نگیر و ورق استیل سری 400 که به ورق استیل بگیر معروف هستند را به علاقه مندان این صعنت ارایه میدهد.

۵ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

 

 

مقدمه

همان طور که در جریان هستید، این روزها افراد تمهیدات گوناگونی را در نظر می‌گیرند تا در نهایت بتوانند خانه‌ای که مد نظرشان هست را ایجاد کنند. به کار بردن لوازم خانگی مورد نیاز، همواره یکی از جذاب‌ترین چالش‌ها بوده است. برای هر محصولی که در خانه استفاده می‌شود، می‌توان تنوع خوبی را مشاهده کرد. پس دست افراد کاملا در این خصوص باز است. 
 
ماشین ظرفشویی را هم باید جزو همین موارد به شمار آورد. این لوازم در گذشته تنوع و شاید کیفیت چندان ایده‌آلی نداشتند، اما امروزه اتفاقات خوبی برای آن‌ها رقم خورده است. برندهای مختلفی روی کار آمده‌اند تا بتوانند این محصولات را در دسترس قرار دهند. یکی از انواع آن را هم باید ماشین ظرفشویی استیل به شمار آورد که انصافا مورد استقبال افراد بی شماری در سر تا سر جهان قرار گرفته است. 
برای ساخت این نوع از ماشین‌های ظرفشویی از ورق استیل نگیر و ورق استیل 304 استفاده می‌شود که در این زمینه صحبت‌هایی خواهیم داشت. در واقع امروز آمده‌ایم تا ببینیم این ماشین‌های ظرفشویی چه خصوصیاتی می‌توانند در خود داشته باشند. پس در صورتی که به دنبال خرید و یا ساخت آن‌ها به وسیله ورق‌های گفته شده هستید، تا انتها همراهمان باشید. 

 

 

 

چرا باید ماشین ظرفشویی استیل بخریم؟ 

سوالی که برای بسیاری از افراد رخ داده، این است که نسبت به خرید کدام یک از انواع ماشین ظرفشویی اقدام نمایند. در این زمینه، نوع استیل آن کمک فراوانی به شما خواهد کرد و دلایل گوناگونی نیز برای خریدش به چشم می‌خورد. این محصولات به دلیل ورق استیل نگیر که در آن به کار رفته است، دوام بالایی هم دارد و طول عمر خوبی برای آن دیده می‌شود. 
در کل باید گفت که کیفیت ماشین ظرفشویی که با ورق استیل نگیر یا ورق استیل 304 تولید می‌شود، بسیار زیاد خواهد بود. ضمن این که سر و صدای ماشین ظرفشویی گاهی اوقات می‌تواند دردسرساز باشد. این در حالی است که چنین ماشین‌هایی با کمترین صدا همراه هستند و مشکلی را برای استفاده کنندگان و اطرافیان به وجود نخواهد آورد. 
سازندگان در واقع قسمت‌های داخلی این ماشین‌ها و به خصوص روکش‌های آن را از جنس استیل در نظر می‌گیرند و این کمک می‌کند که شاهد مزایای فراوانی برایش باشیم. ماشین ظرفشویی با ورق استیل 304 اگر چه شاید قیمت بالایی داشته باشد، اما قطعا ارزشش را خواهد داشت. شما قادر هستید تا سایر ماشین‌های ظرفشویی را با قیمت پایین از آن خود کنید، اما در نهایت کیفیتی ندارند و نمی‌توانید برای مدتی طولانی از آن بهره ببرید. 

مزیت‌های ماشین ظرفشویی استیل

دیده شده است که قسمت داخلی یا روکش بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی را از جنس پلاستکی می‌سازند. آن هم می‌تواند مزایای خاص خود را داشته باشد، اما نباید فراموش کنید که این محصول با ورق استیل نگیر، چیز دیگری خواهد بود. 
همان طور که در بالا هم گفته شد، استفاده از ورق استیل 304 یا ورق استیل نگیر باعث کاهش صدا در ماشین ظرفشویی خواهد شد. ضمن این که این ورق‌ها در مقابل خوردگی و ضربات گوناگون بسیار مداوم هستند و کافی است که خودتان آن را تجربه کنید تا متوجه این موضوع شوید. 
رسوبات معدنی نیز به مرور زمان در این نوع از ماشین‌های ظرفشویی جمع نمی‌شوند، اما شاید آثار آن را در دیگر انواع این ماشین‌ها مشاهده نمایید. در نهایت ماشین‌های بی کیفیت منجر به تغییر رنگ قسمت داخلی خود خواهند شد و آن محصول دیگر زیبایی سابق را ندارد. خوشبختانه عدم رسوب در ماشین ظرفشویی با ورق استیل نگیر باعث شده است تا تغییر رنگی هم در آن به چشم نخورد.
کنترل حرارت نیز مورد دیگری است که کاملا از خصوصیات ورق استیل نگیر به شمار می‌رود. بنابراین هم ظرف‌ها و هم خود ماشین ظرفشویی با سرعت بالاتری خشک خواهد شد. این در حالی است که افراد زیادی در مورد خشک نشدن ماشین‌های ظرفشویی عادی خود دچار مشکل می‌شوند. 
دلیل آن هم این سات که فلزات گرما را در خود حفظ می‌کنند و به هیچ وجه به سرعت سرد نمی‌شوند. به هیمن دلیل است که از ورق استیل نگیر یا ورق استیل 304 نه تنها در این قضیه، بلکه در موارد دیگر نیز استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این ماشین‌های ظرفشویی بویی هم ندارند و تحت تاثیر بوی ظرف‌هایی کثیف قرار نخواهند گرفت. 
در پایان این بخش می بایست به شما بگوییم که این استفاده از ماشین‌های ظرفشویی استیل سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد. شاید افراد زیادی را دیده باشید که از این نظر برای ماشین‌های خود گلایه دارند، اما این موضوع برای ماشین استیل صدق نخواهد کرد. 
خوب است بدانید که مزایای استفاده از ماشین ظرفشویی با ورق استیل نگیر یا ورق استیل 304 به همین جا ختم نمی‌شود و موارد دیگری هم در این خصوص وجود دارند. با این حال، سعی داشتیم تا مهم‌ترین خصوصیات را به شما عزیزان بگوییم. 

 

 

 

قیمت ورق استیل نگیر 

شاید شما کسب و کاری را در حوزه ساخت ماشین‌های ظرفشویی دارید و در نظر دارید تا چنین ماشین‌های فوق العاده‌ای را به دست مشتریان خود برسانید. در این زمینه باید گفت که می‌توانید ورق استیل نگیر را از ما دریافت کنید. ما ورق استیل 304 یا نگیر را با بالاترین کیفیت به صورت روزانه در دسترس مشتریانی که کسب و کارهایی برای خود دارند، قرار می‌دهیم.
ضمن این که قیمت این ورق‌های استیل نیز بسیار مناسب است. برای اطلاع از قیمت ورق استیل نگیر می‌توانید وارد سایت https://felez.ir/ شده و محصولات ما را مشاهده نمایید. در نهایت می‌توانید با ما تماس گرفته و از اطلاعات بیشتر هم جویا شوید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۰۰ ، ۱۰:۱۸
مهدی باقرآبادی

 

 

 

مقدمه

ورق‌های استیل از جمله مواد بسیار پرمصرف در صنایع مختلف هستند. این ورق‌ها را می‌توان به‌ طور کلی در ۲ دسته اصلی جای داد که عبارت‌اند از ورق‌های استیل نگیر که به‌ طور معمول، ورق‌های استیل سری ۴۰۰ هستند و ورق‌های استیل بگیر که در سری ۳۰۰ این محصولات، جای می‌گیرند. این ورق‌ها سطح بسیار صاف و تمیزی دارند. در تولید این محصولات به‌ طور معمول از کربن، نیکل و کروم استفاده می‌کنند که هر یک، درصدهای متفاوتی از ورق استیل تولید شده را به خود اختصاص می‌دهند. یکی از انواع ورق‌های استیل، ورق استیل ۳۲۱ است. 
به ورق استیل ۳۲۱، فولاد نگیر هم گفته می‌شود. به این معنا که این محصول، تحت هیچ‌گونه شرایطی به آهن‌ربا جذب نمی‌گردد و میدان مغناطیسی نیز به وجود نمی‌آورد. استیل نسوز، نام دیگر ورق استیل ۳۲۱ است. وجود ویژگی‌های بسیار مهم، باعث می‌شود تا از انواع ورق‌های استیل ۳۲۱ در مصارف مختلفی استفاده شود. از جمله این مصارف می‌توان به استفاده از ورق استیل ۳۲۱ در ساخت قطعات کوره اشاره کرد.

 

 

 

ورق استیل

ورق استیل را می‌توان یکی از پرکاربردترین مواد اولیه و یا خام به شمار آورد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر انواع مختلف ورق‌های استیل طراحی و تولید می‌شوند. هر کدام از این محصولات فلزی، دارای ویژگی‌های مختلفی هستند چراکه آلیاژهای متفاوتی در تولید آن‌ها به‌ کار گرفته شده‌ است. 
برای نمونه، در فرایند تولید ورق استیل ۳۲۱، از ۱۲ تا ۱۸ درصد کروم استفاده شده‌ تا ورق استیل تولید شده به نوعی فولاد ضد زنگ تبدیل شود. هرچه میزان کروم به‌ کار رفته در تولید ورق‌های استیل بیشتر باشد خاصیت مغناطیسی آن‌ها نیز به همان میزان، کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد. 
لذا ورق استیل نگیر تولید می‌شود. کروم به‌ کار رفته در فرایند تولید این نوع از ورق‌های استیل، هم‌چنین باعث می‌شود تا محصول به‌ دست‌ آمده این قابلیت را پیدا کند که دمای بسیار بالا تا ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. استفاده از کربن در فرآیند تولید این محصول فلزی باعث می‌شود تا ورق استیل به‌ دست‌ آمده سختی بیشتری پیدا کند و مقاومت آن نیز بیشتر گردد. 

ورق استیل ۳۲۱

این نوع از ورق استیل، نوعی محصول ضدزنگ به شمار می‌رود. مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی یکی دیگر از ویژگی‌های ورق‌های استیل ۳۲۱ است. این فلز مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی دارد و می‌تواند در برابر آسیب‌هایی از قبیل ساییدگی نیز مقاومت کند. مقاومت در برابر حرارت و گرما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول فلزی است. ورق‌های استیل ۳۲۱ قابلیت شکل‌پذیری بسیار بالایی هم دارند و می‌توانند در دماهای بسیار بالا هم در برابر اکسیده شدن، مقاومت کنند. 
ورق‌های استیل ۳۲۱ قابلیت جوشکاری بسیار مناسبی دارند. در حال حاضر ورق استیل ۳۲۱ در ضخامت‌های مختلف و ابعاد متنوع طراحی و تولید می‌شود. علاوه‌ بر استفاده از ورق استیل ۳۲۱ در ساخت قطعات کوره، می‌توان این نوع از محصولات فلزی را در مصارف و صنایع دیگری نیز به کار برد. از جمله موارد مصرف این نوع از ورق‌های استیل می‌توان به صنعت ساختمان‌سازی اشاره کرد.
صنایع پل‌سازی نیز از این ورق‌ها استفاده می‌کنند. یکی دیگر از موارد مصرف این نوع از محصولات فلزی، صنایع خودروسازی و یا ساخت قطعات خودرویی از قبیل بدنه، سیستم اگزوز و… هستند. چراکه این نوع از ورق‌های استیل خاصیت ضدزنگ و مقاومت در برابر گرما و حرارت دارند. ساخت قطعات مبدل‌های حرارتی یکی دیگر از موارد مصرف ورق استیل ۳۲۱ است. 
این محصولات فلزی در ساخت شیرآلات مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. صنایع درب و پنجره‌سازی نیز به دلیل دوام بالای این ورق‌ها و استحکام قابل‌ توجه و هم‌چنین قابلیت شکل‌پذیری مناسب، از انواع ورق استیل ۳۲۱ استفاده می‌کنند.

 

 

 

قیمت ورق استیل ۳۲۱ 

همان‌طور که پیش‌ از این نیز گفته شد در حال حاضر شرکت‌های مختلف تولیدکننده، این نوع از محصولات فلزی را در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌کنند. بنابراین قیمت ورق استیل ۳۲۱ با در نظر گرفتن این عوامل و چند عامل مؤثر دیگر تعیین و محاسبه می‌شود. 
لازم است بدانید که در هنگام خرید ورق استیل ۳۲۱ توجه به ضخامت این محصول اهمیت اساسی دارد. به‌ طور کلی می‌توان گفت قیمت این نوع از ورق‌های استیل بسته به کیفیت این محصولات فلزی، متفاوت خواهد بود. چراکه شرکت‌های مختلف هنگام تولید این محصولات، ویژگی‌های خاصی را در نظر می‌گیرند. لذا ویژگی‌ها و خصوصیات ورق استیل نیز در تعیین قیمت نهایی آن، اثرگذار است.
از طرف دیگر گرید ورق استیل مورد نظر نیز قیمت آن را تغییر خواهد داد. برای تولید این محصول از عناصر و آلیاژهایی استفاده می‌کنند. از جمله این مواد و عناصر می‌توان به نیکل اشاره کرد و یا فلز کروم را نام برد. بنابراین مصرف این مواد و میزان استفاده از آن‌ها نیز در تعیین قیمت ورق استیل ۳۲۱ اثر گذار است. 
وجود آلیاژهای مختلف در تولید این محصول باعث می‌شود تا ساختار ورق استیل ۳۲۱ و هم‌چنین مقاومت آن نیز با تغییراتی مواجه شود. قیمت ورق استیل ۳۲۱ مانند دیگر انواع محصولات فلزی با در نظر گرفتن عامل وزن محصول مورد نظر نیز محاسبه می‌شود. 

خرید ورق استیل ۳۲۱

برای خرید ورق استیل ۳۲۱ و دیگر ورق‌های استیل مورد نیاز خود، لازم است از طریق شرکت‌ها و یا مجموعه‌هایی اقدام نمایید که به میزان کافی، به تجربه و اعتبار آن‌ها اعتماد دارید تا بتوانید محصول مورد نظر خود را با کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید. 
در صورتی‌ که قصد خرید این محصول فلزی را دارید می‌توانید به سایت http://felez.me مراجعه کنید و یا محصول مورد نظر خود را با مراجعه به شرکت فلز پایا فراهم نمایید. با مراجعه به وب سایت و شرکت مورد نظر می‌توانید ورق استیل ۳۲۱ را به‌ صورت شیت و یا رول خریداری کنید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۰۰ ، ۱۵:۲۴
مهدی باقرآبادی

 

مقدمه

فن یا هواکش سانتریفیوژ (گریز از مرکز) یکی از پرکاربردترین سیستم های تهویه هوا در صنایع مختلف می باشد. تولید این وسیله در انواع و حجم های گسترده ای انجام می شود و هر یک از آنها دارای کارکردی منحصر به فرد هستند. این فن، هوا را با فشار بالاتری خارج می کند، این در حالی است که حجم هوای خروجی آن در مقایسه با فن های محوری کمتر می باشد. امروزه فن های سانتریفیوژ رایج ترین هواکش های مورد استفاده در صنایع مختلفی چون حمل و نقل و سیستم های تهویه ی ساختمان ها و وسایل نقلیه می باشند. فن سانتریفیوژ که نسبت به سایر هواکش ها (مثلاً فن محوری) ارزانتر است، برای سیستم های کنترل آلودگی نیز مناسب است.

اجزای فنِ گریز از مرکز

هواکش سانتریفیوژ یا همان فن گریز از مرکز، از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که در ادامه به توضیح برخی از آنها پرداخته شده است.

پروانه

که جزء اصلی فن بوده و شامل حلزونی می باشد، با تولید نیروی گریز از مرکز، باعثِ به جریان افتادن هوا داخل حلزونی و هدایت آن به بیرون از محیط می شود. 

حلزونی

قسمتی از فن است که مانع از برگشت هوا به داخل محیط می شود و آن را به طور کامل خارج می کند.

الکتروموتور

تامین نیروی محرکه ی لازم برای چرخش پروانه. الکتروموتورهای مورد استفاده در فن های سانتریفیوژ با توجه به نوع ساختار و طراحیشان از طول عمر بالایی برخوردارند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها پایین است.

 

 

 

عملکرد هواکش سانتریفیوژ

زاویه ورود و خروج هوا در این فن، قائم (90 درجه) می باشد، به طوری که هوا از قسمت پروانه به بخش پره ها حرکت کرده و انرژی جنبشی افزایش می یابد. انرژی جنبشی در هنگام خروج به انرژی فشاری تبدیل شده و فشار زیادی ایجاد می گردد. همانطور که اشاره شد، با اینکه حجم هوای خروجی از این فن، نسبت به فن محوری کمتر است، اما دارای فشار بیشتری بوده و جریان هوای ایجاد شده توسط آن با ثبات می باشد.

محل کاربرد فن سانتریفیوژ

این مدل فن از محبوبیت ویژه ای در صنایع مختلف برخوردار است. طراحی آسان و ساده ی این فن باعث افزایش سرعت تولید و متعاقباً کاهش قابل توجه هزینه های تولید می شود. در هر محیطی که در آن دما بالا باشد و آلودگی وجود داشته باشد، می توان از فن سانتریفیوژ استفاده کرد. از کارگاه های کوچک گرفته تا کارخانه های عظیم، محل کاربرد این فن می باشند.

ویژگی های هواکش گریز از مرکز

این فن از ویژگی های زیادی برخوردار است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره شده است:
* فن سانتریفیوژ با ایجاد جریان هوای ثابت، انرژی استاتیک با بازدهی 85 درصدی تولید می کند. این سطح از راندمان نه تنها برای محیط های کوچک، بلکه در خصوص محیط های بزرگتر نیز صادق است.
* این مدل فن از دوام و عمر بالایی برخوردار است و در محیط هایی که عوامل خوردگی و فرسایش وجود دارد، عملکردی عالی از خود نشان می دهد.
* نگهداری ساده. تمیزکاری، تعمیر و نگهداری روزانه آنها بسیار آسان بوده و بدون کوچکترین پیچیدگی ای انجام می شود.
* انعطاف پذیری بالا. این فن برای انواع ترکیبات جریان و فشار هوا مناسب است و می تواند جریان های هواییِ مرطوب و خشک را نیز تهویه کند.
* این فن در اندازه های مختلفی تولید می شود و کاربردش بسیار متنوع و گسترده است.

قیمت فن سانتریفیوژ

قیمت فن سانتریفیوژ به پارامترهای مشخصی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته شده است.

قدرت الکتروموتور

یکی از موارد مهمی که در بحث قیمت تاثیرگذار است، قدرت الکتروموتور می باشد، به طوریکه هر چه این قدرت بالاتر باشد، قیمت فن نیز بالاتر خواهد بود. قدرت بالای الکتروموتور باعث می شود تا مکش هوا به وسیله ی فن به حداکثر برسد. برای فضاهای بزرگ معمولاً از فن با الکتروموتور قوی تر استفاده می شود. در واقع، قدرت الکتروموتور بیش از هر چیزی به متراژ محیط بستگی دارد و بر اساس آن مورد سنجش قرار می گیرد.

 

 

 

مواد ساخت

از جمله ی دیگر موارد اثرگذار بر قیمت فن سانتریفیوژ، جنس مواد مورد استفاده در ساخت پروانه و حلزونی آن می باشد. مثلاً اگر از فلزات ارزان قیمت مثل آهن در ساخت این اجزاء استفاده شود، قیمت نهایی فن کاهش می یابد. این در حالی است که اگر از فولاد گالوانیزه یا ورق استیل نگیر در ساختشان استفاده شود، قیمت نهایی فن افزایش می یابد (با توجه به بالاتر بودن قیمت ورق استیل نگیر). این موادِ ساخت، در سطوح مختلفی از قبیل مات، براق و خشدار تولید می شوند و در برخی موارد دیده شده که در ساخت اجزاء فن از ورق استیل براق نیز استفاده شده است.
هیچ گرانی ای بی دلیل نیست و گرانتر بودن قیمت ورق استیل نگیر در ساخت اجزاء فن، تاثیر مستقیمی بر استحکام و طول عمر دستگاه خواهد داشت. استحکام بالای ورق استیل براق مورد استفاده در ساخت حلزونی و پروانه، منجر به افزایش مدت زمان استفاده از فن سانتریفیوژ شده و احتمال خرابی آن کمتر می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۰۰ ، ۱۲:۳۸
مهدی باقرآبادی

 

 

مقدمه

امروزه گونه های مختلف ورق های استیل برای کارهای مختلف در صنعت، کاربردهای فراوانی دارند. البته در این مطلب، هدف ما معرفی همه ورق های استیل و کاربردهای متفاوت آن ها نیست؛ بلکه قصد داریم تنها یک نمونه خاص از ورق استیل نسوز که نام آن ورق استیل 321 است را بررسی کنیم. پس اگر به فکر تهیه آن هستید اولین کاری که باید انجام دهید این است که نیازهای خود را بررسی کنید و با کاربردهای این آلیاژ مقاوم آشنا شوید. در ادامه مطلب با ما باشید تا درباره این ورق استیل، ویژگی ها و کاربردهای آن تحلیل های مهم و لازم را با هم انجام دهیم.

 

آشنایی با ورق استیل 321 و کاربردها و ویژگی های بارز آن 

در ابتدای کار خوب است که مراحل ساخت ورق استیل 321 را بدانید. در واقع این فولاد ضد زنگ نسوز ضدسایش با اضافه کردن عناصری چون نانو بیم و وانادیوم ذوب شده در طول پروسه‌ای طولانی ایجاد می شود. همچنین باید بدانید که این مدل ورق ها با خنک کن مهار شده ایجاد می شوند و در طول ساخت ورق استیل نسوز گرید 321 خصوصیت بارز آن یعنی انعطاف پذیری پایین و استقامت بالا در مقابل سایش حفظ می گردد. 
ورق استیل 321 به فولاد نگیر معروف است؛ یعنی جذب آهنربا نمی شود و یک نوع فولاد زنگ نزن مقاوم به حرارت است که در صنایع مختلف از جمله مخازن دارویی کاربردهای ویژه ای دارد. استیل 321 یک نوع توسعه یافته تر در برابر خوردگی و مقاومت تر از ورق استیل 304 محسوب می شود.

 

خواص و ویژگی های بارز استیل 321

انواع گریدهای ورق استیل 321 دارای خواص مکانیکی و فیزیکی هستند که در جداول زیر ذکر شده است:

Brinell
(HB)
max
Rockwell
B (HR)
max
Elongation (% in 50 mm) Yeild
Strength Proof (Mpa)
min
Tensile
Strenth (Mpa)
min
Grade
217 95 40 205 515 321
217 95 40 205 515 321H

 

خواص مکانیکی انواع گرید ورق استیل 321

Electrival
Resistivity
Spwcific
Heat 0-100°c
Thermal
conductivity
Mean Cofficient
of Thermal Expansion
Elastic Modulus (Gpa) Density (kg/m3) Grade
720 500 At 100°c =>
16.1
At 500°c =>
22.2    0-100°c => 16.6
0-315°c => 17.2
0-538°c => 18.6
193 8027 321

خواص فیزیکی ورق استیل

خاصیت عالی شکل پذیری اولین ویژگی چشمگیر این ورق استیل است.
ورق استیل 321 دارای استحکام و پایداری بالا و همچنین مقاومت بالا نسبت به اکسیداسیون به خصوص تا دماهای بالا مثلا 900 درجه سانتی گراد است.
 مقاومت فوق العاده در برابر خوردگی که این مورد دقیقا مشابه گرید 304 است. از شایع ترین عوامل خوردگی درجه حرارت بالا و میزان کلرید فراون در محیط است. اما از ویژگی های بارز ورق استیل 321 که به خصوص در صنایع داروسازی به شما کمک می کند، این است که فلزات با عوامل دیگری هم غیر از دو مورد ذکر شده در مخازن دارویی روبرو هستند که خود چالش بزرگی است و ما توسط این آلیاژ می توانیم چاره ای برای آن پیدا کنیم. مثلا از این عوامل می توان به فشار بالا، محیط هایی با خلوص بالای آب و مواردی که متدهای شستشو بسیار شدید و در عین حال خورنده است اشاره کرد.

 

 

 

کاربردهای استیل 321

ورق استیل 321 معمولا به دلیل ویژگی های بارز مقاومت در برابر خوردگی، نسوز و ضد زنگ بودن، کاربردهای فراوانی دارد که البته از مهم ترین آن ها در صنعت داروسازی، هوافضا، الکتریکی و ساختمانی است؛ به همین دلیل این فولاد به طور گسترده در صنایع شیمیایی، پتروشیمی و دارویی به کار می رود.
اگر بخواهیم کاربرد این ورق استیل در صنعت داروسازی را کمی بیشتر شرح دهیم باید بدانید که به دلیل اهمیت فراوان ساخت و تولید دارو در صنعت داروسازی، نحوه اجرا و روند تولید و مواردی که در مخازن دارویی به کار می رود از اهمیت بالایی برخوردار است. از این آلیاژ در تولید تجهیزات فرآوری دارو استفاده می کنیم چون خواص ورق استیل 321 کمک فراوانی به صنعتگران عرصه دارو خواهد کرد.
به دلیل اینکه آلیاژ به کار رفته در مخازن دارویی باید ویژگی های خاص و منحصربه فردی داشته باشد، قطعا نمی توانید از هر ورق استیل زنگ نزنی استفاده کنید. ورق استیل 321 به دلیل حاوی بودن نیکل و مولبیدن، نقش تامین کننده نیازهای اولیه مخازن دارویی را برطرف می کند.

جدول قیمت ورق استیل 321

حدود قیمت ورق استیل 321 براساس ضخامت و وزن آن به طبق جدول زیر دسته بندی می شود:

واحد حالت آلیاژ وزن(kg) ابعاد ضخامت نام کد
کیلوگرم شیت 321 47.1 2000*1000 3 ورق استیل نسوز 321 6661
کیلوگرم شیت 321 78.5 2000*1000 5 ورق استیل نسوز 321 7055
کیلوگرم شیت 321 36.797 2500*1250 1.5 ورق استیل نسوز 321 6095
کیلوگرم شیت 321 52.988 3000*1500 1.5 ورق استیل نسوز 321 6096
کیلوگرم شیت 321 353.25 6000*1500 5 ورق استیل نسوز 321 6667
کیلوگرم شیت 321 423.9 6000*1500 6 ورق استیل نسوز 321 3611
کیلوگرم شیت 321 562.2 6000*1500 8 ورق استیل نسوز 321 8382
کیلوگرم شیت 321 706.5 6000*1500 10 ورق استیل نسوز 321 8381
کیلوگرم شیت 321 847.8 6000*1500 20 ورق استیل نسوز 321 6669

جمع بندی و نتیجه گیری

همه ما قطعا از اهمیت فراوان صنایع دارویی باخبر هستیم؛ به دلیل اینکه محصولات آن ارتباط مستقیم با زندگی و سلامتی ما دارد. به همین دلیل برای پیشگیری از خطرات احتمالی باید همه موارد لازم و ضروری را رعایت کنیم. همانطور که در این مقاله درباره ورق استیل 321، ویژگی و خواص و همچنین کاربردهای آن صحبت کردیم باید متوجه شده باشید که این ورق استیل به دلیل ضدزنگ بودن و مقاومت بالا در برابر خوردگی، از جایگاه ویژه ای در مخازن دارویی و صنعت دارو برخوردار است. پس در نهایت بازهم باید این موضوع را برای شما روشن کنیم که هر زمانی در صنعت داروسازی و مخازن مورد استفاده، نیاز داشتید از ورق استیل ضد زنگ استفاده کنید، به دنبال گرید 321 بروید تا به همین سادگی بتوانید از آسیب دیدگی و خرابی های احتمالی جلوگیری کنید تا مشکلات جبران ناپذیری برای شما به بار نیاید.همچنین قیمت ورق استیل 321 در مقایسه با سایر گریدهای استنلس استیل بدلیل ترکیب آلیاژی که دارد مقداری گران تر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۰۰ ، ۱۱:۲۷
مهدی باقرآبادی

 

 

مقدمه

رسیور پزشکی از جمله تجهیزات پرکاربردی است که در تمامی مراکز درمانی همچون بیمارستان ها، درمانگاه ها، مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله با هدف نگهداری لوازم جراحی از قبیل پنس و قیچی، نگهداری محلول های شستشو و ضدعفونی کننده و همچنین نگهداری نمونه های پاتولوژی و ترشحات جمع آوری شده از بیماران به مرحله ی طراحی و تولید می رسد. این وسیله در اندازه های مختلف (معمولاً در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ)، برای بخش های متفاوت و کاربردهای گوناگون ساخته می شود.

کاربرد رسیور پزشکی

از جمله کاربردهای رسیور پزشکی، که شکل ظاهری آن شبیه به کلیه است، می توان به حمل تجهیزات جراحی و کوچک، پانسمان، باند و مواد زائد پزشکی اشاره کرد. از دیگر کاربردهای آن، شستشو و ضدعفونی کردن ابزار در طول مراحل جراحی می باشد.

 

 

 

مواد اولیه در تولید رسیور پزشکی

این تجهیزات بسته به نوع کاربردی که دارند، از مواد مختلفی چون فلز، پلاستیک و پلی پروپیلن ساخته می شوند. برخی رسیورها (معمولاً انواع پلاستیکی) یکبار مصرف هستند و باید بلافاصله بعد از استفاده دفع شوند. بنابراین، دارای کاربرد چندانی نبوده و تنها برای آماده کردن تجهیزات تزریق و پانسمان مناسبند.
از طرف دیگر، رسیورهای فلزی می توانند با استفاده از ورق استیل 420 ساخته شوند. این آلیاژ که جزو خانواده ورق استیل بگیر محسوب می شود، از قابلیت استریل و ضدعفونی شدن برخوردار است و برای چنین کاربردی کاملاً مناسب می باشد. از آنجا که محلول های ضدعفونی کننده ممکن است خورنده باشند، استفاده از این آلیاژ با توجه به مقاومت بالایش در برابر خوردگی، کاملاً توجیه دارد. این نوع رسیور در برابر انواع مواد شیمیایی رایج مقاوم بوده و شستشو و تمیزکاری آن نیر به سهولت انجام می شود.
رسیورهای ساخته شده از جنس پلی پروپیلن نیز همانند رسیورهای ساخته شده از انواع آلیاژ های بگیر (به ویژه ورق استیل 420) دارای قابلیت استریل شدن اند. وزن رسیورهای ساخته شده از این جنس سبک تر بوده و حمل و جابجایی آن ها نیز آسان تر است.

ویژگی ها رسیور پزشکی

همانطور که اشاره شد، رسیور استیل را می توان پس از هر بار استفاده، شست و ضدعفونی کرد و برای مصارف بعدی نگهداری نمود. همچنین با توجه به عمر بالای استنلس استیل، این تجهیزات برای مدت زمانی بسیار طولانی در دسترس خواهند بود. این وسیله از آنجا که از لبه هایی برآمده برخوردار است، نمونه های جمع آوری شده از بیماران و یا ابزار و تجهیزات پزشکی و جراحی را به خوبی نگهداری می کند و مانع از مفقود شدن یا افتادن و غیراستریل شدن آنها می شود.
ورق استیل بگیر بکار رفته در این محصول، استحکام بالایی دارد و در نتیجه این وسیله بسیار محکم بوده و در برابر ضربات یا فشارهای وارده مقاومت بالایی از خود نشان خواهد داد. این ظروف با توجه به جنسشان در برابر حرارت نیز مقاوم اند و کیفیت خود را در درجه حرارت های بالا از دست نمی دهند.
از دیگر ویژگی های این محصول می توان به کیفیت بالا و مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد.

قیمت رسیور پزشکی

قیمت رسیور پزشکی رابطه مستقیمی با قیمت ورق استیل بگیر بکار رفته در ساخت آن دارد. این وسیله که معمولاً در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ تولید می شود، تحت تاثیر قیمت مواد ساخت خود قرار داشته و با توجه به نوسانات بازار و تغییر قیمت ورق استیل بگیر، دستخوش تغییرات می گردد. با این حال، کیفیت بالا، سهولت استفاده و عمر بالای محصولات ساخته شده از این آلیاژ، نتیجه ای جز اقتصادی بودنِ آن به دنبال نخواهد داشت.

 

 

 

جمع بندی

رسیور پزشکی به دلیل شباهت ظاهری اش با کلیه، تحت عنوان ظرف کلیوی نیز شناخته می شود. این وسیله یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در مراکز درمانی بوده و به طور عمومی، محلی برای نگهداری ابزار و تجهیزات جراحی و پزشکی و در برخی موارد نظم بخشیدن به آنها محسوب می شود. مواد ساخت رسیور از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا کاربرد و الزامات سختگیرانه ی بهداشتی، استفاده از آلیاژی مطمئن را می طلبد. از جمله موادی که امتحان خود را در بحث ساخت این وسیله با موفقیت پشت سر گذاشته، فولاد زنگ نزن می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۰۰ ، ۱۴:۲۹
مهدی باقرآبادی